Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 55700 ggr
Mia
22

Spyr "skum"?

Min äldsta hankatt på ett och ett halvt år har spytt tre gånger, alla gångerna har det varit som vitt skum med bubblor i. Kan det vara något farligt? Någon annan som har varit med om detta?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Anunnaki]
1

Jag är ingen veterinär men gissar att det kan vara magkatarr men det kan förstås också vara något allvarligt.

Är katten pigg och som vanligt?

Dricker katten?

Äter katten? Äter den mycket åt gången? Vad äter katten?

Är katten uttorkad - veterinären direkt

Observera, jag är inte veterinär men om det vore min katt som inte visar några andra sjukdomstecken än att den spytt tre gånger på en dag skulle jag ge den små, små portioner av rå köttfärs fem sex gånger per dag ett par dagar. Om inte det hjälper är det veterinär som gäller.

Skriv upp noga tidpunkt för när den spyr och hur spyan ser ut. Skriv också upp noga klockslag när den får mat och hur mycket den äter. Väg katten en gång om dagen på samma klockslag så att du kan se att den inte tappar vikt tills du tycker att den är frisk.

Om du måste gå till veterinär är anteckningar som jag beskrivit bra för att kunna ställa diagnos.

Mia
3

#1 Tack för svar! Han verkar inte särskitl pigg men inte heller jätteslö, han ligger mest på sin matta i mitt vardagsrum. Jag har inte sett honom dricka och jag har försökt få i honom mat, både torrfoder och blötmat men utan resultat. Jag försökte med skinka också eftersom han tycker väldigt mycket om det och ett godis som smakar kattmynta men inget av det ville han ha. Om jag inte minns fel så åt han inget imorse iheller..

I vanliga fall äter han Bozita blötmat och Bozita torrfoder, indoor and sterilized. Jag tog en bild på hans spya med mobilen, det ser ut som vitt skum med bubblor i.. Veterinärens telefontider öppnar 13.30 så jag tänkte ringa då och beskriva problemet

[Mini.and.kitty.]
0

jag har faktist varit med om något sont !

och nä det är inte farlig det tror jag inte men om du är osäker kan du åka till vetetinären.(vet inte hur det stavas Skäms)

tuska
1

Skummande kräkning kan oxå vara att han fått i sej något olämpligt. det blir min första tanke.

ex. Giftig växt, man får kolla noga vad man har för krukväxter.

Rumblebee
1

#2 Fick du tag i veterinären? Hoppas bara det är något tillfälligt han drabbats av.

[Anunnaki]
0

Berätta hur katten mår! Bra om du delar med dig av det som veterinären säger för då kan vi alla lära oss lite mer.

AnnaMaja0
0

När katten spyr gult/vitt som skummar lite tror jag det är tecken på att den helt enkelt spytt på "tom mage". Alltså att den inte har nån direkt mat att få upp. Det är min erfarenhet och vad jag fått lära mig av min veterinär. Funkar ju på samma sätt hos människor. Om det inte skummar extremt mycket alltså. Det i sig är ju inte farligt, men sen kan man ju fundera på varför katten spyr. Alla katter spyr ju någon gång utan att det är något allvarligt, men ha koll på honom så att han inte blir uttorkad och ta genast kontakt med veterinär om det inte skulle bli bättre. Hoppas han mår bättre nu!

EddaM
0

Mina kan spy lite skum ibland innan de får upp hårbollen som de försökt att få ut tidigare därav skummet. Men som sagt, det kan lika gärna vara något som han har fått i sig med. Håll extra koll och prata med vetten.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mia
1

Hej alla! Jag fick tag på veterinären igår, de ville att jag skulle åka in med honom och jag fick en tid redan tjugo i tre. Jag åkte dit med honom och de gjorde undersökning, vägde och tog tempen. Sen röntgades han två gånger och fick ett medel som heter kontrast medel. Han fick inte följa med mig hem utan fick stanna kvar på djursjukhuset. Hämtade honom åtta på kvällen och då hade dem gjort den här kontrast röntgen på honom. De kom fram till att hans bakterieflora i tarmarna har påverkats, så han fick fortiflora och i/d dietfoder.

line84
1

#9 Vad bra att de gjorde en ordentlig undersökning! Och beröm till dig som tog detta på allvar och kollade upp det! Hoppas kissen blir bättre snart.. :)

[Anunnaki]
1

Hur är det med katten? Mår den bättre nu?

