Kattraser
Jag och min sambo är intresserade av att skaffa katt. Vi bor i lägenhet (en stor 3:a) så det måste vara en katt som trivs med att vara innekatt. Sen bor även en 1,5-åring här varannanvecka så den bör även vara barnvänlig eller anpassa sig lätt mot familjens alla medlemmar. Jag har blivit lite förtjust i Devon rex men inser att det är ganska svårt att få tag på dem? Är den kattrasen ens rätt för oss eller ska jag leta efter något annat? Jag vill hemskt gärna ha en katt vars ras är lite ovanlig, men inser också självklart att den måste passa in i våra familjeförhållanden och boende. Kom gärna med tips och råd!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Devon finns det ganska gott om nu för tiden =) Och eget forum har de här på iFokus =) Och ja Cornish rex med för den delen. Lite olika i utseenderna men båda raserna är pigga och glada och sällskapliga =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Devon och cornish trivs oftast inte som ensamkatter utan vill ha en kompis. Självklart finns undantag men det är en väldigt aktiv ras.
Men köper ni 2 så blir det nog bra. de är väldigt sällskapliga av sig.
Jag kan annars rekomendera en skogkatt eller maine coon. Lunga och väldigt familjära katter.Dessa är ju inte ovanliga men underbara och sällskapliga katter.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag föreslår Maine Coon 
Jag föreslår då norsk skogkatt ;-) Det är förstås inte en så ovanlig ras, men en katt som passar utmärkt i barnfamilj. En lagom aktiv ras, som kan vara ensamkatt, men som förstås även uppskattar en kattkompis.
Lycka till med att välja ras!
Susanna
Skulle rekommendera Ragdoll :)
Devon är helt underbara tycker jag. Jag vill ha nyfikna, sociala kissar. Möts i dörren av 3-5 katter när jag kommer hem (har 3 vuxna + 2 ungar). Nyss diskade jag och då hjälpte Medusa till (satt på bänken och tittade). Nu ligger Luna i mitt knä. Har oftast en hög katter hos mig i sängen på natten, vissa av dem sover gärna under täcket.
De är aktiva men jag upplever att de underhåller varandra rätt bra. Jag måste inte leka med dem hela tiden, men vippa, laserpekare eller apport är uppskattat.
Har då dessutom en otingad tös. Hon är inte så vild som många devons (lugn mamma) och riktig gosfia.
Kolla in Nordiska rexringens hemsida, devons är inte så svåra att få tag i. Försök hitta en uppfödare att hälsa på så att du får träffa flera devons live. Det är en väldigt aktiv ras som kräver sitt, det är inte säkert att de passar alla men många av oss som har skaffat devons kan inte sluta skaffa fler.
Stort tack för alla tips! Letar vidare och har hört av mig till en uppfödare i hopp om att få spendera lite tid med hennes katter så man kan få en bild av om de passar oss eller inte :)
har själv 3 cornish rex, dom funkar bra med barn som bör dom lite konstigt och leker mer som barn leker med varandra än hur man leker med katt.
Så jag rekomenderar verkligen Cornish rex och Devon rex som du var lite inne på är ju rätt lika men skiljer sig ju ändå lite.
Hoppas ni hittar de ni söker och jag rekomenderar även att skaffa två katter så de har en kompis av sin egen art. :)