Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3936 ggr
Mitchika
0

Argument för två katter

En väninna till mig har två kattungar, som hon tänkte ha som innekatter, men har bestämt sig för att omplacera den ena då det har blivit mer jobb och mer krångel än vad hon hade tänkt sig. Jag tycker synd om kattungen som blir ensam kvar och kommer vara ensam på dagarna när hon studerar, men när jag skulle argumentera för varför man ska ha två katter fick jag fullständigt hjärnsläpp.

Jag vill inte tvinga henne till något, men jag vill åtminstone att hon ska ha all fakta i åtanke. Jag får dom klassiska motargumenten som att "jo, min släkting hade en ensamkatt som mådde jättebra och levde jättelänge" och "katter är ju självständiga och klarar sig själva".

Vad för argument ska jag använda?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Lillfjanten]
0

det blir dyrare med två katter, mat försäkringar, vacc, ja hela baletten. pluset är ju att två katter har mycket utbyte av varandra, men man måste ju även se till den ekonomiska delen, jag tycker inte att det tas upp så ofta, utan det är liksom bara skaffa en katt till tycker folk. men kan man ha två katter så är det ypperligt! men vill man bara ha en katt så tycker jag inte att man ska tjata om en katt till. jag skulle inte bli glad om någon tjatar på mig hur jag ska behandla mina katter, om att jag borde ha en till mm.

Jourhemmet
0

Berätta att inget katthem säljer ensamma kattungar och det ju inte för intet dom gör så. Dom hade ju haft det mycket enklare om folk bara fick köpa en. Personligen så skulle jag heller aldrig över min döda kropp sälja en ensam kattunge. Dom har ett enormt behov av en kattkompis. Dom är vana att ha både sin mamma och syskon och helt plötsligt sitter dom där helt själva när ägaren går hemifrån. Usch jag blir ledsen bara jag tänker på det.

[Emma--]
0

Mer jobb och mer krångel? Vet du exakt vad hon har det jobbigt med?

Jag tycker det är värt allt jobb och krångel när dom inte behöver vara ensamma.
Det finns katter som trivs bättre själv, men ofta kanske det handlar om katter som trots allt fått växa upp själv hela livet och sen inte vill se en annan katt. Eller katter som tagits för tidigt från sin mamma och får problem med aggressivitet osv.

Katter är självständigare än flockdjur ja. Men dom är också väldigt sociala djur och är inte fullt dom där solitära djuren dom var i det vilda innan vi människor "tog hand om" dom. Att katter kallas självständiga är inte positivt känns det som, eftersom många då tänker att man kan ställa fram mat och vatten och en låda och så klarar dom sig själva. Så pass enkelt är det ju inte :)

Ser att du har råttor, och nu är dom ju flockdjur men det känns som samma princip där med argumentet att det finns dom som haft dom själva och de har mått bra och levt länge.
Det är inte alltid så lätt att se hur bra dom mår ensamma heller. Dom klarar sig ensamma, dom lever ensamma. Men hur hade dom kanske mått med en kompis att leka med, putsa och sova med? :)

Och mår dessa katter bra tillsammans så kanske hon hellre borde omplacera båda där dom får en chans att bo tillsammans. Och sen leta efter en vuxen omplacering från katthem som trivs bättre ensam av någon anledning.

Tintaglia
1

Jag undrar också vad som är jobbigt och krångligt. Vi har alltid haft två katter och tycker att det går på ett ut - lådan ska ju göras ren ändå, man lägger bara upp lite mer mat än till en katt etc. Visst blir det lite dyrare med vaccinering, mat och sand mm men att se dem ligga och mysa ihop eller ge järnet genom huset väger helt klart upp kostnaderna. Men jobbigt - nää!

Vi har två busmissar på snart 16 vckor och jag blir alldeles varm av lycka när jag ser vilken oerhörd glädje de har av varandra. Stackars alla små kattungar som måste gå runt ensamma i en tom lägenhet medan matte/husse är på jobbet t ex. Vem ska de ligga och tvätta mellan öronen och få värme och trygghet av om dagarna? Vem ska de busa med och träna muskler, reflexer och koordination med? Det måste väl bli ännu krångligare för husse/matte eftersom en ensam liten kattunge måste få sitt närhetsbehov tillfredsställt av husse/matte när de väl är hemma. Då blir det synd om kattungen när ägaren vill gå på bio, gå ut med kompisar och så vidare.

oh-la
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag undrar varför man inte kan få ha en katt? det är aldrig en sån här diskussin om hundar och de är ändå mer utpräglade flockdjur än vad katten någonsin kommer vara. om personen som TS nu pratar om känner att det är bättre för henne med en katt (hon har ju uppenbarligen försökt och insett för sig själv att det inte håller) är det då inte bättre att hon får ge sin tid och kärlek till en liten kisse än att hon ska känna sig otillräcklig med två? om en kattunge vid 12 veckors ålder inte är redo att vara själv är det ju snarare läge att överväga att öka ålderns för när en katt ska lämna sin mor och sina syskon än att tvunga på människor som vill ha katt två katter… en hundvalp bör ju vara i minst lika stort behov ev en valpkompis som en kattunge, så varför hör man inte samma prat om att sälja två hundvalpar?

