Banta tjockiskatt
Har en ganska ordentligt överviktig hankatt och en hona som är lite rund om magen som snart ska flytta. Jag har provat det mesta på hankatten och har nu testat med att låta han gå ute och enbart ge rått kött och blötmat. Just nu mest blötmat då det är billigast nere på Ica och jag har svårt att ta mig till någon billigare affär som säljer bra kött då vi inte har någon bil för tillfället.
Jag har testat att ge han light-torrfoder för några år sen. Fail. Skitmat.
Jag har testat att ge han bara lite torrfoder och på bestämda tider på dagen. Fail… Skitmat det också.
Nu har jag testat i ett år att ge han blötmat och blandat med rått kött då och då fast fri tillgång. De andra katterna reglerade det där toppenbra själva. Hade en hona som vägde sex kilo som nu är jättefin i kroppen. Ena hanen var redan stabil och min nästan underviktiga hona har gått upp och är lite mer normal än innan.
Kattungen har fått fri tillgång hela tiden på grund utav att hon växer men nu är det alltså dags att strama åt tyglarna lite då jag och veterinären nästan misstog hennes stora mage för att hon var dräktig…
Jag är hemma nästan hela tiden och har möjlighet att ge flera gånger om dagen. Hur många gånger per dag är vettigt? Som det varit innan har de fått på morgonen och sen vid lunch om jag varit hemma, sen har de fått på eftermiddagen vid fem och därefter precis innan jag gått och lagt mig vid tolv ett någon gång. Det är fyra gånger och en halv liten burk Mjau per gång till fem stycken katter.
Det jag tänker nu är att jag ska ge de tre gånger per dag. På förmiddagen, någon gång strax efter lunch och sista gången innan jag går och lägger mig. Då får de oftast rått kött blandat med kattmat för jag märker att de behöver ha något extra då. Funderar på att köpa kött de kan tugga på med ben i som kycklingvingar, fläskkarée och sånt som tar lite längre tid för de att äta som de kan äta på kvällarna och så får de blötmaten på dagarna men i mer begränsad mängd.
Alla katterna får tillgång till att gå ut också och jag bor så det inte finns några bilar, knäppa människor eller farliga djur som kan ta livet utav kissarna eller skada de. Sen leks det ganska mycket med tunneln, bollar, möss och varandra här hemma.
Det jag kan göra är att begränsa maten ännu mer för han genom att ge han en egen tallrik att äta på. De andra verkar ju klara av att reglera intaget själva men han äter som en häst och den lilla gör ju det också till viss del då hon fått slåss om maten när hon var cirka 12 veckor. Hon hetsåt till att börja med men har slutat med det nu.
Är det vettigt tänkt?
Hur mycket räknar du som mycket övervikt?
Vår hankatt ser ut som din på bilden. Veterinären säger att ja, han väger mycket, men han är inte tjock, har normalt hull, mycket muskler och är smidig och mycket rörlig så det är ok. Han är sån.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Han väger 8,5 kilo ungefär. Lite större än på bilderna men inte så mycket.. Ett tag hade han svårt att tvätta sig på ryggen men det är inga problem nu när vi masserar ryggen på han.
Vad väger katten? Är den storväxt? Fri tillgång av mat kan ju göra vilken katt som helst överviktig. Jag ger mina katter mat på förmiddagen och på kvällen. De får i princip enbart barf. Vissa katter är det rätt lätt att få ner i vikt men Frida ser högdräktig ut för jämnan trots att hon mycket mindre portioner än de andra katterna men jag lyckas rätt bra med att hon håller vikten. Hon kom till mig för fyra år sedan och var överviktig redan då.
Ge varje katt mat på ett eget fat och ge dem mat samtidigt två gånger per dag. Blir det mat över ska du ta undan den maten. Du kan lägga plastfilm över fatet och ställa det överblivna i kylskåpet till nästa måltid. En kattunge får man smyga åt mat oftare.
3 oj stor katt. Jag tycker att du ger rätt kost när man läser det du ger iaf. Hoppas du får bra tips, himmla fin katt var det oxå :)
Två gånger bara skulle få mina att sparka bakut…. Men jag kan nog ge han mat bara två gånger om dagen. Ser ut som att jag ska bli jourhem för katter nu också och får hem första ikväll verkar det som så det blir nog till att vara mer strukturerad nu ändå. De andra katterna kan äta på ett fat medan tjockisen och jourhemskatten får äta på egna fat. Jourhemskatten för att han inte ska bli dålig i magen av matbytet. Kör delvis barf jag också. Ambitionen är att ge barf på heltid när jag har lite bättre ekonomi och en bil så jag kan köra till affären och storhandla. Det är lite svårt när man åker buss att handla så mycket.
