Lågkvalitetsblötmat vs högkvalitetstorrfoder
Mina katter får i dagsläget bara torrfoder (mestadels Porta 21, men de får fortfarande lite RC eftersom jag fortfarande håller på med foderbytet), då de vägrar äta Mjaus eller Bozitas blötmat.
Jag skulle önska att de åt mer blötmat, men det gör de inte.
Men jag har inte testat nåt av de sämre blötmatsmärkerna, så nu undrar jag: Vad är bäst av följande alternativ?
- Bara torrfoder av hög kvalitet (med lite färskt kött ibland, men det är mer godis än mat)
- Samma som ovan fast man byter ut något mål mot blötmat med lägre kvalitet (förutsatt att det äter den, det vet jag inte…)
Jag har ingen möjlighet att barfa fullt ut och jag tänker inte försöka få dem att äta Mjau eller Bozita igen, för alla de gånger jag testat har jag misslyckats.
Har du provat tex gourmet eller Pussi? Någon annan blötmat skulle jag inte ge mig på om du menar tex öb:s blötmat. Dessa innehåller spannmål, för mycket salt och för mycket socker.
#1 Jag menade typ Pussis, Hemköps och andra märken man kan hitta på Hemköp (som är den närmaste butiken). Gourmet är nog lite för dyr för min plånbok, tyvärr. Jag har stått och tittat på Pussis burkmat, men har för mig att alla sorter innehåller fisk. Är det okej? Jag har visserligen ingen fiskallergiker än, men det finns väl en viss risk att de utvecklar det om de får för mycket?
Tillägg: Hur mycket salt är för mycket i blötmat?
Mjau och Pussi innehåller inget salt och det är ju det bästa. Jag kör med Mjau, Bozita och Pussi då alla katter verkar vilja ha omväxling. Läs på innehållsförteckningen på burkarna så ser du vilka som är bra. Whiskas innehåller visst mycket salt.
#2 pussi finns i massor av smaker, allt ifrån fisk till kött. Oxkött brukar vara riktigt populär bland katter så prova med det. Har för mig att det även finns lammsmak.
Själv kör jag på mjaus oxkött, min kisse gillar inte maten i den stora burken utan älskar oxkött och lammkött i de mindre förpakningarna.
#4 Fast även om smaken inte är fisk så kan det ju finnas fisk i innehållet.
#5 jasså? det visste jag inte, hoppas att det inte är så med mjaus kattmat

Du kan ta en förpackning Mjau och jämföra med andra sorter. Hittar du snarlika så kan du ju testa dem.
#7 jaha ok, men jag håller mig hellre till mjau maten
Verkar inte som om jag behöver fundera på det här längre, då de även ratade Pussi som var den enda kattmaten utöver Mjau som inte innehöll spannmål och som hade ett vettigt pris.
är inte pussi mycket socker i?
#10 Det är socker i, men det står som sista ingrediens så de har det ganska troligt som konsistensgivare i gelen. Mina katter äter inte Bozita eller Mjau som ju är bra märken, så jag testade Pussi lite med tanken att det är bättre att de får halvbra mjukmat än enbart torrfoder. Att få svar på om det var så var anledningen till att jag startade den här tråden.
Jag har fortfarande inte fått svar på det ännu, så om någon har nån åsikt om det vill jag gärna höra dem 

Det vorde vara bättre med halvdan blötman är torrfoder. I många blötfoder är det lite vegetabilier i som utfyllnad, men det är mycket lite och mindre än i alla torrfoder utom ZiwiPeak som är torkade köttprodukter och inget mer.
Kollar man till exempel Porta 21 Sensible som är spannmålsfritt och bra så innehåller detta ändå rätt mycket potatis. Så visst är det vegetabilier som utfyllnad även i den sorten (och flera andra).
så ja, det borde vara bättre med blötmat som innehåller lite spannmål men ändå kött och mycket vatten. Men salter och socker är att akta sig för trots allt.
Tror oxå på sämmre blötmat då räknar jag inte med spar mef rikgiga billighetsvarianter än torrfoder med. Jag ger blötmat+råkost pga foderallergi men ger bonzita o mjuas för dom är utan fisk i vissa sorter.
TS har du provat o ge mjuas blötmat i burk den anser dotterns katt är mycket godare han blir nästan besviken när de är slut o man ger tretrapacken med bitar i gele 
#13 Mjaus burkmat anser mina katter fullständigt oätlig
De flesta tetror kan åtminstone den ena tänka sig att ta en tugga från.
Nu verkar det dock som om Pussi gick och äta enligt Nalla om det inte kom nån godare mat på ett tag, men Semlan tycker varken blötmat eller kött är riktig mat. Jag förstår mig inte på katter ibland 
Om du kollar på Pussis olika portionsmat, så hittar du säkert utan fisk. De där med 12 påsar i en kartong. Suck, har ju också en dam här som vägrar både Bozita och annan blötmat…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Icas färs och portionspåsar är utan spannmål. Men inte burkarna med bitar i sås/gelé konstigt nog.
OK, vad bra!!!! Det ska jag tipsa min kompis om, som har en spannmålsallergisk katt! Tack
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....