till dig TS, det finns inga konkreta bevis för att en katt skulle må bättre av att ha en kompis med sig (annars är jag hemskt nyfiken på att få tag i de bevisen). det som sägs om detta kommer från andra kattmänniskor, och är väl snarare personliga åsikter än fakta. det är alltså inte som med fördelar med kastrering och liknande där det finns helt klara fördelar. om din väninna känner p ådet här viset, som ju är helt upp till henne, inte bryter mot vare sig några rekomendationer eller föreskrifter eller ens finns bevis för att det skulle vara negativt för katten, så låt henne omplacera den ana kattungen.

noir
0

skulle omplacera båda katterna om jag var hon, ensam katt får otroligt tråkigt när ingen är hemma.
Jag hade en omplacering som särats från sin bror som hon bott med längre och hon funka bra i vårat hem och jag var ju hemma mycket o.s.v Men när vi skaffa en kompis i sommars insåg vi hur bra hon har det nu med en kompis, hennes stress har släppt helt, fin i pälsen, mer harmonisk och inte lika mycket hyss och trasiga saker eller att hon klöser "fel" Nu har vi även en tredje katt och det är underbart att se att kattungarna tar ut energin på varandra så den äldre kan välja när hon vill leka då hon har ett mindre behov av lek än vad dom två har. Det är harmoniskt här hemma nu och då är jag fortfarande hemma då jag studerar.

Har man inte en katt som verkligen inte går ihop med andra katter o.s.v
så ser jag inte varför man ens tänker tanken att bara ha en katt.

Jourhemmet
0

Jag undrar också vad som är så otroligt mycket jobbigare med två kattungar?? Kan inte komma på en enda grej faktiskt.

noir
0

Det blir ju jobbigare med bara en ur atkiverings synpunkt, mycket mer tid kommer gå ut på att leka med den och aktivera den. Om hon inte gör det kommer de hitta på egna lösningar som vi människor ofta inte alls tycker om, förstörda tapeter, lister, klös på fel ställe, springa och hämta saker dom inte ska ha och göra sönder o.s.v

Min första katt som jag hade när jag var liten klättra på listerna i dörrar som om det vore träd pga överenergi. TIlls vi kom på det och börjar aktivera den som bara den.

Mitchika
0

Oj, jösses, vad många svar så snabbt! Vad glad det gör mig!

#1 & #5 Vad jag vet så är det ingen fråga om pengar, utan mer om att saker och ting har blivit rörigare och mer jobb sen den andra kattungen kom in i bilden.

Jag har heller aldrig hittat några bevis, fakta eller lagar på att katter ska vara två. Men samtidigt har jag svårt att tro att så många uppfödare, passionerade kattägare och seriösa omplaceringshem anser att katter mår bäst av att vara två utan att ha rejält med egna upplevelser och egen information att backa upp det med.

Samtidigt tror jag att det också finns katter kan och trivs med att vara ensamkatter, men jag vet inte om jag tycker det är en bra idé att försöka uppfostra och lära en social kattunge att vara en ensamkatt.

Jag tänker inte tvinga henne att behålla andra kattungen eller utpressa henne till det. Vill hon omplacera den så är det upp till henne. Jag vill bara kunna ge henne så mycket fakta som möjligt så hon kan ta ett beslut medveten om alla potentiella för och nackdelarna.

#2 Tack, det är bra argument! Visserligen har hon en hund, men det är ju aldrig samma sak som en till katt..

#3, #4 & #7 Vad hon berättade så var det ganska många faktorer. Först och främst så kom inte katterna överens helt och hållet. Den nya fräser en hel del åt den gamla och lägger beslag på matte så den gamla inte vågar gå fram. Det ger matte dåligt samvete, då den gamla trots allt var först. Så hon tror inte att dom trivs tillsammans. Men samtidigt berättade hon även att dom drev henne till vansinne med sitt busande, lekande och rännande.

Men hon har ju bara haft katterna tillsammans i några dagar, så jag tyckte hon borde ge dom mer tid.

Det som blev droppen ansåg hon var när någon av kattungarna (hon visste inte vilken av dom) hade kissat ner hennes säng. Lådan var ren och fin och båda två hade använt den tidigare. Jag läste på en hel del om just det problemet på Kattstatus efter att väninnan och jag pratat så jag har ett par teorier om varför. Jag ska prata med henne om några lösningar och se vad hon säger.

#6 & #8 Hon kommer inte omplacera båda, då den ena är en kattunge från hennes familjs katt som hon har varit med och fött upp sen den föddes. Det enda hon tänker på är hur mycket enklare, fridfullare och mindre jobbigare det var med bara den kattungen just nu. Jag vet inte om hon vet hur mycket jobb det kan bli med en ensam innekatt.

