Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1890 ggr
Johannana
0

Bara 8 veckor..

Måste få ventilera och få lite svar.

Min lillasysters(14 år)katt blev överkörd för ungefär en vecka sedan. Han var 7 år gammal. De åkte och tittade på en kattunge redan 2 dagar senare. En röd huskattunge som de ska hämta idag. Men det är bara 8 veckor gammal. Jag är helt förstörd för jag chekade här på iFokus om det var okej att ta en så ung kattunge. Lagen säger ju 12 veckor och av försåeliga skäl. MEN de insisterade. De hade redan kommit överrens om ett hämtdatum och orkade/ville inte vänta några veckor till. De tyckte helt enkelt att det var onödigt. Då frågar ju jag mig själv:varför chansa? Ja det kan gå bra och ja de flesta katter hämtas för tidigt och har inga problem alls…vad vi vet… Så ikväll kommer den stackars lilla kattungen hem till ett hus med 2 andra,fullvuxna katter och 2 hundar. Om jag kunde skulle jag gå ute på gården och demonstrera men jag ska ju bo med människorna. Kan inte riktigt säga precis vad jag tycker. Är det verkligen så vanligt att kattugar hämtas så tidigt och hur vanligt är det med "biverkningar" av det?

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tyvärr är det alt för vanligt.Så länge som köparna går med på det så kommer det att forsätta.Enda settat att få stopp på det är att folk slutar köpa ovaccinerad omärkta och obesiktigade kattungar under tolv veckor.

Be din lillasyter att hon säger åt uppfödaren att hon får 1500 för katten om den vaccineras X 2 och id-märks samt hämtas om tre veckor då vaccineringen är avslutat.

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

Det är faktiskt straffbart att överlåta en katt vid 8 veckors ålder

Johannana
0

Gratis är gott..Varför betala då man kan få det gratis? Skrikandes

Tror tyvärr att det är försent. Kattungen är nog redan hemma. Och att lämna tillbacks den är "omöjligt". Kattunge åt tydligen redan torrfoder också..

MonicaLagerquist
0

#3 Om referenser för flytt ligger vid att katten äter mat så kan jag med andra ord leverera mina vid tre veckors ålder för då brukar mina kttungar gå på lådan och äta mat.

MonicaLagerquist
0

#3 Tyvärr är gratis inte gratis.Nu kan din syster inte försäkra katten förens den är vaccinerad och blir den sjuk nu så får hon en försäkring som inte tecker upp för det som katten blir sjuk i nu.

Att vacinera ooch ID märka katten är inte gratis.

Johannana
0

Jaha,visste inte att de åt torrfoder så tidigt. Jag har inga katter och har aldrig haft kattunge.

#5 Nej jag vet. Men om man får katten gratis så blir är den ju gratis. Jag räknade inte in vaccinering och id-märkning.

Johannana
0

Nu fick jag just reda på att ungen är bara 7 veckor ganmal…

BMEXX
0

köpa billigt är att köpa dyrt heter det ju… Tungan ute

// Pabblo

Jourhemmet
0

Fan vad förbannad jag blir… stackars liten.

Josefa
0

Stackars lilla kisse. Stulen från sin mamma. Bestulen på sin bebistid som den så väl behöver med sin mamma och sina syskon. Allt pga en oseriös uppfödare och en lika oseriös köpare.

Johannana
0

Jag vet inte riktigt hur jag ska betee mig. Jag ska ju bo med människorna och se den stackars kattungen varje dag. Blir så ledsen och arg. Det som stör mig mest är det att de inte tänker på djurets bästa utan bara på att den är så gullig och att man vill ha den nuuuuu :(

[ingvarisbjorn]
0

Usch. Men går dina föräldrar med på att bryta mot lagen på det här viset alltså? Helt absurt att lära sina barn ett sådant tankesätt.

Tycker att du ska fråga din syster varför hon inte vill göra det som är bäst för den lilla katten, och fråga din mamma om hon själv skulle låtit sina barn flytta hemifrån som små bebisar?

Fy, jag blir arg som ett bi!Skrikandes

Johannana
0

Hur länge tog det för mig att cheka på iFokus om det var okej att ta en kattunge vid 7-8 veckor? 5 minuter och så visste jag vad som gällde. Det är väll det minsta man kan göra? Jag visade sidan men då kom argumenten: men för i tiden tog man alltid kattungar vid 8 veckors ålder,alla våra katter har tagits då och det har inte varit några problem,men kan vi inte ta honom nu,jag viiilllll ta honom nuuuuu.

Johannana
0

Det är inte min mamma utan min styvmamma och min styvsyster så jag kan inte riktigt kedja fast mig i deras bil eller sno med mig kattungen till dens mamma.

[ingvarisbjorn]
0

#13 Förr i tiden slog man sina barn också. Men precis som att ta katter för tidigt är det olagligt nu, tack och lov.

Men det är superbra att du försöker, jag vet att det är skitsvårt när det är ens egen familj Obestämd

Johannana
0

#15 ja just det. Men de tror ju att det kommer gå bra bara för att våra 2 andra katter klarade det någåsånär.

[Emma--]
0

Stackars liten. Förstår inte hur man kan chansa när det gäller kattens hälsa. Både synd om mamman och kattungen. Problemen kan dyka upp senare. Och bortsett från det att medvetet bryta mot lagen och försvara sig med att man alltid gjort så förut. Lagar finns av en anledning.

Katzuki
0

Kanske går det att förklara att de BRYTER MOT LAGEN och då också kan STRAFFAS för det. Tyvärr verkar det enda sättet att få folk att bry sig vara att de själva kan råka illa ut :/

Om du verkligen vill kan du anmäla dem, eller åtminstånne hota med det, och se hur skoj de tycker att det är att bryta mot lagen bara för att katten är såå söööt ;)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Johannana
0

Jag ska ju som sagt bo här och vara här varje dag tills jag kan flytta ut (jag är 16 nu). Vet inte riktigt hur jag ska kunna hota de människorna som lagar min mat och ger mig tak över huvudet. Vi bor i österbotten,finland och här är det väldigt vanligt med katt och man tar det lite halvhjärtat. Det bor en hel del vildkatter här och runt farmarna några km bort och okastrerade katter finns det även gott om. Folk tycker helt enkelt inte att det man måste bry sig då det gäller katter. "Det har alltid funnits och alltid mått bra". Ett husdjur man tar för att det är gratis och enklare än en hund,alltså är det billigare än en hund och kräver mindre av din tid och uppmärksamhet. Katter har helt enkelt ett väldigt lågt värde. Katter och hundar är olika men de är båda djur och borde behandlas så som lagen/förnuftet säger att de ska behandlas. Tog nu hundar som ett exempel eftersom att människor kan spendera hutlösa summor pengar på en hund men på samma gång slänga ut sin katt då sommaren är över. Jag känner mig lite hopplös. De som hade kattungarna hade tydligen sålt några va de andra ungarna ännu tidigare än 7 veckor. Jag vet inte vad jag ska säga eller göra. Jag kan inte gå runt och hota människor för ingen tar tydligen mig på allvar.

[Emma--]
0

Var det i Finland det inte fanns regeln om 12 veckor? För i såna fall finns det inget att hota om.

Johannana
0

Katzuki
0

Stackare, både du och katten. Som du säger så är det ju svårt att göra annat än att bara berätta att de bryter mot lagen :/ jobbig situation..

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

[FruStein]
0

Försök se till att inte även denna katt blir överkörd. Katter kan må alldeles utmärkt inomhus med en stimulerande miljö och bevakade utebesök.

Sophey
0

Sag till din mamma och pappa att du ska ga och bli kriminell nu och bryta mot lagen ocksa nu eftersom det ar precis det dom lar sina barn genom att bryta mot lagen sjalva nar de koper en kattunge som ar under 12 veckor gammal.

Obestämd

Medarbetare på matlust

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så finns lagen inte i Finland.

Johannana
0

#25 men räknas inte djurskyddets bestämmelser som lagar?

MonicaLagerquist
0

Jo men TS bor inte i Sverige där lagen finns utan i Finland och där finns det ingen lag om att katter ska vara över 12 veckor innan flytt.

Josefa
0

Enligt #21 så finns det det.

BMEXX
0

Bestämmelser och lagar är inte samma sak.

// Pabblo

BMEXX
0
3 kap
Skötsel av sällskaps- och hobbydjur
8 § Reproduktion

Valpar och ungar får inte avvänjas från modern för tidigt. Avvänjningen ska ske vid en tidpunkt som är så gynnsam som möjligt för såväl valparnas och ungarnas som för moderns välbefinnande. Under avvänjningen ska modern vid behov ha tillgång till ett särskilt utrymme som är oåtkomligt för valparna eller ungarna.

Typ det enda jag kunde hitta just nu.

http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2010/20100674?search[type]=pika&search[pika]=12%20veckor

// Pabblo

Supinesophie
0

10-12 veckor är rekommendationen i Finland. 7 veckor låter olagligt eftersom katten knappt är helt avvand och behöver definitivt mammans omsorg.

Supinesophie
0

TS: Du kan väl ringa ett litet anonymt samtal? Anmäl uppfödaren, inte din styvfamilj. Det är ju främst uppfödaren som bryter mot lagen.