Mia
0

#11 Nej jag tror inte han mår särskilt bra, han vill inte äta fodret de skickade med mig och han vill inte äta "medicinen" iheller som vi fick med hem. Har dock fått i han lite blötmat, vatten och skinka. För ungefär 10 min sedan spydde han igen, så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra.. Obestämd

[Anunnaki]
1

Eftersom du inte fått någon hjälp av veterinären kan du kanske prova med att ge katten mycket små portuioner av rå köttfärs av nöt men kolla noga så att det är från djur som är uppfödda i Sverige. Dessa uppgifter står på undersidan av förpackningen. Med små portioner menar jag som en tesked. Kanske äter katten köttfärs till och med om du rör ut den i lite vatten för då får katten i sig vätska. Försök på detta sätt varanann timme ett dygn. Men som jag sagt förut så är jag inte veterinär.

Skinka är onödigt salt.

Ta också kontakt med en annan veterinär för att höra vad h*n säger. Jag tappar mer och mer förtroendet för veterinärer både av egen erfarenhet och vad jag läser här på siten.

Mia
0

Tack för ditt svar :) ska kolla om han vill äta det :)

AnnaMaja0
1

#12 Vad tråkigt att din pisse inte mår bra ännu. Har du ringt och rådfrågat din veterinär igen och berättat att han inte vill äta fodret och Fortiflora? Hur mycket "försökte" du med det nya fodret innan du gav honom något annat att äta? Har precis haft en av mina katter på samma diet, men på grund av diarré. Jag köpte både torrfodret och blötmaten från Hills och det åt han utan protest. Köpte du bara torrfodret kanske det kan vara värt att testa och köpa blötmaten istället om han är en katt som hellre äter blötmat. Sedan varvade jag fodret från Hills med kokt ren kycklingfilé. Det gav jag honom i små, små portioner. Ovanpå kycklingen hällde jag Fortifloran utrört i lite vatten. Då fick han i sig lite extra vätska vilket är viktigt. Det tyckte i alla fall min pisse var smaskens. Det finns lika många tips som det finns kattägare, och olika tips fungerar olika bra eftersom alla katter är olika. Jag hoppas i alla fall att din katt snart mår bättre! #13 Men visst har hon väl fått hjälp av sin veterinär. På vad TS berättat tycker jag det låter som att vet. varit väldigt noggrann och undersökt katten ordentligt. Det tycker jag var utomordentligt bra, och jättebra också att TS tog katten till vet. Och har TS kanske inte ringt eller tagit kontakt med sin vet. igen för att berätta vad som hänt sedan dom var där är det ju inte lätt för veterinären att kunna hjälpa till, eller hur? Visst kan man alldeles säkert råka ut för mindre bra veterinärer (eller till och med usla)vilket är mycket beklagligt, men efter vad jag läst så är nog min personliga åsikt att veterinären inte gjort nåt fel.

[Anunnaki]
7

# 15 Att stoppa i en katt som inte är bra i magen kontrastmedel tycker jag verkar märkligt såvida man inte misstänker att katten fått i sig något som skulle kunna ses på en röntgenbild. Röntgen kan definivt inte visa om bakteriefloran i kattens mage är i olag.

Veterinärer är ofta mycket snabba att föreslå Hills och RC:s dietfoder som vore de läkemedel men det är de inte. Visserligen kan man köpa dem enbart hos veterinärer men ingen hindrar dig att på eget bevåg köpa dig några påsar utan att ens ha talat med en veterinär. Men veterinärerna tjänar pengar på att sälja olika produkter från Hills och RC trots att dessa produkter inte är bättre än åtskilliga av den kattmat som finns på ICA. Jag hoppas att ni förstår att jag anser Friskies vara en särskild skräpklass för sig.

Hills törs inte ens skriva ut på nätet innehållsdeklarationen för sina produkter. I/D innehåller dock en del spannmål och varför det skulle gagna en katt som är dålig i magen att få i sig spannmål kan jag inte förstå. Visa mig den vetenskapliga studie som är genomförd på ett inom vetenskap accepterat sätt som visar att någon av dessa dietfoder skulle ha någon positiv effekt. Men både Hills, RC och veterinärerna lever högt på att de flesta sjukdomar går över av sig själva. Även om hundra personer här på siten skulle säga att deras katt blivit bra av att äta någon av dessa dietfoder är det på intet sätt en vetenskaplig studie.

För en tid sedan var det ju någon som, jag tyvärr har glömt namnet på, skrev till Hills och frågade efter sådana vetenskapliga studier men jag tror inte att hon fick någon. I stället fick hon svar som enbart innehöll fagra ord som hölls ihop av verb med positiv klang, dvs struntprat.

