Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14235 ggr
hanna-jo85
0

Min katt äter dåligt!

Min katt har under de senaste veckorna ätit väldigt dåligt, vissa dagar äter hon inget, medans vissa dagar äter hon en fjärdedels dl. Jag har varit hos veterinären och kollat tänderna och tagit både blodprov och munprov, dom ringde igår och min sambo svarade och dom sa att proverna var negativa. Ska själv ringa på måndag och fråga hur jag nu ska gå vidare.

hon har nu gått ner 4 hg och väger nu bara 2,6 kg och börjar se ganska mager ut.

jag vågar inte heller byta foder eftersom hon är allergisk mot något, och alla andra foder jag testat har hon vart allergisk mot (även allergifoder). Hon äter nu RC indoor.

hon är snart 6 år och jag kan inte se någon förändring annars, hon är lika pigg och glad som vanligt.

Någon som vet va det kan vara?

Tintaglia
0

Är hon avmaskad?

hanna-jo85
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nej det är hon inte. hur vanligt är det att en innekatt får mask?

MonicaLagerquist
0

Är njurarna kollade?

Stolt ägare till tre La permer

hanna-jo85
0

läser på lite nu om mask och symptom, men kan inte hitta att det står någonstanns att katten får dåligt aptit när den har mask.

sedan tycker man ju att veterinären borde ha tänkt på detta om det var en möjlig orsak, men man vet ju aldrig. ska iaf kolla upp det.

hanna-jo85
1

#3 är ganska säker på att dom kollade det när dom tog blodprovet, men ska fråga dom.

[Forest]
0

5 Oj vad knivit att allt är bra med värderna o hon inte äter som hon ska. har du provat o ge kattungefodret som RC har? Det har inte nån av mina katter ratat. Vilka blötmat har du gett? Bonzita och mjau är två kattfoder våran fiskallergiska kattunge tål att äta det är inte heller socker o annat grojjs i det fodret.

Tintaglia
1

#4 Jag bara tänkte att om magen/tarmarna är fulla med mask så kanske hon har ont i magen/mår illa och äter dåligt pga det. Hon kan ju då inte heller tillgodogöra sig näringen i maten. Om hon är utekatt är det ju ganska troligt att hon har mask, även om det kanske inte är orsaken till problemet. Jag skulle prova med avmaskning alternativt köpa Kolla Masken på apoteket eftersom det är dumt att avmaska om det inte behövs. Även en innekatt kan behöva avmaskas någon gång emellanåt, särskilt om det inte gjordes när den var ung.

[Anunnaki]
0

En katt som inte vill äta och som har gått ner mer än 10 % av sin vikt lider av någon åkomma som kanske kan åtgärdas om den får behandling i tid.

Katten kan ha ont i munnen eller halsen när den tuggar eller sväljer och därför vill den inte äta med viktminskning som följd.

Den kan också av någon annan anledning ha tappat matlusten och man måste ta reda på orsaken till detta omgående. En så stor viktminskning är allvarlig. Man ska innnne ens banta en överviktig katt så snabbt.

Det är rätt meningslöst att ta njurprov för det visar normalt ända tills njurarna nästan helst lagt av.

Jag skulle inte våga ge en katt som uppenbarligen är sjuk avmaskningsmedel för maskmedel är gift som nog kan vara farligt för en sjku mage.

Det är bara nytt veterinärbesök som gäller och eventuellt till en ny veterinär.

Hoppas att katten kan få hjälp att krya på sig