Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2271 ggr
alexxandra_
0

snälla hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp med min julhatare till katt innan han eller julgranen åker ut genom fönstret…

Vi har nämligen en plastgran som han ALLTID är och klättrar i, (självklart då ingen ser), men man kommer hem och granen ser ut som det varit världskrig i den. Håller på att bli tokig.

Granens grenar orkar ju inte heller med han utan den håller på att gå sönder helt och vill gärna ha den mer än två julaftonar iaf…

Något tips hur man kan få katten att ge fan i granen?

[sakring]
0

Skaffa en klösmöbel som är roligareSkrattande

MonicaLagerquist
0

Ställ granen i ett rum där katten inte är.

Stolt ägare till tre La permer

alexxandra_
0

Ja, om jag hade haft ett hus så hade jag gärna skaffat en stor klösmöbel, men nu har vi bara en lägenhet så han får nöja sig med den lilla han har:)

Och kan inte direkt ställa granen i ett annat rum, blir ju som typ toan han inte brukar vara på… inte så festligt kanske.

Inget man kan stryka på och runt julgranen som katter inte är så förtjust i?

Jourhemmet
1

Balkongen då? Själv har jag inte haft gran på många år, men det är det värt.

[ingvarisbjorn]
0

Du kanske kan testa att hänga upp torkade apelsinskivor i granen, eller få den att lukta citrus på annat sätt, många katter ogillar just citrusdoft. Kanelstänger också, kanske kan fungera?

UlrikaD
1

Det var längesedan jag gav upp gran.

Klä en gran utanför fönstret istället kanske.Flört

sagan
0

Lägenhet är inget hinder att sätta upp i alla fall en klösmöble från golv till tak. En  enkel som inte är allt för dyr. http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=149771&st=0&sk=t&sd=a&start=160#p2276159 Så får du ha granen ifred. Tänk på att fixa någon hylla som kissen kan hoppa av på bara.

Sophey
0

Jag firar inte direkt jul langre och har inga problem med katter som klattrar i granarna de aren vi haft jul hemma hos mig men du kan val kopa en minigran som katten inte kan klattra i?

Sen tar en liten klosmobel upp lika mycket plats som en stor klosmobel Flört

Medarbetare på matlust

Josefa
0

Jag tvivlar på att en klösmöbel skulle hålla katterna från granen. Här finns flera klösmöbler, men inget får stå ifred för det. Jag får nöja mig med hängande adventsstjärnor. Du får hänga en gran i taket. En liten en, så katterna inte når upp till den.

alexxandra_
0

tack för tipsen!:)
Ja jag får försöka fixa det på något sätt. Granen åker inte ut. Jag är envisare än katten! Min jul ska inte förstöras;)

Men det kommer nog lösa sig på något sätt!

Sagolika
1

Pappa har satt en krok i taket ovanför julgranen. Högst upp i toppen på granen binder man ett starkt snöre som man binder fast hårt i kroken. Detta arrangemang döljs sedan av själva julstjärnan i toppen på granen. Då kan granen inte välta i alla fall Glad Sen får man se upp med glitter samt glaskulor. Bådadera får ofta uteslutas för kattens säkerhet & kanske ersättas med plastkulor & något annat.

Alla julblommor är ju också gifitga, men man kan t.ex. placera en hyacint inne i en tom jullykta så den är helt instängd.

Viccan92
0

Hur gammal är katten? Mina gör det bara första året. Ibland inte ens det. Nu har jag som tur var plastgran så den klarar sig utan att gå sönder.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

alexxandra_
0

Han är just över 1 år. Andra julen han är med oss!:)

Ja förra året blev det bara oordning i granen, men nu är han tyngre så grenarna trycks ner och en har tillochmed lossnat.. hoppas vi kan sätta på den igen för granen är lika gammal som katten, vill ju att den ska hålla något år iaf;)

Viccan92
0

#13 Okej då vet jag faktiskt inte. Prova med apelsinskal som någon sa men det funkar inte på mina katter.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

alexxandra_
0

haha jag får testa det och hoppas på det bästa!:)

xjanniex
0

Om inte apelsin eller kanel funkar så kanske du kan testa med mint/eucalyptus, mina katter tycker det luktar livsfarligt.

[Norrbysa]
2

Ärsch.. Julgranar är till för att klättra i ju. ;-)

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Jag gav upp…två av mina anser att det är det roligaste som finns, så numer står plastgranen i en TUNG gjutjärnsfot jag köpte för ett par år sen på Rusta

[marthiiina]
0

hur stabil gran har du? riktigt/låtsas? 
första året har hade vi en bastant fejk-gran. Den blev bokstavligt talat slaktad inom de första 20 minuterna. gick inte att sätta ihopg igen.
Men förra året hade vi en bastant riktig gran (vi bor i 2rok på 60kvm kan jag inflika) Den älskade dom, men de sabbade den inte, de sov under den och var bara upp på de nedersta grenarna, i övrigt fick den vara ifred. Men när jag säger bastant så menar jag en stam med en diameter på ca 15cm och en höjd på 210 kanske. Bredden med grenar includerat hamnade på runt 150cm i basen skulle jag tippa.

[marthiiina]
0

edit: såg att det stod plastgran i huvudinlägget. Men då är mitt tipps: Riktig gran.

sagan
0

Ett kattsällskap till kissen,  (om han inte har det redan) en som kan hänga med i galoppträdet och se till att inte så mycket hyss uträttas på fel ställe. Kankse kan hjälpa till att få ha granen ifred också Flört

alexxandra_
0

Ja har funderat på att skaffa en till katt, men det får komma sen då jag har råd. Måste prioritera de djur jag har först heh:D

kicki-mjau
0

Granar är kul. Tänk vad härligt med enstor lekborg med massa leksaker!! En 1årig katt motsvarar ju ca 14åring. Fullt ös medvetslös. Sen tycker jag självklart att han ska få en kompis att leka med =). En rastlös katt som är oaktiverad blir ju gärna lite stökig, sen beror det ju på vilken ras man har. Det här är enbart mina åsikt och tycke.  Glad

Lycklig ägare av devon & sphynx

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#19 om du menar mig så är det ingen bamsegran så. Den är i plast och gud vet hur den håller. Grenarna spretar åt alla håll, men jag viker bara upp dem….dagligen :-D