Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1257 ggr
Absolutpea
0

Botsprungen katt!

Min ena hankatt, Gizmo är försvunnen. Har två andra katter, blandannat en hankatt som är runt fyra år som jag hittade en gång, överkörd och smal. Knackade dörr och allting men ingen ägde denna katten. Så jag tog hem den. För ungefär ett år sen försvann också denna katten, vi kollade och kollade. Gick långa runder för att se om den blivit överkörd igen. En dag när jag kollade på djurens vänner för att se om dom fått in någon hankatt så fanns han där på bild. Vi fick hem honom. Det visade sig att en som också bor där jag bor tagit hem honom och matat honom, för vi hade uppenbarligen slängt ut honom för att köpa vår nakenhund. Problemet är att hunden är nio år och katten fyra… Hon som tagit hem honom tyckte han var så smal, grejen är att vi har varit hos vetrinären för det. och dom sa att det inte fanns mer att göra än att mata honom mycket. Han har fri tillgång till torrfoder och får blötfoder också. så nu tror jag att hon även tagit Gizmo. Han är väldigt tjock, väldigt kelen och brukar vara hemma hela tiden och gosa. Men för en vecka sen när vi kom hem från egypten sa kattvakten att hon inte sett av honom. Så hon som tog min andra katt kanske trodde att vi lämnat honom ensam? Jag har ingen aning, men jag tycker inte det är ett normalt betende att ta andras djur. Vi tar hand om våra katter. Och om hon inte tycker vi gör det så hade i alla fall jag om jag varit henne pratat med oss först och främst innan hon matat honom och sagt till djurens vänner. Alla mina djur är viktiga för mig och jag blir förbannad om hon tagit Gizmo också. Vi har sagt till henne när hon tog Nisse och om hon då gjort samma sak med Gizmo? Usch, för sånna här människor. Blir så sur och ledsen när dom inte förstår. Hon har ingen rätt att ta våra katter. Alls. Dom får mat, i massor och dom har fri tillgång till att komma in om dom vill, vi försöker ta in alla på natten också men någon enstaka natt vill dom inte komma in, tex varma sommarkvällar. Vad hade ni gjort i min situation? Blir så himla orolig och kan knappt sova om nätterna, vaknar hela tiden för jag är så himla orolig.

Ellinor.a
0

Har du pratat med tjejen som tog din andra katt igen ? För hon har ju ingen rätt att bara gå och ta dina katter, så jag tycker du ska säga till henne ifall hon har gjort det igen.

Absolutpea
0

Ja, ska prata med henne idag. Men måste lugna ner mig lite först. Är så jäkla arg och ledsen just nu.

Ellinor.a
0

Förstår det ! Lycka till !

Absolutpea
0

Tack så mycket! :) Ska meddela hur allt går!

[cala02]
0

Anmäl henne, vet hon vem som är ägare är det ju ren stöld. Har hon synpunkter så får hon i så fall göra en anmälan. Tyvärr finns det även föreningar som jobbar på samma sätt. Alla katter som ser lite magra ut och tigger mat är hittekatter eller dumpade djur. Min ena katt tigger ständigt mat, hur mycket han än har tillgång till. Han är nyligen avmaskad så nu ser han smal ut också.

Lycka till!

Absolutpea
0

Jo, men kan an anmäla någon för det? Har lust att göra det, men tror inte polisen eller den man anmäler till skulle ta det seriöst. Ja, min katt Nisse (Han som hon tog) är också mager och tigger mat, för han 1. Känner att han måste äta hela tiden, är förodligen från tiden han bodde ute&det inte fanns så mycket mat. 2. Kastrerad, han började äta mer efter det.

När hon tog honom så var han ny kastrerad (Ca en månad eller något sånt där efter) och djurens vänner tyckte det var konstigt att hon berättade att vi slängt ut honom då han var ny kastrerad. För vem slösar pengar på att kastrera en katt man slänger ut en månad senare?

Tack så mycket! :)

teachingbirds
0

#6 Om det är så att hon tagit er katt kan ni absolut anmäla henne till polisen. Det spelar ingen roll att det är ett djur, djuret är er "egendom" och det hon gör är därmed stöld. Jag antar att de är märkta eller chipade eftersom de går ute, och därmed borde det vara en lätt match att bevisa att katten är er, även om hon skulle hävda för polisen att den är hennes.

Ellinor.a
0

Har du pratat med henne igen ? Har hon tagit din katt igen så tycker jag att du absolut ska anmäla henne, hon kan ju inte fortsätta så !

Absolutpea
0

Ja, då kan vi anmäla henne! Nej, mamma ska snacka med henne imorgon förmodligen. Och om det inte är hon som har tagit honom så kan hon knappast anklaga oss för att fråga henne för hon vet lika väl som oss att hon tog Nisse. Så sur kan hon inte bli! Och om hon har lämnat in honom någonstans eller någonting så är det anmälan som gäller! Orkar inte med henne mer och tänker inte låta henne hålla på och ta våra katter. Hon har en egen, den kan hon hålla sig till. och om hon har några klagomål kan hon säga det till oss istället.

Tack för hjälpen allihopa! :) Ska säga hur det går imorgon.