Jag har nu en massa argument och saker jag kan berätta för henne, som hon kan ha i bakhuvudet. Både för och emot att omplacera kattungen. Tack så mycket för allas svar!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

noir
0

Hur länge har hon haft katterna? tänkte på att hon upplevde att dom inte var sams?
jag har på mindre än ett år skaffat tre katter, en åt gången och det rubbar ju balansen här hemma varje gång. Men hos mig har det löst sig fint om man ignorerar dom.

oh-la
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9, jag har förstått att det som sagt mest handlar om en personlig åsikt än en faktabaserad sanning. jag har träffat alla varianter av både uppfödare, katthemsinnahavare och hela köret. en uppfödare jag övervägde att köpa katt från sist ansåg att detta med att sälja två ungar var ren dårskap. bättre för alla inblandade att få lägga tiden på en kattunge, uppfostran och lek och mys och kel än att behöva göra detta på två. hon ansåg att det helt klart var lättare att lära en kattunge att inta vara på diskbänkar eller gräva utt blommorna i fönstret då två kattungar helldre lär av varandra. lite samma princip som du ser hos hundvalpar, där man sällan rekomenderar två valpar samtidigt. jag kan ju själv säga, som har två katter i samma ålder, att den första som jag hade ca 4 veckor innan den andra, är klart mer uppfostrad, och det beror INTE på att jag la ner mer tid på den första än den andra. uppfödaren är en, vad jag förstått, duktig cornish-uppfödare, mer än så säger jag inte eftersom jag inte tänker hänga ut någon.

det finns logik i båda tänken, men det finns absolut ingen forskning, lagar elle rliknande som stödjer två kattungar i samma hem. en katt är kattunge i ca 1 år, sedan ska du ha den i ytterligare 15-20 år. då ser jag helldre att man skaffar en katt och ger den det bästa, än tvingas att skaffa två när man känner att det blir för mycket. tycker det finns mycket "tyckande" i den här frågan utan någon egentlig faktabas på att två kattungar har det så mycket bättre än en ensam.

noir
0

#11 Håller med dig till viss del i det du skriver. För det är jobbigare med två när man ska lära den saker men fattar jag rätt är kattungarna i olika ålder?

Visst märker även jag skillnad på hur det var att uppfostra min Cornish rex jag tog hem i juli och hur det är att hålla koll på hennes kullbror som flytta in i helgen. Det blir ju två terrorister man ska hålla koll på men är man evis kommer man långt har jag lärt mig.

I tid till att personligen aktivera katterna har ju minskat i och med att dom leker med varandra men det kommer ju aldrig försvinna helt och et behövs fortfarande även ur uppfostrings synpunkt.

Jourhemmet
0

Jag står för min åsikt att jag aldrig aldrig skulle sälja en ensam kattunge och jag blir uppriktigt ledsen för kattungen skull när jag läser om alla som skaffar sig bara en kattunge. Jag tycker det säger sig självt att om kattungen fick välja så vill den självklart ha en kompis.

Jag tycker även att det är mycket egoistiskt att bara skaffa en, för att man bla tycker dom busar upp varann???? Ja det är väl självklart att kattungar vill busa. Det är precis som om man bara vill ha en liten söt katt som sitter där och väntar när man äntligen kommer från jobbet för att ha och gulla med ett par timmar innan det är dags att gå och lägga sig.

Klart att uppfödare av katter som kostar en si så där tio papp sitter och säger att man absoluuuut inte behöver ha två kattungar.

noir
0

#13 tror ingen uppfödare tycker att 1 katt är bra, oavset katternas pris. Däremot kan jag förstå att uppfödare säger att man kan börja med en och sen skaffa en till när man har det mer hållbart hemma om man är osäker på om man tar sig vatten över huvudet. Jag tycker verkligen inte om ensamkatter men jag tycker det är bättre att skaffa en katt och en annan lite senare istället för som de tråden handlar om skaffa två och sen välja bort en för att det var jobbigt. och tänker man så tycker jag man kanske skulle tänkte efter lite mer och kanske inte skaffat katt.
Oftast lugnar katterna ner sig något när dom blir äldre. Istället för att skaffa söta kattungar kanske dom skulle valt vuxna?

jag tycker personligen det var lättare att ta hem min vuxna katt än kattungarna. Jag är mer trött hela jag i dagenslsut idag med 2 kattungar som susar runt än av att bara ha vuxna katter.

Men det är många som inte tänker sig för, ibland kanske bli rlocakde av den billiga eller gratis kattungen som är så söt och sen blir arg och ledsen när den förstör och håller en vaken om natten.

Ingen katt ska behöva leva ensam.

[Lillfjanten]
0

min första katt blev inte densamma sedan jag skaffade fler. hade jag vetat det jag vet idag så hade jag inte skaffat fler katter. han trivdes med att vara ensamkatt, men så är det när man lyssnar på andra. man måste se till sig själv vad man själv vill och inte gå efter andras åsikter.