Blodgruppsfråga - nu igen...
Fick detta svar av Tirri Niini idag, att Nova är heterozygot A / b.
Någon som känner för att tolka??
Jag ska alltså ha en A-hane till henne?
Många frågor, men den som inte frågar lär sig ju aldrig!

Din katt har blodgrupp A men bär blodgrupp B.Du kan alltså få både A och B kattungar efter henne om du parar med en hane som är A men bär B.Du kan välja om du vill para med en A eller en B-hane.
Stolt ägare till tre La permer
Det är shit the same vilken blodgrupp hanen har. Fritt fram!
ja då ställer jag också en fråga ang blodgrupp. Min hona har den ovanlga blodgruppen AB, enligt någon här inne på katter i fokus har hon då varken antikroppar mot A eller B vilket låter logiskt och kan alltså para med A hane utan att dte blir problem. När jag köpte henne blev jag tillsagd att behandla henne som B-hona.
Häromdagen pratade jag med hennes uppfödare igen och då fick jag höra att det kunde mkt väl stämma att det går bra att para henne med A hane men hon behandlar alltid sina AB honor som B-honor för säkerhets skull.
Hur ska jag göra?
Förra vetten jag frågade ang katters blodgrupp sa att alla har samma grupp och blev jätteförvånade när jag sa att så inte var fallet….de känns inte särskilt kunniga inom det området…
Veterinärer kan ofta absolut ingenting om kattens blodgrupper. Som 20-åring och ny uppfödare höll jag en kort föreläsning om kattens blodgrupper för min veterinär och några djursjukvårdare (de undrade varför i hela fridens namn jag ville blodgruppera mina katter). Man kan ju hoppas att detta kommer ändras då det blir vanligare med blodtransfusioner på katt och då är det viktigt att ha koll på blodgrupper.
Din AB-hona kan du tänka på som en A-hona dvs. det är inga problem. Som sagt så har en AB-katt inga antikroppar och således kan inga antikroppar passera över till kattungarna och orsaka neonatal isoerytrolys. Du kan para henne med vilken hane som helst.
En AB-hane ska också behandlas som en A-katt dvs. om han paras med en B-hona ska kattungarna handmatas i ett dygn.
Lätt tumregel att komma ihåg: Problem kan bara uppstå när honan är b. Bara b. Inget annat. B. B. B.
B som i blodgruppskrock.
#4- Tack för en kanonbeskrivning! Enkelt och sakenligt, inga krussiduller, nu blev allt helt glasklart! TACK!
#4 Ja tack så mycket!! va vad det nu igen B B B B?? 
helt galet där där om att veterinärer inte kan så mycket om katter över lag… lite skrämmade tycker jag..
Jag lånar denna tråden även fast den är gammal.
Om det blir blodgruppskrock, efter hur lång tid dör ungarna? Diar dom inte? varför?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stolt ägare till tre La permer
#8 Tack.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin