Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1662 ggr
htt
0

Vilka regler?

Vilka regler har ni för era katter?
Eller ni kanske inte har några regler alls?

Våra katter får ej vara på köksbordet, men de får vara på köksstolarna.
De får ej vara på diskbänken men däremot fönsterbrädorna får de vara på.
Bland annat..

De vet exakt var de får vara och inte, och ibland när de hoppar upp på diskbänken tex så ser man verkligen att det lyser av "trots" och bus i ögonen, de vet ju att det egentligen inte är tillåtet! ;)

Lamina
0

Har inga egentliga regler för min katt, utom att ett nej är ett nej och då ger hon *** i vad det nu var hon tänkte göra/gjorde. Det lyder hon för det mesta och det är jag nöjd med.

Eller jo, en sak finns det som hon aldrig någon sin får göra, tugga på växterna. Det skiter hon fullständigt i. Men ögontjänare som hon är går dom bara sönder på nått mystiskt vis när jag inte ser. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Lillfjanten]
0

mina får vara överallt utom på köksbänken när jag lagar mat och i sovrummet på nätterna. har vi besök hemma och det fikas, eller vi äter, då ligger de gärna i centrum på  bordet och vill vara med, gärna lite gos med. men det är bara om de kan hålla sig i schack, om de börjar närma sig maten, då åker de ner på golvet. så vi har inte många regler, och om jag inte ville ha dem på bord mm, då skulle jag inte ha katt. (för mig är det lika viktigt att katterna för röra sig överallt, som för en del att katterna bara måste vara i sovrummet om nätterna Flört)

[Thiah]
0

Inte äta på blommorna, fast det går ju sådär. Köksbänken får dom inte vara på men det struntar dom i om vi inte ser dem. Fast ser vi dem så är dom nere på två röda. Ögontjänare indeed Oskyldig

Mona22
0

de får ej vara på diskbänken. men man vet att de är där endå då man ser små tassavtryck och ibland när man kommer hem hör man en duns då de hoppar nerTungan ute

Sedan får de inte vara i sovrummet på natten.

Fridaaaa
0

Dem får inte vara på bänkar, bord mm. (med soffa/fåtölj och säng går bra)
Endast klösa på tillåtna saker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
0

Diskbänk och spis får dom inte vara på. Och dom vet det men ibland kan dom inte låta bli ändå. Men det blir mer och mer sällan jag sett dom vara där. Men nog är dom garanterat där ibland :P Annars försöker jag se till att dom enbart klöser på rätt ställen. Sen vill jag inte att dom ska vara på bordet när vi har besök. Dom kan få sitta på fönsterbrädan bredvid bordet så länge dom inte försöker gå fram till maten. Sen får dom inte vara i min mat heller i vanliga fall. :P När dom inte hade fri tillgång till mat brukade jag inte ge maten förrän dom satt ner. Hungriga katter lärde sig "sitt" ganska fort :P

Destany
0

Mina får inte vara på köksbordet, vasken och soffbordet. Köksbordet e de inte på men de andra 2 ställena e de på . De får inte bita i mina växter men det gör de ändå. De lyssnar ibland när jag säger nej men i det stora hela så gör de som de vill

[Norrbysa]
1

Mina får inte:

Vara på borden (dom är på köksbordet ändå)

Klättra på tvn (den är full av rivmärken ändå)

Klösa på soffan (måste ändå täcka soffan med filtar som skydd)

Kyss

Niiinah92
0

Mina får inte vara på diskbänken eller tvbordet men tja där är de ändåSkrattande

Lusthan
0

Jodå, mina vet vad nej betyder. Förutom möjligtvis den lilla döva som inte hör ett nej… Hon är dock inte jordens bästa på att hoppa trots att hon är sju månader gammal så hon kommer inte så långt upp alla gånger.

Men jag skulle väl vilja säga att fönster är okej så länge man de inte vandrar runt bland blomkrukorna. Har flera fönster som är blomfria så kissarna kan spana ut. Diskbänken är big no no för vi lämnar mat framme ibland och för att där finns den varma spisen.

Borden är också big no no. Där äter vi och har andra saker som ligger. Inte så bra om viktiga papper hamnar på golvet för då äter kaninen upp dem… Det vill vi ju inte. Köksbordet händer det dock att någon gärna ligger på ändå. Särskilt en av de brukar ligga där, inte har han vett att förstå att han inte får vara där heller så vi kan gå runt i köket och upptäcker kanske efter tio minuter att han ligger mellan datorerna. Mindre kul.

xjanniex
0

Våra katter får inte vara på spisen, inte på diskbänken eller bordet när det är mat framme, får enbart klösa på klösträdet och får inte sova i sängen om inte överkastet ligger på. Allt funkar bra förutom klösandet, de klöser på en del av stolarna.

De brukar fungera bra att säga till när de gör något de inte får och det uppstår sällan problem.

Razzora
0

Min kisse får inte vara på något bord överhuvudtaget, köksbänkarna.

Annars så verkar han förstå vad som gäller. Vi har en skinnsoffa som han skulle kunna riva på men eftersom han alltid har legar på filtar sen han var lite så börjar han inte möjlktrampa om han inte har en filt under sig. Så på så sätt så räddar vi våra möbler ;) Märkliga katt!

Han får vara på stolar och så det är inga problem, men han sitter bara på soffan/fåtöljerna om det finns en filt på dom…

Han sover hos oss på nätterna då vi tränade honom att om han började och stoja eller klösa i vårat sovrum så fick han inte vara där. Han lärde sig ganska snabbt vad det var han fick göra och inte fick göra i sovrummet.

Sen varje gång han ska äta så ska han sitta fint, sen så ska han antingen titta mig i ögonen 3 gånger eller så ska han kela med mig. Då vet han att han får maten sen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Rumblebee
0

Här hemma får katterna göra nästan vad dom vill. Dom får inte tugga på blommor, men självklart så gör dom det endå, speciellt Tuddis är duktig på att göra det, främst när hon tycker att man ska ge henne mat Tungan ute

Dom får inte heller vara på köksbänken när det hålls på med matlagning, och dom får inte vara på vare sig köksbordet eller vardagsrumsbordet när vi äter. Dom får visserligen sitta brevid på en stol eller i soffan, men dom får hålla tassarna i styr då.

Det är väl i stort sett de enda reglerna som katterna har

[Highonbluetomorrows]
0

Katterna får inte klättra i persiennen/dra i persiennen för att se ut. Ej vara på bordet (när vi ser…). Annars får de vara lite överallt: i bokhyllor, på byrålådor, på stolarna i sängen i sängen etc etc.

smilax
0

Mina katter får vara överallt utom mitt i maten när man äter eller lagar mat. Enligt mig får de inte vara på bordet när vi äter men när min särbo är här ligger de alltid bredvid honom på bordet när vi äter frukost. Likadant när tonåringen äter, bara de inte rör hans mat.

Tugga på blommor eller klösa på möbler är inte okej men klösa där de inte får passar de nog på med när man inte är hemma.

De får vara på min innätade uteplats när jag är hemma men komma in när jag knäpper med fingrarna fast de båda grå försöker gömma sig ute emellanåt och det är inte lätt att se dem när det är mörkt ute.Glad