Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6325 ggr
katterna
0

Blötmat!!!

Hejsan. Min ena katt har tandsjukdomen forl och har knappt några tänder kvar. Hon får sedan en tid tillbaka mjau blötmat i tetra pack och whiskas mmm. Men tänkte höra om där finns ännu bättre blötmat och vilka isåfall?? Jag och min kompis hade nämligen diskussion om blötmat. Att det finns bättre som tex är bra mot tandsten och urinvägsinfektioner, precis som det finns i torrfoder. Undrar bara vilken blötmat är bäst om en katt bara får blötmat och för resten av kattens liv??

Vosjes
0

Jag tycker att vissa Mjau och Bozita sorter i tetra är bäst inom blötmat bra pris och bra innehåll.
Jag matar mina katter med endast Mjau- och Bozita blötmat och de mår bättre nu än de gjorde av torrisar. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MonicaLagerquist
0

Att ge blötmat till katten tycker jag är ett klokt val Så skippa tankesättet att kalla det bara blötmat.

Mjaublötmat hör till de bättre sorterna.En stor fördel som jag ser är att det finns i mataffärn.Man kan välja om man vill ge med eller utan fisk.De sorter som inte heter något på fisk/räkor innehåller ingen fisk alls.

Det är ett prisvärt foder.Har man fler katter så kan man köpa en hel platta dvs 12 stycker 980 grams burkar för 179 kronor på Granngården.Går man dessutom med i deras kundklubb så får man återbäring på pengarna.

En katt med tänderna i behåll skulle jag ge blötmat och sen råabeninga köttbitar ett par gånger i veckan för tandhälsans skull.

Stolt ägare till tre La permer

katterna
0

Tack för råden. Men är mjau bra för tänderna, urinsten och sånt?? Men är mjau och bozita ett bra och fullvärdig mat som man enbart kan ge utan att behöva ge kompletterande saker??

MonicaLagerquist
0

Mjau är mer komplett än de torrfoder som finns på marknaden.

Hur menar du bra för tänderna.Det enda maten som är bra är för tänderna är ju om katten äter råaköttiga ben.Torrfoder är utom ett enda undantag som att äta knäckebröd istället för att borsta tänderna.

IceJossan
0

Det är fullfoder, så man ska inte behöva komplettera med något.

Blötmat är inte bra för tänderna, så mot tandsten får man som #2 skrev ge råa beniga köttbitar ibland, ex råa kycklingvingar. Risken för urinsten minskas mer och mer ju mer vatten katten dricker, och eftersom det är drygt 80% vatten i Mjau- och Bozita-blötmat så minskas risken väldigt i och med vattenmängden.

Hawknestgrove
0

#2 men som katthem så får man inte någon kundklubbsrabatt, elelr hur? Frågade och det gällde bara uppfödare…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MonicaLagerquist
0

"6 Japp det är bara som privatperson du kan vara medlem men uppfödare behöver du inte vara.Klubbmedlem får ju återbäring på alla varor som inhandlas på Granngården.Man kan ju lösa det genom att någon på katthemmet är medlem och man handlar på dennes kort.

katterna
0

Okej. Då vet jag. Då kan jag fortsätta med mjau och inköpa bozita också. Tack för alla svaren. Min kompis tyckte nämligen att jag skulle ge annan dyrare blötmat och att det är bättre än mjau och bozita. Men hon tänker nog som många andra, ju dyrare det är, mer bättre är maten.

Lusthan
0

Jag har precis börjat med mjau och bozita och är jättenöjd hittills. Mjau har även torrfoder som jag slänger på lite ibland. Har rätt mycket i en aktiveringsboll som i alla fall en av katterna har lärt sig att hantera och så lägger jag lite på brickan ifall blötmaten tar slut. Den är dock inte lika intressant.

Annars ger jag mina katter upptinade fläskotletter och sånt också då och då. Jag inbillar mig att det ska vara bra när de gnager bort köttet ifrån benen och tuggar lite på benen också. Nu kanske det är svårt när du har en katt redan som har problem med tänderna. Kanske skulle du ringa veterinären och fråga vad de anser att man kan göra. Prova med fläskkotletter och se vad som händer. Kanske kan katten gnaga lite?

Vosjes
0

Bozita kan vara roligare än Mjau då och då eftersom Bozita har ett större sortiment med mycket mer intressanta smaker. Glad

IceJossan
0

Men fläskotlettben är ju jättevassa och jättehårda även som råa - det måste väl ändå varalivsfarligt om en katt får i sig benflisor från fläsk?!

Vosjes
0

Angående köttflisor m.m kan ni fråga inne på BARF iFokus men så vitt jag vet är det inte farligt med fläskben sålänge de är råa men jag själv tycker att fläskben är lite för grova och hårda för katter, de kan göra illa tänderna på de tjocka och hårda benen.
Köp ett paket med kycklingvingar, de brukar vara billiga och räcker länge.

IceJossan
0

Tänderna är väl en sak, men flisorna är ju vassa och styva så de kan ju peta hål på strupe, magsäck och tarm :O Jag ska fråga där inne.

chilisalsa
0

Angående granngårdens stora burkar Mjau-mat. Vad finns de i för smaker ? De mindre burkarna i affären har jag bara set 4 smaker av.

Sen undrar jag om det går att blanda smaker när man köper en hel platta eller tvingas man köpa 12kg av en smak ? Förvånad

3 sådana flak skulle räcka ett år för mina 2 sköningar lixom !

