Raka/klippa katt?
Har hört att vissa rakar/klipper innekatter/utekatter. Vad anser ni om detta och varför klipper man?
Det beror väl av anledningen.
För vissa kanske det underlättar om dom lätt blir för varma.
Vissa kanske får tovor väldigt lätt hur mycket man än borstar och att det då är lättare genom att hålla pälsen kort.
Många brukar väl hålla lite kortare vid rumpan just för att det inte ska fastna bajs så lätt.
Jag har en semilånghårigkatt. Klipper bara vid rumpan eftersom det lätt fastnar bajs där. Någonannanstans klipper jag inte.

Min perser som jag hade rakade jag ner då hon inte gick att kamma eller bada.
Och när vissa katter blir äldre får de en annan sorts päls, mycket mjukare så då är det skönt för katten om man rakar ner den, semilånghåriga då.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har aldrig rakat en katt. Har bara klippa bort några tovor då och då. Händer inte så ofta att dem får det för jag borstar så ofta jag kan. Men när var på veterinär kliniken och hade praktik så fick vi då och då inte långhåriga katter som var totalt fulla med tovor överallt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Rakar gör jag inte, men nu i somras trimmade vi de två stora katterna (vi har tre) i lejonstil och de stormtrivdes - det märktes att de tyckte att det var skönt att bli av med en del päls i värmen. Vår plan är att fortsätta göra detta i maj varje år. Lilla behöver inte trimmas - han har ganska kort päls och behöver istället smörja in öronen med solkräm när han ska vara ute.
Jaa, det var ju bra att dom trivdes i det.
Syrran brukade snagga sin katt, oftast efter att han rymt för han kom alltid hem met nåt flottigt skitigt i pälsen som inte gick att tvätta eller borsta bort, blev hemska tovor och då fick han åka till veterinären och bli helklippt :)
#6 Vi hade inte ens testat om vi inte varit relativt säkra på att katterna skulle må bra av det. Vi bor i ett gammalt hus och har problem med ventilationen på sommaren så vi är två vuxna och tre katter som vanligtvis lider under tre månader. Aldrig har våra stora varit så aktiva som i somras! ^^