Han är stor men jag upplever han inte som fet. Han har inga problem att röra sig men är lite lat. Han kan hoppa högt och balanserar bra också. Inga som helst problem att röra sig. Märker dock att han blir stel i ryggen och då blir han dålig på att tvätta sig på ryggen. Nu när han får vara ute lite och när vi masserar hans rygg regelbundet så blir det bättre. Nu behöver vi inte hjälpa han att tvätta sig längre. Men däremot så ser jag stelheten i ryggen som ett tecken på att han måste gå ner lite i alla fall. Annars skulle jag väl tro att han mår rätt bra ändå. Så lite ner i vikt tänkte jag få han att gå ner. Mat på morgonen och lite senare på eftermiddagen och på kvällen natten så man får sova som folk. Kanske kan jag dra ner det lite till sen längre fram när de har vant sig.
Det spelar ingen roll hur manga ganger om dagen katten far mat utan det som spelar nagon roll ar hur mycket de far om dagen samt hur mycket spannmal och annat skit som gor katterna feta maten har i sig.
Se till att aktivera honom genom lek och promenader, jag vet inte om han ar ute- eller innekatt men aven om en katt ar utekatt betyder det inte att de ror pa sig mer for det utan katten kan ligga pa ett tag nagonstans och spana hela dagen vilket inte direkt branner kalorier.
Medarbetare på matlust
Det är sant. Han brukar sitta och titta på fåglarna i buskarna när han är ute. Han leker inte ute. Ska fixa batterier i laserpekaren och köra med den om dagarna. När jag ändå håller på tänker jag. Hur mycket de äter varierar mycket. Dagtid äter de inte jättemycket. Då kan de ju äta mindre. Kvällen däremot kan man ju lägga krutet när de ändå rör sig mest och så. Jag är hemma hela tiden men de sover ändå mest på dagarna.
Hur stor är katten? Visst låter 8,5 kg mycket men om det är en riktigt storväxt hankatt behöver det inte vara så mycket för mycket. Jag hade för länge sedan en honkatt som var mycket stor till växten och hon vägde nog åtminstone 6 kg men hon var inte tjock.
Visst ligger katter still mycket när de är ute men vintertid bränner de förstås en hel del energi för att hålla sig varma.
För att uppfylla lagkrav på att katterna ska kunna äta i lugn och ro måste de ha var sitt fat och faten måste stå rätt långt från varandra. Låt katterna vänja sig med att ha bestämda matplatser för då går de till sin plats när de märker att det är matdags. Vissa katter måste man till och med ge mat i eget rum. Jag har öppen planlösning så en av katterna åt ett tag i kapprummet. Har man mer än en katt måste måltiderna övervakas så att man vet att var och en får äta sin portion i fred.
Mamman var halv Abbessinier och ganska stor kroppsligt och han är också väldigt stor i kroppen utan att för den delen vara jättefet men det är ryggen och en liten påse på magen som säger att han säkert kan gå ner lite till.
Finns det lagkrav på hur katterna äter? Se där, man lär sig något nytt varje dag. Jag har provat att ge de varsin plats innan och alltid samma plats och eget fat och bestämda tider. Problemet var att då slutade två av katterna att äta helt. Den lilla smala började spy för att hon inte åt och den som kom sist in hos oss vägrade gå i närheten av köket när det var matdags. Därför äter de tillsammans igen. Men vi har bestämda tider. Däremot skulle nog Felix som behöver gå ner i vikt kunna äta på eget fat. Han klarar det bra men det gjorde inte de andra två som blev jättenervösa.
10 va finns det lag hur man fodrar sin katt, visste jag inte vart hittar men denna info?
Jag har ingen aning för det där visste inte jag. Jag har försökt att ge de mat en och en men det har aldrig fungerat särskilt bra. Som det har sett ut nu så har de fått mat allihopa på ett fat. Ungefär en halv burk blötmat åt gången. Mjau, mindre konserver. Eller en tetrapack. De är just nu fem stycken så det går åt. Ena honan brukar avvakta tills alla är klara och sen äter hon när det är lugnt men hon tvärvägrar äta om jag ger alla en varsin skål då går hon därifrån.
Jag förstår principen att katter ska få äta sin mat i lugn och ro men när man inte kan få det att fungera med katter som beter sig som mina så blir det svårt…
I SJVFS 2008:5 står följande om mathållning för hund och katt:
18 § Hundar och katter ska dagligen ges foder. Fodret ska garantera tillräcklig,
allsidig och välbalanserad näringstillförsel och ges i sådan mängd så att de inte blir
för magra eller för feta.
Om flera djur utfodras tillsammans, ska de ges möjlighet att äta utan att
otillbörligen störas av andra djur.
