Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2997 ggr
Masofhan
0

Veterinärråd

Hej,

Jag undrar om det är någon som kan tipsa om en bra veterinär i Umeå-området. När jag skaffade mina katter så gick jag till hon på Röbäck men hon har fått väldigt dålig kritik på nätet vad jag kunde se. Problemet jag har är att min steriliserade honkatt är för tjock och jag behöver veta om det är bara är maten som måste ändras eller om hon har något annat fel som gör att hon går lätt upp i vikt.

/Malin

Jourhemmet
0

Vad ger du för foder?

Masofhan
0

Har haft llite olika. Har ju en till katt och han har inga problem med övervikt. Just nu ger jag dem Affinity Advance Sterilized Turkey & Barley. Testade Purina Pro Plan Cat Adult Light Turkey & Rice innan men den var inte så populär varken hos henne eller hankatten.

Jourhemmet
0

Det som gör katter tjocka är bla kolhydrater. Försök att gå över mer på blötmat så  håller sig katterna fina. Blötmat är mer naturlig föda för katter. Vill du även ha torrfoder så ska du leta efter ett med så lite spannmål som möjligt, tex Eukanuba.

Masofhan
0

När de var små så hade jag blötmat till dem men tyckte det blev väldigt dyrt vatten att köpa eftersom all blötmat innehåller minst 80% vatten. Ska kanske nämna att Sotis (det är hon som är överviktig) går och äter då hon vill att Tigger (hanen) inte ska busa så hårdhänt med henne. Har haft Eukanuba tidigare och kommer inte ihåg hur den togs emot. Har maten framme hela tiden vet inte om det är fel.

MonicaLagerquist
3

#4 Det är just vattnet som är viktigt att få i sig för katten.

All mat innehåller mer eller mindre vatten.Köper du maten till dig själv i torrformat också?

Katten var från början ett ökenlevande köttätande djur.De behöver få i sig vattenet via födan och deras föda bör bestå av kött.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
1

Kattens bytesdjur innehåller lika mycket vatten. Katter har överlag dålig törstkänsla och behöver hjälp med den biten av sina ägare. Vattnet i maten gör så att blåsan ständigt spolas igenom och risken för urinvägsbesvär minskar.

Jag har fri tillgång på både torrfoder och blötmat och mina egna och alla jourkatter har bra vikt.

Masofhan
0

Ok, så om jag skulle börja med våtmat då kan man ha både och då eller bör man bara ha en sort i början för att se om hon går ner i vikt? Spelar det någon roll vad man köper då eller är det som finns på djuraffärer så mycket bättre än vad som finns på vanliga mataffärer? Tror jag skulle vilja ha en variant där man får rätt dosering från början så att man inte behöver ha öppna burkar i kylen som inte luktar särskilt gott.

Jourhemmet
0

Rekommenderar Mjau tetror eller Bosita, svensk tillverkat båda två och inga konstigheter i. Tetrorna finns både i pate, med sås och gele och är återförslutningsbara. Du kan absolut ha både torr och blötfoder framme. Köp bara ett foder med mindre mängd spannmål i annars går inte din katt ner i vikt.

annzoo
0

Hur gammal är hon och har hon mattider eller mat framme hela tiden? Sedan beror det på vilket foder man ger.

Känner du revbenen lätt eller måste du trycka hårt. Vissa tror att katten är tjock då den antingen är stor eller att den har en sk tigermage som hänger mellan bakbenen

Masofhan
0

Hon blir 9 nu i vår. Den står som jag skrev tidigare framme hela tiden, har två skålar eftersom jag har två katter. Ska jag ta bort ena och bara ha en framme? Fodret har jag också nämnt i inlägg #2.

Tror jag kan känna revbenen relativt lätt. Hon andas lite väl tungt ibland dock tycker jag och har svårt att komma åt överallt då hon tvättar sig.

chade
0

ursäkta om jag själ tråden lite nu..

men är mjaus mat i tetror bättre än den i burk?
tänkte gå över till det när min kisse blivit större, för det blir mer ekonomiskt..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jourhemmet
0

#11 Tydligen är det konserveringsmedel i burkarna, men största anledningen till att jag inte köper burkarna är att ingen av katterna gillar dom. Har du bara en katt så hinner du nog inte göra av med en hel burk utan att den hinner bli dålig.

chade
0

okej, tack :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Masofhan
0

Nu har jag vägt katterna. Hon väger ca 6,1kg och han strax under 5, om min våg nu visar korrekt. Tycker den uppförde sig rätt så mysko. Blev förvånad över att det skillde så lite mellan de två men samtidigt så har han lite längre kropp och längre ben så det är nog därför han inte är övervikt, han ha i och för sig en liten hängbuk men det har jag antagit beror på att han är steriliserad.