Kattvakt lön
Jag ska ev. vara kattvakt åt 2 katter i lite mer än 2 veckor. Vad tycker ni är rimlig lön?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
oj.. hjälp vad svårt.. 500:-? men jag vet inte.. alltså jag ser det ju inte som något heltids arbete så summan kanske är mer symbolisk… jag vet inte, jätte svårt att säga men 500 var siffran som dök upp i mitt huvud.
Kom just hem från en månads lång smeester i USA. Vi gjorde så att en av min sambos vänner flyttade in helt enkelt. För då är katterna där de känner sig hemma och minst stressande för dom plus då vi bor större än kattvakten så var det win win win.
Kattvakten ställde upp utan tvekan redan innan vi ens tog upp ersättning. Men vi betalade 1000 kr/vecka och det tycker jag är billigt för 5 katter =) Speciellt när man vet att katterna trivs och verkligen har det bra. Vi förlängde resan ytterligare en vecka och då igen nekade kattvakten betalning men vi satte in 1000 kr till iaf. För det är det lätt värt =)
Ett kattpensionat kostar mellan 100-200 kr/katt och dygn och då är det inte lika bekvämt eller roligt som hemma hos en kattvakt eller att bo kvar hemma. Kostnade för 2 katter per vecka landar då på 700-1400 gånger 2 = 1400-2800.
Så 1000 kr per vecka om katterna får bo hemma. 700 om katterna bor borta är rimligt. Egentligen kanske det är rimligare med dyrare när de är borta, men iom att erbjuda mer när de får var kvar hemma så blir det ett incitament att låta dom bo kvar hemma. Plus då har man husvakt allt i ett =) praktiskt som den.
/Fridaybrew
när jag har varit kattvakt så har jag inte tagit betalt och har istället fått en gåva av något slag från de som äger katternas semester. Det är otroligt spännande att se vad dom fick med sig hem till mig. Inga dyra saker men det var betydligt roligare än ett par lappar i handen.
Trevlig sällskap i 2 veckor är väl en bra lön.
När vi åker bort över helgen ibland så flyttar vår kattvakt hem till oss och hon har tillgång till allt och kyl och frys är full så hon kan äta där gratis. Sen ger vi mellan 300-500. Och det fungerar jätte bra :). Känns så skönt att vi kan åka bort och katterna kan va kvar i sitt trygga hem och ha det super bra med kattvakten :). Innan kunde vi knappt åka iväg då jag vill att någon ska sova hemma hos katterna och inte bara komma dit och mata. Då mina katter är väldigt sociala och keliga. Men nu fungerar det perfekt med vår kattvakt som bor där när vi är borta :).
#3 så kör vi också. det blir en present från semesterorten.

Jag brukar få en flaska vin när jag vaktar grannens hus och katter.
Stolt ägare till tre La permer
TS Ska du bo hos katterna eller ska du gå/åka dit två gånger per dag? Om du ska besöka katterna två gånger per dag tar det cirka två timmar per dag och eftersom du verkar vara studerande kan du ju jämföra med vad du skulle få i lön under ett feriejobb. Det finns många yrkesgrupper som inte får mer än dryga hundralappen i bruttolön per timme. Eftersom du får hela beloppet i handen tycker jag att 100:-/dag skulle vara rätt lagom plus eventuella kostnader du har för att ta dig till och från katterna.
Om du ska bo hos katterna ska du kanske ha lite mer men läs också #5.
JAg brukar titta till min grannes katter, åker inte extra för det, vill jag påpeka, så jag brukar bara vilja ha en flaska vin för besväret. Då vattnar jag blommor och tar in posten också. Men det kommer i ett annat ljus om du behöver åka och betala resor , då bör du ha ersättning för det. 18 kr/ milen är vad som är stipulerad ersättning skattefritt. OCh åker du kollektivt, så får du väl ta ut för biljetten. Sen håller jag med, den bästa lösningen om du inte har andra hinder i vägen, är ju att du bor med kissarna om de du passar katterna vill ha det så. Då skulle jag nog inte vilja ta mer än en 50-lapp om dagen, för då finns ju allt.Egentligen samma summa om du åker och passar,eller om katterna är hos dig. Under förutsättning att mat och sand finns, förstås.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag ska ha katterna hos mig. Och personen känner jag inte. Och det var hon som skrev att man skulle få lön.
För ett tag sen var jag kattvakt åt en kompis 4 katter i mer än 1 vecka och hade dom hos mig och då ställde jag upp helt gratis. Men det var som sagt åt en kompis.
#2 Tack för ett bra svar :) ja, man bör ju jämföra med att ha katterna på kattpensionat. Men så 700 borde alltså vara rimlig lön.
Absolut. se till att de har med sig egen mat och sand och att allt är klargjort ifall något händer sjukdomsmässigt, med katterna. MArdrömsscenariot är ju, att något händer och katterna behöver vetvård.Jag vill inte måla F*N på väggen, men det är bättre att förekomma än förekommas. Det ska vara klargjort er emellan vad som ska göras om en sån sak händer. För det är varken kul för dig eller för ägaren om inget är överenskommet.
#11 Ja egen mat och sand skulle jag få med. Bra ide, tack. :)

