Lite tips?
Jag har slutat upp som tillfällig matte åt en liten kattunge, en tjej. Hon ska flytta till ett kärleksfullt hem med två mysiga kastrerade hankattkompisar men komplikationer har uppstått med den ena. Därav så hamnade lilltjejen hos mig tills problemet löst sig, då jag är nära vän till blivande ägaren och är hemma om dagarna och därav har tid.
Jag är någorlunda kattvan. Hjälpte till att föda upp en grannes huskattskull när jag var barn, har varit kattvakt ett antal gånger och umgås med katter varje dag i området. Dock har jag aldrig haft katt och jag har dålig erfarenhet av kattungar i den här åldern.
Hon blir troligtvis inte här särskilt länge, men jag vill göra den korta tiden här bra. Jag fick med mat till henne, korg, kattlåda och lite leksaker, så det har jag täckt. Men jag har lite frågor…
1. Hon kom hit vid halv tio igår kväll, men har inte gått på lådan en enda gång. Jag har inte känt lukten eller hittat några kissfläckar eller andra otrevliga överraskningar någon annanstans. Trots att hon ätit och druckit. Jag har burit henne till lådan flera gånger, men ingenting. Borde jag oroa mig?
2. Hur mycket aktivering behöver en kattunge? Med det menar jag, vad är lagom? Jag vill inte överaktivera henne och det finns en hel del nya, spännande saker här hemma för henne. Är det tillräckligt?
3. Träning och uppfostran? Jag vet att jag inte sitter med en hundvalp och att katter är väldigt egna, men jag tänkte mest på små saker som man inte vill att en katt ska göra. Klättra på jackor, klösa och bita i skorna, bland annat. Hur är bästa sättet att säga till utan att skrämma, då allt är nytt och ska utforskas? Jag brukar ta bort henne eller distrahera henne med något annat. Är det en bra metod?
4. Hantering. Bör jag hantera henne mycket, bland annat då hon ligger i min famn och myser/sover? Med det menar jag, känna på tassarna och klorna, lyfta på kinden och kolla tänderna, titta i öronen och göra andra liknande saker så hon blir van vid att personer hanterar henne?
5. Börja lära in namnet. Jag försöker använda namnet när jag pratar med henne, gosar, leker och matar, för att göra det till något positivt som hon kopplar till sig själv. Några tips för hur man gör?
6. Vad betyder det när man håller katten i famnen och gosar, och den plötsligt höjer huvudet så man är ansikte mot ansikte, sätter sin nos emot ens näsa i några sekunder och sedan börjar slicka? Betyder det någonting alls, eller var det bara något nyck hon fick för sig?
7. Övriga tips och råd ni kan ge? Nu verkar jag ha fått en av universums snällaste och lugnaste kattungar (hittills) så hon är inget problem att ha att göra med. Spinner bara man rör vid henne, pussas som en tok, lagom lekfull och fullständigt orädd för allt utom hunden, som hon redan satt på plats.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gammal är hon?
Har du samma sandmaterial som uppfödaren hade, har du huv eller öppen låda? vars är lådan placerad och hur måga har du?
Vissa katter vill inte gå på tex pellets eller kristaller, vissa vill ha öppen låda medan andra vill ha huv.
Att klättra och vässa klorna är naturligt för en katt, har du ett klösträd kan man ta katten dit då den börjar klättra på tex jackor…
Nu vet jag inte hur länge du ska ha katten i din ägo men du kanske bör ha en dialog med ägaren om hur mycket du ska uppfostra och träna katten. Du kanske lär in ett namn på katten men de vill kalla henne ett annat. Sedan skulle jag inte bli allt för fäst vid katten då katten ska till den rättaren ägaren sedan…
1) min katt kan gå och hålla sig när hon kommer till en ny miljö, Men huvudsaken är att hon vet vart lådan är. Tips är att sätta katten direkt i lådan när man kommer hem så katten får utforska det nya hem utifrån kattlådan. Nu kanske du inte gjorde så, men det gör inte så mycket. Bara du har visat vart kattlådan är. Är du osäker kan du stoppa ner henne i lådan och se vad hon gör.
2) Jag är ingen expert och talar utifrån mina egna erfarenheter. har 3 katter och hjälpt min sambos mamma med kattungar. Kattungar sover mycket. stör den inte för mycket om den sover. då menar jag att försöka få den att börja leka. När katten är vaken så kan du stimulera med lek.
3) Du vet inte hur kattens ägare säger ifrån? Annars är mitt tips att ta katten fär ifårn och säga Nej (eller de ord/ljud som kattens ägare vill använda) Själv använder jag TSCHH! när mina katter gör fel. Slutar dom inte och jag är nära petar jag till dom i sidan för att få dom att hajja till. Är jag långt ifrån klappar jag händerna starkt efter jag sagt TSCHH! Det funkar utmärkt för mig.
Jag tycker inte man ska använda vattenfalska, men det är individuellt. Jag badar mina katter pga allergi. så då vill jag itne att dom ska förknippa vatten med något dåligt.
