Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2318 ggr
hanna-linnea
0

Kastrerad katt

Min hankatt blev kastrerad idag. Vi lämnade in honom kl 8.00 och hämtade honom kl 12.00. Nu är kl 15.30 och han har bara sovit. Ifall vi sätter honom upp lägger han sig direkt. Han verkar vara väldigt påverkad.

Är detta normalt? Och när borde jag bli orolig?

Tack för ni läste! :)

Jourhemmet
0

Fick han ingen uppvakningsspruta? Det är väldigt individuellt hur länge dom är trötta efteråt. Jag har haft jourkatter som sprungit runt och busat tre timmar efter och katter som sovit hela första dygnet.

hanna-linnea
0

Jag vet inte ifall han fick någon spruta men han var vaken men väldigt slö när vi hämtade honom. :/

Jourhemmet
0

Låt honom ha det lugnt och tyst runt sig i dag så ska du se att han piggnar till snart. Du ska vara observant på om han får feber eller att det blir rött och svullet där bak. Jag har aldrig varit med om att en hankatt fått infektion i såret då det läker ihop otroligt snabbt. Bjussa honom på något smarrigt när han blir lite piggare.

MonicaLagerquist
0

Se till att han är varm och låt honom sova ruset av sig.

Kastrerade en honkatt i morse och henne är det full fart på.Hon har lekt, ätit och pussat på de andra katterna.spanat på fåglarna utanför fönstret.Just nu ligger hon och en av de andra katterna framför kakelugnen och myser.

Stolt ägare till tre La permer

[ingvarisbjorn]
0

Sist jag fick hit en nykastrerad hankatt var han groggy hela dagen. Han dreglade till och med första timmen. Håll ett öga på honom, men jag tror inte att det ska vara någon fara.

[Anunnaki]
1

Jag skulle nog ha kontaktat veterinären för att höra om katten behöver åka in igen. Katten borde vara vaken men vinglig och envis på att t ex ligga på något konstigt ställe efter så pass lång tid.

hanna-linnea
1

Tack för ni tog er tid att skriva! Min kise mår bra nu! :)

iampinkbear
1

TS: Vad skönt att allt gick bra. :)

Det är väldigt olika för olika katter, oftast beror det på hur länge de varit nedsövda under operationen så det tar ofta lite längre tid för honor och äldre katter, men det är ju olika även där. Väldigt unga hankatter blir bara sövda någon minut (om det ens är en "riktig" narkos?) så att de inte ska sprattla.

indra-bus
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skönt att de är bra med kisse..

Vi människor reagerar ju oxå olika på narkos :)

Måste få passa på att få berätta en gullig historia om min misse, när han blev kastrerad.

När vi kom hem från vet så stälde vi in honnom i vardags rummet o släckte ner vi var i köket Indra hunden låg under bordet.

Men de dröjde inte länge förän de kom en "full" katt ut i köket han vinglade under bordet o la sig över Indras ben o somnade :)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Viccan92
0

#9 Åh vad gulligt. Han måste ha tyckt att det var säkert där. Min katt ville inte heller ligga i mörker. Hon la sig mitt på köksgolvet och tittade när vi lagade mat. Närhet när nog bäst ändå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast