Mask?
Min hankatt spydde (troligtvis var det han) igår en gång och idag en gång fast bara jättelite. Han äter som han ska och är pigg men hostar en hel del i omgångar, började nu på kvällen, det är som att han ska spy men gör inte det, hållt på hela kvällen. Han är inte allmäntpåverkad. Kollat han i halsen men ser ingenting där.
Teckan på mask? Han är ute väldigt mycket och jagar mycket.
Ser ingen mask i kräket och ser inte hans avföring eftersom han bajsar ute.
Ser inget i rumpan heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker det verkar vara mask till hundra…… Prova att maska av.med exempelvis Milbemax. Är han fortfarande likadna, gå till djurläkaren
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Ja jag ska köpa det och testa. Ringde jourveterinär igår kväll eftersom jag var så orolig, och dem sa med att jag skulle testa att avmaska eller åka in om han skulle bli dålig, få feber eller liknande.
Jag avmaskar ju mina katter 2-3gånger/år, men han kan ju hinna få det mellan avmaskningarna eftersom han jagar så mycket,
tack!
absolut. och du behöver nog inte åka in nu i helgen. Försök få tag i maskmedel i helgen och avvakta tills på typ onsdag.
#3 Ja jag får kolla, apoteken här har stängt idag och imorgon pga allahelgona :( Men får söka så gott jag kan. Tack!
ja det är ju inget som är överhängande, verkar det som. Så ta det lugnt
#5 Tack behöver lugnande ord. Blir lite "stirrig" och orolig när mina djur blir dåliga :)
Ja, vi säger så här, katten äter, kissar och bajsar och sköter sin hygien. Då finns ingen anledning till att rusa iväg och betala en jouravgift som inte hjälper katten.
#7 Nej det har du rätt i. Inte tänkt det så på det viset:)
till er båda
bara det, att det kostar snudd på lika mycket som ett vetbesök. Och en kisse som går ute och jagar, han har med allra största säkerhet mask.
#10 Han ska avmaskas nu i vilket fall. Eftersom han äter väldigt mycket möss, fåglar osv och är ute mycket, avmaskas dem 2-3 gånger/år, det har flera rekommenderat.
Igår ikväll & idag har han inte alls hostat så mycket som i förrgår ikväll och på dagen. Nu dröjer det ibland 1-2 timmar innan han får "attack" igen, vilket är skönt :) Men imorgon bär det av till apoteket för avmaskningsmedel (inget apotek nära här som har öppet idag).
Ja och sitter det kvar, så kan det faktiskt vara astma. MEn det är inte för oss lekmän att diagnosticera.
#13 Ja jag funderade med lite på astma. Hört att det inte är helt ovanligt direkt på katten. Men ska avmaska imorgon och se. Hostar han inte mer sen är det nog masken. Men fortsätter han eller blir sämre så ska jag kolla med veterinär såklart :)
Avmaskade han igår. Mycket bättre idag. Piggare och mer sitt gamla jag igen

#16 Ja känns bra
Då håller vi tummarna för att det bara var det!
#18 Ja hoppas det! Verkar som det :)