Tillbaka till uppfödaren?
Det är så att jag misstänker starkt att jag blivit allergisk mot mina två katter.. 
Det kliar,jag nyser,är snorig m.m jämt och ständigt, och det har förvärrats nu under flera veckor..
Funderar på vad som krävs för att man ska få göra ett sånt där pricktest på vårdcentralen?
Men nu funderar jag bara, OM man skulle vara allergisk mot dem, vad är det rätta att göra? Kontakta dem man köpte djuren av först och fråga om dom vill ha tillbaka dem, eller bara sälja vidare?
Vad tycker ni?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att fråga uppfödaren först tycker iaf jag är självklart.=) Även om man som uppfödare inte kan ta emot dem kan de i sin tur känna någon som söker katt.
Köp receptfria allergitabletter och testa om det blir någon skillnad. Om du blir bättre av dem så vet du läget. Sedan säger jag som #1, kontakta uppfödaren först.
Trist att bli allergisk mot sina katter, det är min stora fasa. Jag tål mina, men andra raser och huskatter är det värre med.
Sen tycker jag att du kan ringa vårdcentralen och förklara läget, de ska inte vara några problem att få göra ett test. Jag vet inte om de fortfarande gör pricktest, eller om de tar blodprov.
Hur man ska göra är väl inte lätt att säga. I grunden tycker jag alltid man ska kontakta uppfödaren först.
Men vill du hellre omplacera dom till ett nytt hem själv så funkar ju det lika bra, men att uppfödaren får veta vart dom hamnar.
Sen kan du ju kontakta vårdcentralen och be att få göra ett allergitest.
Jag är katt allergisk men har nu en ras jag tål. Men när jag bodde hemma hade vi huskatter, mor och dotter. Mamma katt gick bra så länge jag inte var sjuk eller allergisk av damm, pollen o.s.v men dottern var jag ständigt allergisk emot. jag vägra göra mig av med mina katter och hitta lösningar som funkade för mig.
*katt fritt sovrum
* Böt ut kattsanden (everclean) mot strö, öko plus (tålde inte kattsanden everclen heller)
* Började bada katterna, ca 1 gångn i månanden, oftare vid pollen sesäng/behov
* Hitta ett medel som heter PetalCleanse från BioLife som man stryker i pälsen en gång i veckan och som ska sammla ihop allegenerna
* städa/dammtorka 2 gånger i veckan.
* Minimal kontakt vid sjukdom pga min allergi blev värre eftersom immunförsvaret redan var nere.
* Åt ständigt allergi tabletter, även pga av mina andra allergier
* köpte en nässpray desonix med kortison som jag tog när allergi i näsa var som värst.
Sen om det ändå blir aktuellt att omplacera dina katter skulle jag vända mig till uppfödaren som den iaf vet att katterna kommmer omplaceras. Vore jag uppfödare skulle jag uppskatta att mina köpare berätta vad som hände med "mina" katter som jag fött upp.
Hoppas det löser sig för dig.
#3 Det där med din uppfödare lät tråkigt. Och lite utpekande så här.. man är väl inte tvungen att hålla kontakt med köparna om man inte vill? Likaså tvärtom. Det kan ju bero på personkemi med.
Omplaceringar gör ju uppfödare hela tiden.
#5 Jag menar inte att peka ut någon, men nu när du säger det kanske det är bäst att redigera bort det.
Det jag menar är att det är inte alltid ett måste att lämna tillbaka dom till uppfödaren, det räcker att man är noga med vart katterna hamnar och att uppfödaren kan få veta.
Resten är nog inte en diskussion som passar i den här tråden.
#6 Menar inget illa, men många vet vad forum/sajtkatter heter och kan dra sina slutsatser som kanske inte alls stämmer.
I övrigt håller jag med dig.
#7 Tog inte illa upp. Ibland hinner man bara skriva mycket utan att tänka efter hur dåligt det kan låta.
#8 Tro mig, jag vet precis hur det är.. 

Jag har en uppfödd katt som jag sålt och sedan blivit omplacerad, jag fick reda på att hon inte kunde ha kvar honom och sedan vart han har hamnat. Det är jag super glad över. Så jag som uppfödare vill ialf vart katten har hamnat.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag som uppfödare av djur vill självklart veta innan vad som har hänt ,inte efter. Jag kanske vet ett jättebra hem som kanske ägaren också skulle gilla mm.
Jag blir upprörd när folk har typ avlivat utan att berätta innan när möjligheten fanns. Köper jag djur så är det en självklarhet för mig att berätta innan iaf, sån är jag.