Elak katt(vildkatt?)
Hej!
Nu ter det sig så att det kommit tillbaka en katt som vi hade besök av för ca ett år sedan. Problemet med denna katt är att han går på våra katter & det är inte lite. Vi har en kastrerad hankatt(blandning main coon) som de flästa inte vågar sig på pga hans storlek. Detta bryr sig denna katt inte ett skvatt om & har bitit vår stora katt(i benen) så illa att vi inte trodde att han skulle överleva(trotts besök av veterinär). Han haltar på minst ett ben, tror att det är två & vågar nu inte ens gå ut. Har allt som allt 4 katter varav vi upptäckt ett elakt sår på en av honorna.
Nu till frågan, vad skall vi ta oss till? Denna katt rent utsagt terroriserar våra katter & jag är rädd att han snart kommer skada någon av dem riktigt(!) illa. Vi tror att det är en vildkatt(vore inte förvånande då vi bor på västkusten, sommarkatternas "paradis"). För tillfället är jag så arg att jag tror att adrenalinkicken jag skulle få när jag ser denna katt skulle kunna räcka till att springa ikapp den & strypa den. Nej men ni förstår? Jag är riktigt arg över vad denna katt åsamkat oss & vill värkligen få bort den härifrån. Men den kan ju vara någons..
Mvh Frida
Det finns inga vildkatter i Sverige, förutom lodjur. Och jag förmodar att det inte är en sådan du har springande hos dig.
Förvildad huskatt. Tror det gick fram när när jag skrev "den kan ju vara någons".
Kan du inte försöka fånga in katten och se om den är märkt??
Förstår att du är arg på katten,men tänk om katten är hemlös..den förstår ju inte att den inte får vara hos dig.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Lär bli svårt. Denna katt är ytterst skygg & det är bara min mamma som sätt den än men jag vet vilken katten är då jag såg den förra året. Själv bor jag under vardagarna på ett internat så har inte någon större möjlighet att hjälpa till att fånga in honom..

men varför håller du inte dina egna katter inne om du misstänker att dom kan skadas?
Det vore inte en lösning som skulle hålla i längden. Alla våra katter är näst intill födda utomhus(ej bokstavligt). Vår stora hane var innekatt innan han kom till oss & det var inget som hade funkat för honom. Han var något överviktig, slö & ointresserad. Men han var som en liten hund som gärna följde med ut på promenader vilket slutade med att han var helt utmattad & lade sig på marken för att vila. :/