Det skulle vara intressant att se om någon som läser detta vet om mjölksyrebakterier, dvs Fortiflora, över huvud taget är nyttiga för katter. Mjölksyrebakterier finns naturligen på vitkålsblad och behövs för att göra surkål. Man tillsätter mjölksyrebakterier till morötter mm för att mjölksyrejäsa dem m fl grönsaker. Mjölksyrebakterier används också för tillverkning av surströmming men tills någon visat mig motsatsen tror jag inte att mjölksyrebakterier skulle ha någon som helst positiv inverkan på dålig mage hos en katt.

På det sätt som TS beskriver behandlingen av veterinären finner jag det vara ett sätt att sno TS på pengar utan att bry sig om katten.

Man måste vara mycket påläst innan man anlitar en veterinär men när det är akut hinner man ju inte läsa på innan man åker till veterinären utan då blir man utlämnad.

Jag tar gärna en diskussion och jag backar så snart någon visar att jag har fel. Det vore ju jättebra om det gick att visa att dessa produkter hade någon positiv verkan bättre än slumpen.

AnnaMaja0
5

#16 Det var du och jag som hade diskussionen om Hills och foder, så den behöver vi inte ha här igen i denna tråd. Det var också jag som har kontakt med Hills. Jag har lovat dig att återkomma så fort jag fått nåt material från Hills. Jag har vid ett flertal tillfällen haft kontakt med samme man därifrån och jag har fått lite material av honom som han återgett via mail om några vetenskapliga studier, däremot har jag ännu inte fått något fysiskt i handen och därför väntar jag med ytterligare kommentarer om det. Vill bara påpeka också att jag på inget sätt vill "sälja in" Hills eller något annat foder, jag bara förmedlade vad som fungerat för oss, precis som du också gjort. Sedan är det upp till var och en att bestämma hur man vill göra. Har du någon vetenskaplig studie att visa mig som bevisar att rå nötfärs botar en upprörd mage? Och nu menar jag inte fakta från t.ex Jordbruksverket om vad som är bäst för en katt äta. Den har jag läst och tagit in. Du är snabb med att kräva studier och vetenskapliga bevis för det mesta, då vill jag se de bevisen om nötfärs. Det räcker inte att många säger att det fungerat för dom eller att deras katter blivit bra av det, då vill jag ha riktiga bevis, precis som du. Kanske finns det åtskilliga vetenskapliga bevis för det du säger, men då ber jag om att få se dom. Jag bestrider inte ett enda dugg att nötfärs skulle vara bra, men jag efterlyser studier och inte bara " min veterinär säger". Ibland anser jag, och det är återigen enbart min åsikt, att du är alltför snabb & alltför tvärsäker i dina uttalanden. Det har jag sagt förut och det tycker jag fortfarande. Kontrastmedel används vid väldigt många andra tillfällen än när man tror att personen/djuret svalt något mindre bra. Annars skulle det vara ganska meningslöst att använda det vid t.ex en angiografi, för om du svalt något hamnar det ju definitivt inte där. Enkelt och väldigt snabbt förklarat så används kontrast för att förtydliga bilden, för att få större kontraster mellan det svarta och vita i röntgenbilden, så att inte allt blir en enda grå massa. Det kan göra det lättare att t.ex hitta tumörer, proppar och annat. Självklart ser man inte att bakterifloran är rubbad, det har väl heller ingen påstått, och det var nog inte det dom letade efter heller med röntgen, den diagnosen kunde dom nog sätta först efter att ha uteslutit annat. Och eftersom du då anser att det här var en sådan felbehandling, vad skulle dom ha gjort? Det är alltid lätt att säga vad någon inte ska göra. Som du själv upprepat vid flera tillfällen, du är ingen veterinär.

AnnaMaja0
0

P.S Vad grundar du ditt uttalande på att Hills inte "törs" sätta ut innehållsförteckning på sina varor? Varför skulle de inte våga det? Den finns lätt tillgänglig om man vill veta innehållet. Räcker med en enkel sökning på google.

[Anunnaki]
0

# 17 Jag trodde mig komma ihåg att det var du som hade katen med diarré men var inte säker.

Visst är det många gånger mycket lättare att säga vad man inte ska göra än att veta vad som ska göras men om man vet eller anar att något är fel ska man nog ändå försöka räta ut frågetecknen.

