Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2135 ggr
skrollan
0

Mask?

Nisse, våran lilla hittekatt har ett par gånger hulkat utan resultat. Misstänkt att det är pälsbyte. Han har bott hos oss nu lite mera än en månad.
Nyss såg jag att han spydde under sängen de var mat och en jävla massa eller låång mask! Som spagetthi.
Jag skäms att jag inte hade tanken att avmaska stackarn när vi hämtade honom! Så nu till min fråga, vad avmaskar jag honom med? måste jag till veterinär för om det är receptbelagdt?
Ska jag avmaska den andra katten och mina två illrar? Annars är ju djuren innedjur, förutom illrarnas promenader. Så misstänker att lilla Nisse har fått med sig dessa äckliga varelser när vi hittade honom. Och hur kan detta skadat nisse under så lång tid och dem andra djuren om dem kan ha fått samma skit?

Fy vilken dålig matte jag är! Och vad äckligt! =(

Sophey
0

Du har fatt spolmask hemma och det ar inte speciellt farligt men dina illrar har sakert mask dom ocksa av katten sa du behover avmaska dom i samma veva.

For illrar rekomenderas ju Axilur och det ar for katter sa igentligen bor du val kunna anvanda det till katten ocksa. Om katten har gatt runt med mask riktigt lange kan det i vissa fall ga sa langt att masken maste opereras bort och det har hant att vanlig spolmask har skadat hjarnvavnaden pa katter och att deras imunforsvar forsamras betydligt vilket kan leda till doden i vissa fall men det ar ganska ovanligt sa du behover inte riktigt oroa dig.

Iller kan ha riktigt hemska konsekvenser fran mask. Det finns ett flertal illrar som har vart nara- och har dott av mask speciellt med tanke pa att de flesta veterinarer inte ens vet om att illrar kan fa mask (typ) sa de tanker inte ens pa avmaskning vid symptom.

Du behover inte oroa dig och du ar inte en dalig matte Glad

Medarbetare på matlust

Jourhemmet
0

Ge katten Milbemax, en enda liten tablett som smakar kött. Axilur är bökigare då det smakar illa och måste ges tre dagar i följd.

skrollan
0

Tack för svar. Ringde veterinär som sa axilur till alla djuren, såg nu dock att det ska ges flera dagar i rad =/ Vet inte om jag ska ge första nu innan jobbet eller efter om det kommer biverkningar?

Jourhemmet
0

Inga biverkningar så ge du. Som sagt så är Milbemax smidigare om du har svårt att få i katten Axilur.

skrollan
0

Okej, ska testa, annars får jag köpa milbemax imorgon till katterna =)

Sophey
0

Haha… Det blir nog svarare att fa i Axiluren i illrarna Tungan ute Lycka till med maskar och allt som pagar!

Medarbetare på matlust

skrollan
0

Ja vi får väl se :) brukar ha tur med medicinering till dem iaf :)

Hawknestgrove
0

Är tveksam till Milbemax, faktiskt. Vi tog ju hand om 4 katter här i strömstad, som var övergivna på samma ställe. 3 katter funkade Milbemax på, men den fjärde har blivit avmaskad 3 ggr med Milbemax sen i februari och lik förbenat så har denne kille mask kvar. OCh han är innekatt sedan februari.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

skrollan
0

Ja, pappa säger också att dem inte försvinner med dessa tabletter. HAn får avmaska flera gånger om

Hawknestgrove
0

ja, jag blev faktiskt besviken. synd på ett så bra preparat, men när det inte funkar, så är det ju inte bra. Du har ju Drontal och Droncit som också ges som engångsdos. PRata med dem på apoteket

skrollan
0

nu har jag axilur, ska testa ge det och se om det funkar eftersom det är flytande för illrana. Funkar inte det får jag åka ner igen

Hawknestgrove
0

ja ta det du. Ok, tre dagar, men det är bra, det vet jag.

Jourhemmet
0

Milbemax har alltid fungerat här hemma. Flytande axilur är inte att leka med…alla väggar blir vitprickiga Skrattande

Fridaaaa
0

Milbemaxen är kanon. Man ger bara en tablett sedan är det färdigt, axiluren ska man ju ge 3 dagar i rad ^^, Min hane hatar flytade axilur, går inte hehe bubblar till & med ur nosen på han, han vägrar ta det, så är tablett på mina 2 kissar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skrollan
0

Usch ni skrämmer upp mig nu innan illrarnas veterinär ringt mig om hur mycket deras dos blir! :P Tur jag har vita vägger hemma då ;)

Hoppas detta blir första och sista gången eftersom dem är innedjur dessutom ;P

Hawknestgrove
0

ja, men jag ville ju bara säga, att det var just Milbemax, som var totlat förkastligt hos en av dessa katter. Tre maskkurer och inget hjälpte. Vanlig spolmask, så det borde den ha tagit. Tyvärr, för  just det att det är en liten välsmakande tablett att ge en gån är ju toppen. MEn som sagt, för engångsdos, så fins ju både Droncit och Drontal. OCh Så farligt är det inte med den flytande Axiluren. Ok har man otur, så kan katten spotta omkring sig lite, men så vitt jag vet, så bits inga rengöringstrasor. Bara att torka bort fläckarna.

skrollan
0

Samma katt som spydde upp maskarna sist gillade nyss under sängen och fick upp som slem typ. Hjälpte inte tabletten? Borde jag göra om kuren eller gissa på att det var en hårboll han försökte få upp nu med pälsbytet?

skrollan
0

var visst en massa hår i slemmet bara som tur var :)

Sophey
0

Det kan ha vart lite har som katten hostade upp eller sa hjalpte den inte helt enkelt

Medarbetare på matlust