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

De stura burkarna finns i alla smaker de är bara de små som har minimerats i sortimentet.Man får blanda på platten om man vill.Själv köper jag tre olika plattor åt gången sen blandar jag hemma.De är lättare att hantera platterna när de har plasten kvar.

Här går det åt 1½ stor burk om dagen.

katterna
0

Okej hon kan inte riktigt gnaga på ben, då hon typ bara har huggtänderna kvar. Hon har fått dra ut tänder två gånger på två år. Igår var senast hon gjorde det och då drog dem 7 tänder. Och då tog dem kindtänderna som hon haft och tuggat på. Men nu har hon inte det. Så nu blir det gourmet mousse mat hon får så hon bara kan slicka i sig och svälja, då hon nog har rätt ont efter att dragit ut tänder. Och senare blir det mjau och bozita när hon är bättre. Får se om jag kanske behöver mosa det till henne om hon inte kan tugga. Tyvärr kommer hennes huggtänder också få dras ut förr eller senare för dem var inte i så bra skick iheller, men kunde sitta kvar ett tag till. Men får se vilka tänder hon har kvar senare när det har läkts i hennes mun. Vill ju inte pilla på det nu när hon säkert har ont.

chilisalsa
0

Jösses… Många och stora kanske det blir så Glad

Mina små börjar krafsa imaginär jord  över resten efter 25-30g nånting. Eller egentligen försöker dom (vill) gräva ner resterna av bytet !

Undrar om inte alla katter gör så förresten… iaf de små. Stora kissar som inte äter upp det slagna bytet bär i ställer upp resterna i ett träd. Vår svenska lokatt gör t.ex så om de slår ett rådjur som de inte orkar äta upp vid ett tillfälle, för att inte rävar, björnar m.m. ska vara där och nalla på resterna…

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
0

#10 känner så jag med.

dessutom så mår man bra av av Bozita som kisse Skrattande

Sussie755
0

Jag undrar om det här med att ge råa kycklingvingar o sånt. Köper man bara frysta vingar/klubbor o ger råa eller?

MonicaLagerquist
0

Jag köper råa eller fryska men alltid svenska.

Man ger det alltid rått.Tillagade ben är farliga för katten.

AgnetaB
0

#16 usch vad hemskt det låter. Skulle vara helt försörd om det gällde mig o min katt. Det är väl en ärftlig sjukdom Forl? Jag är iaf av den övertygelsen att inget kommer ifrån himmelen utan ifrån mor o far.

Däremot ska de klara sig bra på blöt mat alltså? De lär sig väl att tugga med gommen liksom.

Sussie755
0

#20 Mina katter brukar ju inte ens äta en skinkbit om den är för stor. HUr har du "lärt" dina katter att äta sånt, för jag kan inte tänka mig att mina kommer förstå vad de ska göra?

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror nog att de flesta katter kan lära sig det.Mina första inköpta katter har jag lärt genom att först ge kött skuret i småbitar "kryddat" med krossat torrfoder.Mina egenuppfödda kattungar får ju från början läa sig att äta rått kött.Mina fyra veckors  La Permkattungar har idag mumsat på skuret kycklinghjärta.

Om någen eller några veckor blir det större bitar med ben till dem.

AgnetaB
0

#23 jag tycker det låter jättebra men som du märker brukar flera inte bara jag undra hur vi ska göra mer specifikt.

Vilket kött köper du? Helt rått alltså(tjatar vi om jämnt)?  Hur var det nu med

rått kött,ej farligt att ge? Jag vet att råttorna inte heller är stekta:)

Allt detta köper man på vanliga mataffären i köttdisken el säger man till?

Du ger aldrig kokt torsk? Det gör jag nämligen.

MonicaLagerquist
0

Om du vill lära katten att äta annat är torrfoder så är mina tips fäljande.

Börja med att ge mat vid tre-fyra olika tilfllen per dag.Ta bort maten när katten ätit.

Servera rå finskuret kött.ev kan du om det är fritt från ben köra det i micron så att bara utan blir kokt.

Jag köper svenskt"människokött" i vanliga mataffären.Serveras rått här hemma.

Fisk ger jag aldrig till katterna men gillar dina fisk och tål det så kan du ju blanda i lite kött i fisken för att lära katten att äta det.Man kan även marinera köttbitar i tonfiskspad om katten gillar tonfisl.

Vissa katter är envisare än andra.Det tar tid ibland om det gäller vuxna envisa katter.

Sussie755
0

Tack för tipsen.

pebb
0

#25 Hihi, får man verkligen lov att mata katterna med människokött Flört

Jag köper svenskt"människokött" i vanliga mataffären.Serveras rått här hemma.

Jag kunde bara inte låta bli Tungan ute

Adrina
0

Om en katt går ute & fångar möss, fåglar osv. måste man då ge den rått ''människokött''? Mina katter som går inne & ute får blötmat och torrfoder och när vi har te.x kyckling till kvällsmat får katterna det som blir över när vi skurit det innan vi tillagat det då, alltså rått. Mest för att vi inte ska slänga en massa. Men många här inne köper ju ''människokött'' till sina katter.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om din katt fångar och äter bytesdjur så fixar den ju tandmotionen på det viset och då kan du ge blötmat inne.Fortsätt som du gör nu.