Jag är helt på det klara med vad kontrastmedel är och varför man ibland måste ta till det.

När en tillverkare som t ex Hills i sin reklam påstår att deras produkter är så ytterst väl komponerade för katter mm mm måste de kunna styrka sina påståenden genom att visa resultat från vetenskapliga studier som genomförts och granskats på ett inom vetenskap accepterat sätt. För de foder som de dessutom påstår ha medicinsk effekt är beviskraven högre än för vanlig mat. Hade det gällt människor och inte hundar och katter hade man troligen kunnat få Konsumentverket att göra en granskning men ribban att få till en granskning när det gäller djur är betydligt högre än för människor. Påstår en tillverkare något om sin produkt måste tillverkaren kunna leda det i bevis.

Antag att du har katt och att du fångar sork och möss för att katten ska få något bra att äta behövs knappast några studier för att visa att det är bra kattmat. Om några studier gjorts som visar att annat kött från det ena eller andra djuret är bra kattmat vet jag inte men två av vararandra oberoende veterinärer har rått mig att ge just nötfärs till katt eller hund som är dålig i magen. Dessa veterinärer har jag anlitat sedan mycket länge (den ena i över 20 år) och utifrån diskussioner som jag haft med dem om vad som är bra och lättsmält för katt och hund har jag anledning att tro på dem. Svenskt nötkött har en fördel framför rå kyckling på grund av risken med salmonellasmitta hos kycklingen och det finns även mer risk för smittsamma sjukdomar i fläskkött än i nötkött.

Kanske kan jag upplevas som att vara tvärsäker i det som jag säger och det är därför som jag många gånger poängterar att jag är helt öppen för att ändra mig. Jag finner det  vara en fröjd att bli presenterad fakta så att jag ser att jag hade fel för då har jag lärt mig något nytt.

Studier eller ej så finner jag att det är rimligare att anta att köttfärs är bättre för en katt än en produkt som gått igenom hårda industriella processer där man under processens gång till och med haft med rent giftiga substanser som sedan tvättats bort genom tillsats av något annat tvivelsaktigt. När en tillverkare dessutom påstår att denna hårt indutriella produkt skulle ha medecinska egenskaper utan att på ett par dagar kunna presentera genomförda studier väljer jag att inte tro på reklamen.

Du undrar varför jag gör hänvisningar till vetenskap om och om igen. Jag hänvisar till vetenskap eftersom god vetenskap är grunden till hela vårt samhälle och då inte minst inom sjukvård för både människor och djur. Om jag inte missminner mig så arbetar du inom vården och då måste ni på din arbetsplats arbeta utifrån evidensbaserad vård. Det är det i princip lag på att så måste ske. Läkare och sjuksköterskor måste följa vad som är vetenskapligt belagt och accepterat. Dock, jag skulle kunna tro att det inte finns några studier gjorda på hur blindtarmsinflammation ska behandlas. Gör man ingenting dör patienten.

Tyvärr har jag stött på alltför många veterinärer och läkare också för den delen som inte arbetar utifrån vad som är evidensbaserat. Att Hills och RC:s dietfoder skulle kunna anses vara evidensbaserade är inte troligt.

Ibland händer det, att vad som ansetts vara vetenskap och beprövad erfarenhet, efter ytterligare forskning visar sig vara fel. Just nu finns ett komplicerat fall. Några forskare i Geneve tycker sig ha upptäckt att det finns partiklar som kan gå fortare än ljuset. De tror inte riktigt på sig själva och har bett andra forskare att hjälpa till att antingen bekräfta vad de tror sig ha sett eller visa på vad sätt de mätt fel.

Men så länge som Hills inte visar några studier som visar att deras dietfoder har bättre resultat än slumpen väljer jag på goda grunder att inte tro ett enda ord som de säger i sin reklam.

annzoo
0

#16 jag har själv nyligen fått min katt röntgad, de skulle sätta kontrast men vågade inte vänta då katten spydde blod. De hittade inget som hade fastnat men de kunde se att tarmarna var irriterad. Dvs är tarmarna irriterad är kattens mage/tarmflora i olag.

Till TS fick du i/d i torr eller våt form? I/d blötmat brukar gå hem hos djur, speciellt om de är van vid blötmat. De bästa med blötmagen är att rör du om den blir den mer "vattnig" som välling.