Om jag skulle kattvakta en annans katt så vill jag ha ett skrivet kontrakt där det tas upp vad som händer om katten blir sjuk eller om det till och med blir så sjuk att veterinären anser att den behöver avlivas.Jag vill ha ett kontonummer där det finns pengar ifall att jag behöver åka med katten till veterinären.Kattens försäkringsnummer bör stå på kontraktet.
ja, kissarna kanske inte är försäkrade, då är det ännu störe vikt i så fall, att det finns överenskommelse er emellan vad som gäller om något skulle hända. det måste vara klargjort er emellan, för annars så kan det bli väldiga problem.
#13 är sådana kontrakt juridiskt bindande? så ägaren inte kan bestrida efteråt att man gjort fel fastän man har underskrift.

är inte 100 % säker men bättre än ett muntligt avtal i alla fall.
Det behövs faktiskt inte skriftliga avtal. Även muntliga AVTAL ÄR BINDANDE. Bara allt är klart er emellan, det kan verka knöligt, men hur knöligt blir det inte, om ni inte har gjort någon överenskommelse alls?
Det finns inspelningsfunktion på de flesta moderna mobiler så ni behöver inte ens penna och papper =)
Säg till henne att du tänker spela in så ska det gå fin fint presentera er och sen drar ni av samtelet där ni ställer upp vad som förväntas och vad som ska göras vid olycksfall mm.
Svinenkelt och odramatiskt.
/Fridaybrew
#16 blev fundersam då jag tänkte på att kontrakt mellan sällskapsköpare och uppfödare inte gäller ang avel mm. men som du säger, ett avtal är bättre än inget.
jag vet inte om jag skulle våga ta ansvaret för en okänd persons djur faktiskt. sedan om djuren gör skada på möbler mm, då bör man ju också veta om man får ersättning för det.
#17 muntliga avtal gäller ju, men kan vara svåra att bevisa om det behövs.
eller se till att var och en har en kompis med sig som kan intyga vad som sagts. För jag är lite fundersam om det är tillåtet med inspelade saker. Ett vittne är bättre. Det är i alla fall fullt godkänt. Men, som sagt, gör inte större affär av det än vad som behövs. eventuella skador på möbler går ju på kattägarens hemförsäkring. Ok självrisken får kattägaren alltid betala ändå.
I mitt kvalitetsledningssystem för mina katter har jag ett avsnitt som heter Ansvar och befogenheter. Jag bifogar en fil där ni kan se hur detta avsnitt såg ut när jag var bortrest nyligen.
Kommentarerna om avtal med kattägaren är väl värda att ta i beaktande. Avtal gäller förstås när den andra är ägare till katten.
Jag skulle aldrig våga resa bort om jag inte hade min dotter ett par mil från mig som alltid har huvudansvaret när jag reser bort.
Det är fullständigt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i med och utan samtycke.
Men enklast är att man inleder inspelningen med att säga att detta samtal spelas in är det ok ja/nej problem solved. Varför överproblematisera saker som inte är problem.
Så här står det i PUL om digital inspelning av samtal;
"När behandling av personuppgifter är tillåten
10§ Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att
a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
b) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.".
/Fridaybrew
Om man ska vara på den riktigt säkra sidan kan man filma det muntliga avtalet där ägaren, kattvakten plus vittnen är med, och göra ett skriftligt avtal.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

#24 Skulle du lämna din katt till någon som du misstror så mycket att du måste filma, ljudinspela samt skriva skriftligt avtal med?
Det skulle då inte jag göra.
Tror det räcker med muntligt avtal.
#25 det disskuterades ju muntligt avtal, skriftligt avtal, vittnen därför skrev jag.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#25 det handlar inte om tillit utan rättsligt korrekthet och för bådas skull ha tryggheten att veta vad som gäller vid tex akut veterinärsbesök vem som ska stå för kostnadenrna.
För utan avtal kan ägaren argumentera att kattvakten ska stå för kostnaden och vips känns det inte så skoj att ha skippat att spela in.
/Fridaybrew

Ja men då är ju ett skriftligt avtal som båda är med och författar och skriver under enkelt att fixa.
Juppp ingen som sagt något annat =)
/Fridaybrew
Jag fick 600kr för en vecka. Då for jag dit, tömde lådan och var med katterna någon timme per dag. Det var 5 katter.
Jag betalar 100 :- om dagen för mina två katter när de behöver kattvakt.
Jag är kattvakt väldigt ofta åt min grannes katt. Jag tycker hennes lön är jättebra.
För att ta in en katt på katthem kostar det 100 per dag. Men eftersom den katten inte gillar katthemmen och blir mycket stressad av att vara där frågar hon mig om jag vill ta hand om den hemma hos henne (hon ger mig hennes nyckel då) och ger mig alltså 100:- per dag - samma som katthemmen 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Klart rimligt =) med 100 per dag för en två katter.
/Fridaybrew
#33 hur ofta är du kattvakt?
Jo, men är katterna hemma hos TS, så är det ju ingen extra tid som går. TSbehöver inte avsätta tid till att passa dem, de är ju på plats. Så då tycker jag, att 50 kr plus mat och sand och då ett bra avtal, vad som händer om något händer, muntligt eller skriftligt är det som behövs. att göra ljud och videoinspelningar verkar överkurs. det som står i Annunakis pdf fil är ju bra att ta vara på.
50 kr för att ta hand om 2 katter i 2 veckor?
Och h*n? Kolla på min signatur :p
Ja, din signatur ja. förlåt, ska ändra.. men man vet ju faktiskt aldrig till hundra vilket kön en person har här inne!
. OCh 50 kr om dagen menade jag.
Ah okej!
Det här med att skriva avtal verkar konstigt. Litar jag inte såpass mycket på de som ska sköta katterna så skulle jag inte låta dem sköta katterna heller, hellre ta med dem dit jag ska i så fall. Det är ju skillnad om det är pensionat man lämnar till, då är det ju bra om det finns avtal.
Jag har aldrig tagit betalt när jag passar grannens missar men ofta får dottern en slant 100kr och så får jag någon sak sist var det fina ljus :)
# 40 Dett är bra att skriva avtal även när det gäller vänner och någon som man litar på för det minskar risken för missförstånd och kan rädda vänskapen från påfrestelser.
Har inte läst hela tråden men jag hade en kattvakt i en vecka i min lägenhet och han fick 1000 kr + att han fick bo i min lägenhet.
Vi hade inget avtal utan jag litade på min hemförsäkring och honom.
Huvudsaken är att man talar ut med den man ska passa för och gör klart vad som gäller. För om det värsta skulle hända, vi säger att en katt blir sjuk, vad ska stackars kattvakt göra då? det är väl det som är det viktigaste att veta utan att behöva ringa en massa eventuella utlandssamtal.
Då är det bestämt, vi har gått igenom vad som gäller. Och jag ska ge dom mitt kontonummer så att dom kan föra över pengar om det skulle hända nåt. 700 kr kom vi överens om :) Och katterna är försäkrade.
Suveränt!!!!!!
#46 Ja! Det känns jättebra, för båda parter.