Jag anser att ska denna lag uppfyllas måste varje katt ha sitt eget fat när de äter. Då kan man ställa faten så att det passar varje katt och man kan ha koll på hur mycket var och en får i sig. Tror inte att flera katter som äter från samma fat skulle godkännas vid en inspektion.
Gå in på Jordbruksverkets hemsida och sök efter 2008:5 så kommer du till en bra och lärorik föreskrift.
Jag förstår att det finns vissa lagar för hur en katt ska utfodras men till och med in på detaljnivå. Intressant.
Så i mitt fall hur gör jag då? Fortsätter mata tre av mina katter tillsammans som jag gjort innan och som de är vana vid sen åtminstone sex år nu och låter fjärde som behöver bli lite lättare äta själv som jag vet att han klarar av då han gärna gluffsar i sig hur han än blir matad? Eller ska jag tvinga de att äta var och en för sig för att det står i lagen och då få se min redan väldigt smala hona bli smalare och börja spy för att hon inte äter och den andra hanen som är ganska nervös slutar gå in i köket?
Jag förstår principen men är det rimligt att alltid följa lagen för att det är vad som kanske många katter mår bra av men inte mina. För såvitt jag vet mår mina inte dåligt av att äta tillsammans…
Jag har testat flera gånger och resultatet har varit att min ena går ner ungefär 500 gram och den andra slutar vistas i köket. Kan tyckas som ett konstigt beteende kanske. Har provat att stänga in han så han får äta själv men han tvärvägrar att äta.
Jovisst kan jag tycka att en lag är till för att följas men det finns nog gränser för hur nördigt det kan bli…
Jag ska ta och läsa genom det där och visst kommer tjockiskatten få äta på eget fat och jourhemskatter också för den delen men jag lär nog inte få de andra tre att äta på egna fat.
Saken ar den att du ska ge dom chansen att ata ifred, sen om de valjer att ata ihop er en annan femma da katter svalter inte sig sjalv om de behover ata ifred utan i sa fall gar de over till kompisens fat istallet och delar och om kompisen vill vara ifred gar de till ett tomt fat.
Medarbetare på matlust
Fast om jag ställer fem stycken fat här nere så har jag tre katter som äter och två som gömmer sig och kommer fram först när jag tagit undan maten. Jag har testat. De går inte ens över till någon annan utan de kommer inte ens fram. Likadant nästa gång och gången därpå och gången därpå och gången därpå… Den lilla kan jag inte låta gå för länge för då kräks hon som jag skrivit innan. Jag har testat alltså, flera omgångar och på olika sätt men det fungerar inte. Därmot så tror jag att det kan fungera om Felix äter själv och de andra äter tillsammans.
Det finns ju fat som har flera olika delar, tre tror jag. Du får väl prova med ett sådant. Det är ju helt omöjligt att hålla koll på hur mycket varje katt ätit om det är flera katter som äter från samma fat samtidigt.
Du skriver att en av katterna skulle ha gått ner 500 g på grund av matvägran när den fått ett eget fat. Hur mycket vägde katten innan matvägran och hur mycket vägde den efter och hur lång tid tog det att gå 500 g.
Om du ska vara jourhem måste du nog skaffa ett § 16-tillstånd och innan du får det blir det inspektion. Du måste också visa att du har den kunskap om katter som krävs för att få tillståndet mm.
Kanske en bra idé att läsa på djurskyddslagstiftningen och titta på ansökningsblanketten.
Ska kolla vad jag kan hitta nått fat, är ju toppen om det finns något som de kan använda tillsammans men ändå åtskilt. Men jo katterna går undan, går jag efter och stället matkoppen i ett annat rum så springer de upp på övervåningen och kommer inte ner på ett tag. Då är det ändå katter som går och jamar och stryker sig runt en och vill ha mat så jag vet inte alls hur man ska hantera det där.
Jag får hem en katt i helgen via Örebro katthem som jag ska vara jourhemskatt åt. Det var inget snack om att jag skulle få tillstånd…
Däremot så säger jag inte nej till kunskap så jag läser gärna på och tänker göra det också. Har en fil uppe i hörnet som jag ska läsa sen när jag har pluggat klart för idag.
Går det inte om du tar tre små fat och ställer brevid varandra? då får dom ju varsin portion men äter ändå tillsammans.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Smart, mycket smart. Det kan jag kanske göra. Då blir det som att de äter tillsammans men får ändå separata matskålar. Kanske kan man till slut utöka avståndet också så att de faktiskt får äta mat var och en för sig som det står i lagen. Ibland är man så hemmablind att man inte tänker längre än näsan räcker. Tack för det förslaget. :-)
Har du fått § 16-tillstånd eller ska du söka?
Hon som har ansvar för jourhemmen sa ingenting om det… Så jag visste inte ens att det skulle vara ett måste.