Mot dålig mage kan du även testa morotspure från barnmatshyllan. De viktigaste nu är att få katten att äta och dricka. Blev katten uppvätskad hos veterinären? Du ser annars om katten är uttorkad genom att nypa åt nackskinnet, far nackskinnet inte tillbaka snabbt utan går sakta är katten uttorkad och behöver vätskas upp av veterinären.

Ett tips fast katten ej är uttorkad är att koka egen vätskeersättning med druvsocker, de kan göra att katten kvicknar till och ev börjar äta..

AnnaMaja0
5

#18 Ja, jag är sköterska inom akut/intensivvård. Självklart måste vi jobba efter vissa normer. Tro mig, det finns studier för det mesta, inklusive hur blindtarmsbesvär ska behandlas på bästa sätt. Jag "sväljer" inte vad för strunt som helst, jag vill också ha bevis för att saker och ting är på ett visst sätt. Jag undrade inte varför du hänvisade till vetenskap hela tiden, det förstår jag mycket väl varför du gör det. Men jag ifrågasatte varför du kräver vetenskapliga studier av andra så fort dom öppnar munnen, men själv inte kan producera mer bevis än: det säger min veterinär och jag litar på denne. Varför har din veterinär alltid rätt och aldrig någon annans? Jag har också gått hos min veterinär i 20 år, jag har det sista pratat med 7 st (2 av dem bor jag granne med)oberoende veterinärer som alla rekommenderar Hills. Sagt eller osagt om dom har rätt. Och du behöver inte dra upp att dom vill tjäna pengar på att sälja fodret, 4 av dom säljer inte något foder överhuvudtaget. Du behöver heller inte ta upp att inga veterinärer vet vad som är bra för en katt att äta, det vet jag att du anser (förutom dina egna veterinärer då.) Som sagt jag bestrider inte ett enda ögonblick att katters naturliga föda är kött, det har jag aldrig sagt. Att nötfärs är bra för katten betvivlar jag inte det minsta, men det finns heller inga vetenskapliga studier (som jag fått ta del av) som bevisar att det skulle bota just en dålig mage, det kan vara en slump och katten hade tillfrisknat ändå för att använda dina ord. Jag har bara sagt, vilket är helt sant att min katt, efter 1 månad med diarré och efter att ha provat det mesta, efter 1 enda dag på Hills vände och blev bra. Slump eller ej… Då är det en riktigt märklig slump i mina ögon. Att Hills skulle bota en dålig mage påstår jag inte heller, men kanske avlastar det mage och tarm tillräckligt för att det ska kunna läka. Som sagt valet är fritt och alla har sina åsikter om vad som är rätt att ge sin katt att äta. Det finns lika många åsikter som kattägare. Vad gäller probiotika finns det studier som bevisat den goda effekten, både hos djur och människa. Självklart ska man som du säger försöka räta ut frågetecknen när någon är sjuk, men du har fortfarande inte talat om vad du då anser att man skulle gjort i detta fall som enligt din åsikt hade varit det rätta. Det är väldigt enkelt att oja sig och säga att du inte förstår varför dom gjort denna röntgen, men det var nog troligtvis helt klart för de ansvariga veterinärerna. Dom har i alla fall ett antal års utbildning i ryggen och bara för att du inte förstår varför dom gjort si eller så betyder inte det att åtgärden var felaktig. Och om du nu vet vad kontrastmedel kan användas till förstår inte jag riktigt varför du tycker att denna röntgen var fel. För mig kändes det som en väldigt rimlig undersökning. Visst kan man se att tarmarna är irriterade och då borde, logiskt sett, bakteriefloran vara i olag. Du är väldigt kunnig om väldigt mycket, det betvivlar jag inte, men ibland kanske det är läge att inse att man inte alltid vet bäst. Ibland anser jag att du är aningen snabb med att fördöma saker, som exempel tar jag då upp majsglutenmjöl från vår föregående diskussion. Det fördömde du snabbt som något mycket märkligt och icke existerande när det i själva verket är mycket vanligt inom djurfoder. Visst backar du snabbt när du får bevis för det ena eller andra, men vad jag menar är att du kanske inte alltid så snabbt och tvärsäkert ska påstå att du vet. Jag erkänner glatt att jag inte heller vet allt och alla är vi bra på olika saker. Jag vet säkerligen en massa som inte du vet och tvärtom. Ibland har man en uppfattning om vad som är rätt eller fel och så får man andra bevis och uppfattningen ändras drastiskt. Aldrig blir vi fullärda. Diskussionen om Hills mig och dig emellan tycker jag att vi lägger ner här, det var inte vad TS ville diskutera i denna tråd tror jag.