Kattungar
Såg på en bekants bdb att en bekant till denne (och mig) har två honor som fått kattungar alldeles nyligen med bara någon dags mellanrum.
Jag skrev en kommentar hos denne och frågade om inte någon funderat på att kastrera honorna eftersom brunst är otroligt stressande för de och födseln likaså. Samt att det finns stora risker med att det föds ungar med livsfarliga defekter eftersom allt ske rokontrollerat och att det finns nog med hemlösa katter.
Svaret blev: -.-
Jag tycker synd om honorna och jag trodde faktiskt bättre om denna människa då h*n annars är väldigt medveten om saker. Men tydligen inte om katternas bästa, detta var inte ett svar jag hade räknat med att få ifrån denna person.
Jag skrev inte exakt som jag skrev här men alla delar är med, information. Jag hade bara blivit glad om någon gav mig denna information, för jag vill verkligen kattens (djurens överhuvudtaget) bästa.
Jag tycker det är tråkigt att man bara låter frigående honor gå runt och para sig på detta sätt, helt okontrollerat. Det är inte bara dumt för de utan det är dumt överhuvudtaget då det redan finns flera katter som går och inte har några hem eller som sitter på katthem år ut och år in.
Självklart är det väl upp till var och en, men jag tycker ändå att det är ens avsnar att kastrera en katt (oavsett kön) om den inte ska användas till avel.
Ville bara skriva av mig lite…
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Tyvärr är det ofta sådär. 
Jag tror att vi alla här inne håller med dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan ju tala om att man måste ha tillstånd för att få ha mer än 2 kattkullar/år.Det är ju tänkbart att honorna hinner med att få varsin kull till i höst
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Har "vart på" personen på BDB om deras huskattsungar. Möts för det mesta av aggresvia kommentarer även om man bara ger tips om vaccinering, besiktning och chip. Kommer inte sluta att göra det eftersom man kanske påverkar någon tillslut 
Stackars "person" på BDB, ska denne bombarderas av en massa påpekanden och fyanden, inget olagligt har ju skett, eller? Det räcker väl om en eller två säger informerar.
Är denne person över 18 år? Annars är det ju föräldrarna som har ansvaret.
#5 Med en vänlig ton kan man snällt informera om det. På något sätt måste ju informationen spridas ^^
#6 Javisst, av alla som läser kanske? Lite överdrivet.. Och det MÅSTE ju inte påtalas till alla som får huskatter, det är ju liksom inget brottsligt.
#7 Jag uppfattade det inte som att det var massor utan att en har påpekat hur viktigt det är med vaccinering, idmärkning osv. Eller angående hemlösa.
Själv brukar jag bara länka till kattstatus om jag pratar med någon. Är personen intresserad så kan den få hur mycket tips som helst.
Nej man kan göra precis hur lite man vill med sina katter, men vill man att kattens status ska höjas måste man ju åtminstone försöka sprida informationen.

#7 Är det verkligen fel att uppdater om kattstatus? Att de inte ska sälja kattungar som är under 12 veckor gamla?
Är kattstatus endast reserverad för raskatter? Skulle inte tro det :P
#9 Ja, det tycker jag ibland. Bara för att någon skriver om att de har fått eller ska få kattungar, ska de då behöva bombarderas av påpekanden? Det tycker inte jag i alla fall. Så länge inte något brott har begåtts, så varför hålla på och tjata på folk hela tiden.
Ser jag eller får jag veta att något är helt galet, då kan jag gå in och moralpredika, inte i förebyggande syfte. Ingen törs ju skriva om kattungar någonstans snart.
Är det i en annons däremot och tveksamheter finns, då kan man vänligt fråga hur läget är.

#10 "Vackra kattungar du har <3." Svar: "Tack =D" "Om du vaccinerar, besiktar och chippar kattungarna så kan du ta ett högre pris för dom vid försäljning. Läs gärna på kattstatus.se om du vill" Svar: "Men va faaan att ni ska hålla påååååå (ofta inklämda svordommar)".
Så det är påhopp?
Senast jag frågade om en kattunge var över 12 veckor vid leverans fick jag en harrang av svordommar, vilket i mina ögon var ett lika med tecken att kattungen var under 12 veckor. Sista jag skrev till denna tjej var: "Djurskydd är förjävligt"
#11 Jag kan förstå om personen blir irriterad när ett flertal tjatar.

belive me, jag är bland dem få på bdb iaf
#13 Believe stavas det väl? 
Ja, nu retades jag, men det är ju så noga med stavningen ibland! 

har en kattunge på ena handen, blir lite svårstavat då :P
Jag har precis irriterat mig på en liknande händelse dock att en bekants bekant fått kattungar - IGEN - genom att hon orkade inte med att hennes katt skulle stå och skrika och hålla på så hon slängde ut henne tills hon blev tyst, ett tag senare föddes det ett gäng kattungar och nu sitter ägaren och svär över "***** katt som ska komma hem med massa jobb och skit" förklarade på ett trevligt sett att det är hennes eget fel att hennes katt blir dräktig, inte kattens då om hon inte vill ha kattungar så åker man och kastrerar en katt.
"Palla lägga ut pengar på katt*****" 
#16 Usch, vissa människor borde verkligen inte få ha katt.. :(
Och hörrni! Läs noga igenom era inlägg innan ni publicerar dom så att inte Maine kan göra sig rolig över eventuella stavfel!! 

ja man får passa sig noooooga
#7 Det är bara jag som informerat denna person, #4 menar en annan person så det är två olika =). Ingen som blivit bombarderad.
Håller med om att det räcker att en säger till, det blir väldigt jobbigt om flera andra gör det med. Därför skriver jag aldrig något när jag ser att det redan sagts! =)
Vad jag förstått (av de här som jag känner som skaffar hona) är att det skaffas en hona istället för en hane för att de tror man "slipper" kastreringen då. =/
Det är ju minst lika viktigt att honan kastreras som att hanen blir det.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Usch! Blir så ledsen när jag läser om detta, särskilt #16:s text! Det är väll inte honans fel att hon får kattungar när ägaren inte vill ha det!