Frågan är bara vad de säger när de kommer hit och ser att jag har en stor svart belgisk jättekanin som springer fritt i lägenheten…
Örebro katthem och länsstyrelsen har ett ärende just nu som rör hur katthemmet sköter kontakter med och kontroller av sina jourhem. Eventuellt har förvaltningsrätten dömt i ärendet. Frågan är då om domen är överklagad.
Är du säker på att katten som spyr inte har magkatarr? Låter nästan så.
Bra fråga. Hon i telefonen frågade hur det var här hemma lite, hur stort det var och hur många katter vi har och jag skrev i mailet att jag har en frigående jättekanin. Han är alltså helt frigående. Sov i vår säng inatt. Sitter i dörröppningen nu och tvättar sig. Äter där nere tillsammans med katterna, katterna använder hans lådor också så det blir en del lådor att rensa kiss ur vill jag lova…
Jag ser egentligen inga större problem med att jag skulle ha jourhemskatter lite då och då eftersom att jag är hemma nästan hela tiden, att vänja katterna vid kaninen Sture tror jag inte är nå problem då han oftast är större än de själva. Inte lika roligt att äta om man säger så. Jag har många kattlådor, nät för balkongen. Har tillgång till att gå ute men det gör de inte i och med att det inte är så kul väder och dessutom går det att låta jourhemskatten vara inne medan de andra är ute om så är fallet. Är ju stängt så det är ingen fara för mina katter heller.
Jag ger djuren bra mat och har kunskap om vad som är bra för de och hur jag ska gå över från den mat de äter till den mat jag har hemma.
Hon sa i alla fall inget om nå tillstånd ifrån länsstyrelsen. Då hade jag kanske backat då jag vet att det inte alla gånger gillas att man har frigående kaniner ihop med katter…
Suddig bild…
"ska kunna äta utan att otillbörligen störas av andra djur" innebär väl precis vad där stå - inte att de måste äta ur varsin skål även om det kan vara att föredra.
Ah, jag har inte haft tid att läsa än. Ska göra det när jag har tid. Men det var ju bra formulering. Då är det ju ingen fara att fortsätta som jag gör. Förutom att maten ska begränsas.
Varje katt måste äta ur sin sin egen matskål annars har man ingen som helst koll på hur mycket var och en äter. Om flera ska äta från samma fat tar naturligtvis den som är störst och den som äter fortast upp för den som äter saktare och som inte kan hävda sin rätt.
Det är länsstyrelsen som bestämmer hur paragrafen ska tolkas.
Nu har jag inte läst, ska göra imorgon. Och ärligt talat så en så löst formulerad mening kan tolkas hur som. Min tjockis får från och med idag egen mat och kattungen likaså medan den smala får fri tillgång, piper hon och visar att hon behöver äta så får hon mat och de andra två äter tillsammans men enbart tre mål mat om dagen. Sen om nu länsstyrelsen ska tolka detta så behöver de nog styr upp det lite för den där meningen var fri för tolkning. Finns det något annat som pekar på att det är så de tolkar? Finns det andra riktlinjer någonstans?
#34 Läs det som står i lagetexten. Det är du som har bevisbördan att du uppfyller det som står. Kan du bevisa att dina katter kan äta utan att otillbörligen störas av andra djur så har du uppfyllt lagen. Ett bevis kan vara att de som delar matskål mår bra, har lagom hull och utvecklas som de ska, samt att du har uppsikt när de äter och ser om någon behöver lite till. Finns det alltid lite mat kvar, så har alla ätit de som de behöver.
Sen är det inte alltid så enkelt i praktiken. Många djurinspektörer har ingen eller dålig kunskap om djur och djurhantering, struntar i veterinärers åsikter utan går exakt efter detaljregler i lagstiftningen. Nu står det inte uttryckligen att de ska ha en egen matskål. Jag skulle tolka det att varje katt får äta lagom så mycket som den önskar och kan behöva vid varje mattillfälle.
Kräv att inspektören innan han/hon åker lämnar en kopia på sina anteckningar om de krav som han/hon kommer att ställa. Anser du att kraven är orimligaa så argumentera men inte alltför mycket. Be att få redan på hur och vart du kan överklaga, skriv upp det och berätta att du tänker överklaga när väl "kraven-beslutet" kommer.
Förbered dig noga. Hoppas du får en djurinspektör som har tillräckligt mycket djurkunskap!
Okej… Såvitt jag vet så kommer ingen djurinspektör att komma hit just nu men skulle det av någon anledning dyka upp en så får jag lösa det då. Nu ska jag bara försöka banta ner min tjocka katt. Han dök för övrigt inte upp till frukosten imorse så han blev utan då. Istället får han mat i eftermiddag om han inte visar sig vara riktigt jättehungrig.