Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1574 ggr
nottheonly
3

Honkatter

Hej, idag har jag kastrerat mina två älskade honkatter och ena katten verkar haft väldigt ont medans den andra verkar haft mindre ont..

men nu är det såhär att de springer runt och morrar och verkar vilja attackera varandra? vilket jag tycker är väldigt konstigt eftersom de är världens bästa vänner annars.. tror ni att det är pga kastreringen som de är såhär just nu? tycker det är väldigt obehagligt då jag inte vill att de ska skada varandra (speciellt inte) nu när de är nyopererade och allt..

EddaM
0

Katterna har inte sin vanliga lukt då de ju luktar sjukhus det är därför som de reagerar som de gör. Går det inte över på en vecka så skulle jag bada dem när de har läkt ihop så de får samma lukt igen. En annan bra sak är att sätta en feliway i kontakten så de blir lugnare på det viset.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

nottheonly
0

Okej tack så mycket!!

nottheonly
0

Nu imorse vaknade jag att det lät som de höll på att slå ihjäl varandra.. varför håller de på såhär? är ju så rädd att de ska göra illa varandra.. det är väldigt ledsamt och jobbigt, och man får ju inte en blund i ögonen..

när de springer runt och morrar och så, finns det någonting jag kan göra för att få dem att sluta? nu om jag och mamma ska få någon blund på natten så måste vi stänga in en av katterna tillsammans med en av oss.. men det är ju inte så roligt det heller. Finns det någon som har nå tips?

Jourhemmet
1

Gnid en handduk ordentligt på en av katterna och gnid sedan samma handuk på den andra katten och tillbaka så att dom får samma lukt igen.

nottheonly
0

Okej jag ska prova det..

Signe-Jonna
0

Eftersom katterna nyligen blivit opererade är det inte lämpligt att de far runt och bråkar, de ska hållas i stillhet. Jag skulle delat på dem till den värsta smärtan gått över. De blir nämligen aggressiva om de har ont. Handdukstrixet kan du göra ändå även om de får vara i varsitt rum i några dar. Jag skulle inte rekommendera bad på så nyopererade honkatter pga infektionsrisk, det tar cirka 10-14 dagar innan såret läkt riktigt.

nottheonly
0

Okej, ja vi har de särade när vi inte har koll på dem.. till exempel på natten! de är inte så mycket bråk på det sättet utan de morrar och fräser mest åt varandra.. det har blivit lugnare nu, men det är en av katterna som verkar mest "tjurig" och den andra håller sig borta från henne..

Jag personligen mår mycket bättre utav era svar, för som det låter på er (och andra jag pratat med) så kommer detta gå över.. och det är ju en tröst, för det är inte så roligt när det är såhär. Rynkar på näsan

Marie_1987
0

Låter ju tråkigt att dom inte gillar varandra längre. Ska också sterelisera min ena honkatt snart också sen har jag en som inte ska vara det kan dom börja slåss också? Är det bra att ha dom avskiljt i början så att dom inte ska leka eller för att vara på den säkra sidan att dom inte ska börja slåss?

Jourhemmet
0

#8 Varför ska du inte kastrera båda katterna?

nottheonly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte faktist.. alla jag har pratat med säger att det kommer gå över så jag hoppas på det! men det kanske någon annan som har svar på dina frågor?

skulle nog inte riktiga påstå att mina katter slåss utan nu är det mer ena katten som morrar och riktigt skriker om den andra katten kommer för nära så därför har vi valt att skilja dem åt, speciellt nu när de är nyopererade så det inte ska hända någonting. Men sen när det läkt och så lär vi ju släppa ihop dem så de får "göra upp/sköta det" på sitt sätt..

och de har ju alltid varit bästa vänner så jag tror att de kommer bli vänner sen igen, de har nog bara ont osv nu! måste iallafall tänka så annars blir jag så deppig..

mina små hjärtan Kyss

nottheonly
0

måste bara få fråga en sak till!! (jag blir så nervös så jag måste fråga någon och ni här på sajten verkar ju väldigt kunniga)

det är såhär att min yngsta katt (den svart vita på bilden) hon har blivit enormt gosig och morrar inte längre alls. Men den andra katten (alltså den gråa på bilden) hon ligger under sängen och trycker.. Men nu till saken: Den svart vita katten vill ju gärna gå fram till den andra katten, men då blir den gråa katten helt tokig och bara skriker rakt ut (trots att den andra katten står bakom en grind).. är inte det lite konstigt? eller skriker hon bara så för att den andra katten ska gå iväg för att hon vill vara ifred eller vad kan detta bero på?

(När jag skriver skriker så menar jag sånt "skrik" som katter för när de slåss emot varandra, vilket inte mina katter gör ska tilläggas)

Nahn
0

I första inlägget skrev du att den ena katten verkade ha ondare än den andra. Är det den som hade ont som är arg? Kan ju vara så att hon känner sig i underläge eftersom hon har ont och blir kanske aggressiv för det?

nottheonly
0

I första inlägget så var det den svart vita katten som verkade ha mest ont, men nu har det helt ändrats.. nån dag efter att jag hade skrivit det så var hon mycket piggare än den andra, så det kan ju vara någonting sånt..

Marie_1987
0

#9 Jag ska kastrera den ena katten bara för att hon är bondkatt och den andra katten jag har är en Bengal som jag ska ställa ut och ta en kull på.