Foderallergi?
Min hankatt som snart är ett år tappar en hel del päls för tillfället och har vita prickar i pälsen på rygg, sidor och bak vid svansen. Han kliar sig inte mer än vanligt. Hans päls är för övrigt väldigt bra och glänsande.
Kan det vara någon allergi? Han har inga kala fläckar eller liknande utan tappar pälsen ganska så jämnt över hela kroppen, dock inte så mycket på benen…
Kan det vara foderallergi? De äter RC Kitten, Mjau tetra några gånger i veckan, dock aldrig de med skaldjur eller fisk, utan någon av de andra.
Är det något jag borde ta honom till veterinär för att kolla upp vad det kan bero på? Eller är det bara något pälsbyte?
Honkatten min på 6-7 månader tappar inte i närheten av lika mkt päls som hanen gör…
jag hade problem med fruktansvärt illaluktande avföring hos min hankatt, jag gick till vet och gjorde en undersökning som inte pekade på nåt. Dom ordinerade bara att jag skulle testa allergifoder, vilket funkar rätt bra, dock dyrt.
du kan ju antingen gå till vet och kolla upp det , eller testa allergifoder på en gång?

Testa att byta till exempelvis Orijen eller Porta 21 Sensible ()spannmålsfritt, fritt från tillsatser och färgämnen och lämplig för foderallergiker).
Men ska du byta foder så gör det mycket långsamt så inte kissarna får diarré
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 även om dessa foder ser bra ut i innehållsförteckningen är de inte alltid ett lämpligt allergifoder då fiskallergi är en vanlig åkomma hos katt. orijen är tex full med fisk. en extremt allergisk fiskalergisk katt tål inte ens fiskolja.
Till dig TS uppsök veterinären för att utesluta annat tex ringorm, loppor mm
#4 Fast iaf Porta 21 sensible har inte fiskolja i sig (endast laxolja om jag kommer ihåg rätt) och verkar funka på min misse som jag misstänker lider av fiskallergi. Hon (tror jag) inte heller tålde mat med fiskolja.

Jag vet att det finns olika sorters ringorm och vet inte om de ter sig olika, men jag vet att EN sort ger hårlösa fläckar som i visa fall kliar och blir såriga, och dessa fläckar är oftast på huvudet och tassarna.
Ringorm är extremt smittsamt, men det är inte alla katter som får symptom.
Klart värt att kolla upp.
Jag har precis fått tag på veterinären. Fick en tid nästa vecka i grannstaden där de har labbet, gissar på hudavskrap för att kolla vad det kan vara… hoppas att de kan lista ut vad som inte stämmer.
#4 Tänkte precis fråga om fiskallergi var vanligt men nu vet jag.
Tack så mycket!
Jag var till veterinären, som sa att min katt var i en underbar form och så länge han såg ut så här så hade jag ingenting att oroa mig för. Haha, han tittade så konstigt på mig och undrade vad jag gjorde där med en, enligt honom, helt frisk katt :P
Jag fick kosttillskott till honom, som ska stärka hans päls och ta bort mjället. Han hade inga sår, inga kala fläckar, ingenting som indikerade på något fel utan veterinären sa att han nog bara är inne i en period där han tappar päls.
Han ska ha en vaccination nu efter sommaren och om han fortfarande tappade mycket päls då, så skulle det kollas upp igen samtidigt.
Haha, han var till och med så gullig att jag inte behövde betala för besöket, utan bara för kosttillskottet.
Jag sa att jag är nojjig och vill det bästa för min katt och därför kände att jag behövde kolla upp det och han att det var självklart, men att han inte skulle utnyttja min nojighet med ta betalt för besöket… ^^
Otroligt gullig, förstående och sympatisk veterinär :)
Ska till honom nästa vecka för att kastrera min honkatt och känner mig så lugn nu när jag vet att jag får honom som veterinär.