4) Hantera henne mycket! jag fick lära mig som barn att man ska låta katten vara och röra sig själv o.s.v jag kunde inte hålla mig och fick en go katt som älskar att bli ompysslad! Min omplacerings katt som inte vart så hanterad hatar att bli bärd, hon gallskriker. Hon hatar att klippa klorna, man måste nästan vara två ibland, Hon hatar att bada (pga f.d ägare använde blommspruta) o.s.v
Så gosa och hantera henne och kolla mun och tänder och klämm på tassen och pilla på klorna o.s.v så hon blir van med att man pillar med henne.
5) Namn har alltid kommit av sig själv för mig. Jag gör nog som du skrev. ropar på katten och erbjuder en godbit när hon kommer till mig. Har man en matglad katt så är det väldigt lätt att lära katten andra saker också :)
6) skulle tolka det som att det är en glad katt som uppskattar dig.
7) Du verkar ha rätt bra koll och verkar gå bra för dig och katten. Det är bara att ställa fler frågor om du behöver/undrar
LYCKA TILL! :D
#1 Jag har inte exakta födelsedatumet men hon är runt 12 veckor gammal. Lite tanig, men rätt stor.
Vad jag vet så har jag samma sak som hon är van vid, toaströpellets och öppen huv. Jag har bara en låda och jag placerade den i badrummet.
Ska tillägga att jag bar med henne till lådan igen strax efter jag skrivit inlägget och då var det tydligen dags. Så det gjorde mig rejält lättad. :)
Hon har ett litet klätterträd, men det verkar inte så intressant. Jackorna i hallen är mycket, mycket roligare, så jag har vikt upp dom lite så att hon inte ska nå.
Ägaren och jag pratade om namnet och tydligen så ska lilltjejen heta Twiggy. Så det är vad jag kallar henne. Och jag vet om faran med att fästa sig för mycket, men jag kan inte ha en katt i längden ändå. Den vetskapen hjälper, så jag försöker bara ha lite kul med henne den lilla tid vi har.
#2 Tack så jättemycket för alla svaren, känns bra att veta! :D
Jag ska fråga ägaren vilken metod hon vill att jag använder när jag säger ifrån. Vattenflaska vill jag inte använda, det kan bli så fel.
Att lyfta undan katten när den gör något fel tycker jag räcker. Sätt henne varje gång vid klösträdet när hon klöser fel. Hantering går det inte att ge för mycket av, det ska vara massor med uppmärksamhet och aktivering, ffa som hon inte har någon kattkompis.
När jag skaffade min första katt så ställde jag honom vid klösträdet, tog hans tassar och drog på trädet. Han hade kanske förstått ändå att han skulle klösa där men jag visade iallafall, så det är ett tips :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
tycker det låter som om du gör allt rätt.
S*Winsnes Wilda
#4 Det har räckt med att jag lyft undan henne hittills, så jag nöjer mig med att göra så. Jag tänker som jag gjorde med min hundvalp. Skälla och bli arg hjälper inte på en liten unge som inte förstår, så det är till att bita ihop och lyfta undan 1000 gånger istället.
Jag hanterar henne så mycket jag kan. Vi leker, brottas, undersöker nya saker och tar oftast bara paus för att hon ska äta, dricka, gå på lådan och sova en stund. Hon får kattkompisar i sitt permanenta hem, så där kommer hon trivas bra.
#5 Bra idé! Hon har klöst lite på det, men som sagt, andra saker verkar roligare. Jag får bara fortsätta med att bära tillbaka henne.
#6 Tack, det gör mig glad att höra. :) Vill bara att lilltjejen har det bra så länge hon är här.
Jag har ännu en fråga…
Nät för fönstren, hjälper det att hindra kattungar från att ramla ut? Det är så ruskigt varmt och jag vill verkligen ha fönstren öppna, men det känns som om Twiggy skulle kunna ta sig ut genom nätet om hon verkligen ville…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 om man använder riktigt nät med tex ram och inte myggnät. Antingen rådjursnät alt galvaniserat stålnät
#10 Tack, då känner jag mig lugn. :)
Jag tycker det låter som om du borde börja tänka på att skaffa dig ett par katter själv, sedan när denna kisse flyttat hem till sig!
#12 Tro mig, jag skulle ÄLSKA att ha ett par egna katter! :D Har drömt om det sen jag var liten och vi har ett katthem i närheten med hemlösa katter som behöver hem…
Problemet är huvudsakligen två saker. Ekonomin och allergi. Har hund som äter dyrt hundfoder för nästan 700 i månaden, samt ett par råttflockar som kostar. Efter råttornas tid så skulle ekonomin säkert hålla för två missar, med försäkring och bra kvalitetsfoder.
Men allergin kvarstår… hade det bara varit astma så kunde jag klara det. Råttorna ger bara astmabesvär och det medicinerar jag, men katter är snäppet värre. Om jag äter Kestinetabletter varje dag så klarar jag av katter, men det är rätt dyra tabletter..
Samt att jag måste diskutera lite med folk runtomkring mig för att kunna bedöma ungefär hur mitt liv kommer att utveckla sig under dom kommande 10-15 åren så att jag inte skulle behöva göra mig av med dom på grund av något sådant.
NEJ! Nu hamnar jag i skaffa katt tankar och det är inte bra… XD
Inte nu, kanske om ett par år. :)
#13 jag har katt allergi och astma men klarar Min kisse utmäkt och en kattunge kommer om ett par veckor :)
man kan hitta raser som man tål bättre om man har tur :)
Jag tål Cornish rex (min kisse) hört att sibirisk katt kan funka.
Viktigt att man dock åker och häsar på folk med rasen man är intresserad av och lånar ut örngott som katterna ska sova på och sen sova på dom själv o.s.v
Jag köpte min som en omplacering och på 1månands test tid för att avgöra hur det skulle funka för oss. Till min lycka funkar det alldeles utmärkt!
Vill dock inte ge falska förhoppningar, ingen katt är allergivänlig/fri utan det är induviduellt. har en kompis som inte kan komma in till oss utan att äta allergi tabletter men han funkar bra med hans mammas bondkatter…
Man får testa sig fram!
Så om du funderar på katt i framtiden så låt det ta tid och testa dig fram efter rätt individ. Kan dock vara svårt att adoptera från katthem, men andra omplaceringar är på sätt och vis också hemlösa som behöver hjälp…
#14 När jag var ung och min kattallergi mycket värre så hade vi en äldre dam på gatan med en vit innekatt, som jag aldrig hade problem med. Mina föräldrar tyckte det var jättefascinerande, så på det sättet finns det ju hopp. :)
Men det gäller att hitta den speciella rasen eller den speciella individen som man då skulle tåla..
Det låter ju faktiskt som en bra lösning om ett par år. Om en uppfödare skulle vara villig att låta mig ha katten/katterna (skulle nog då helst satsa på ett par bröder) på en prövoperiod, efter ett besök hos uppfödaren för att se hur jag reagerar på rasen. Det bästa vore nog att prova med två direkt, då en katt kan funka medan två kan ge en reaktion.
Jag har börjat se vikten med att ha två katter istället för en. Hur mycket jag än leker och har med mig Twiggy så verkar det inte räcka. Hon verkar inte känna sig direkt ensam, med det menar jag att hon inte visar synliga tecken på det, men ändå…
Jag önskar nästan att jag hade en av hennes bröder här, men jag försöker tänka att om ett par dagar eller så är hon i sitt nya hem med sina nya kattkompisar.
jo visst är det skillnad! min dam här hemma är ensam mot sin vilja.
Hon bode med sin bror sen så funka han inte med nua bebisen i hemmet så då oplacerade de honom. Sen började då min zaffie störa deras barn och de andra i hushållet efter uppmärksamhet som inte räckte till och hon saknade sin bror. Därför omplacerade de även henne ett tag senare (lite dumt enligt mig att inte omplacera båda samtidigt, men tur för mig som fick en så¨n trevlig individ!) Så nu tycker vi att det är dags för en ny vän och har hittat en kattunge hos en bra uppfödare så vi är nöjda!
Fördelen har ju varit att jag pluggar på distans och är mycket hemma. Hade vi lämnnat zaffie ensam om dagarna hade nog även vi fått problem.
Har vi tur kanske det följer med en till krabat på foder. Ska bli så spännanden oavsett hur det blir, Länge sen jag hade en egen liten kattunge! :)
Ett tips är ju att hitta en uppfödare du får bra kontakt med som vill låna ut katt till dig. Men det mest optimala är ju om du hittar en katt som är kastrerad och ska lämnna katteriet (många uppfödare omplacerar sina avelsdjur när dom är kastrerade och vissa katter trivs inte i katteriet och behöver kanske flytta pga de o.s.v) så du får allergi testa med just den katt du ska adoptera om allt går bra.
Men först måste man ju komma till de steget också ;)
#16 Jag kan hålla med att bägge borde ha omplacerats tillsammans, men sånt kan hända. Och som du sa, tur för dig. :)
Det är en stor fördel. Själv går jag också hemma om dagarna och har all tid i världen för mina djur, vilket är varför Twiggys ägare bad mig se efter henne tills problemet med deras ena kisse är löst.
Gud, vad kul! Vad är det för misse/missar som kommer? Lägger du upp bilder sen när dom har anlänt? :D
Ja, det är något sådant jag hoppas på. Vill varken syssla med avel eller ha okastrerade katter här hemma, så en äldre omplacering skulle funka utmärkt för mig. Visst så är kattungar också söta, men jag föredrar vuxna individer. Även om alla djur kan vara lite oförutsägbara så kan man vara lite säkrare på vuxnas beteendemönster.
Precis, ingen katt än på ett par år. Ekonomin skulle ta för mycket stryk av det. Även om Twiggys två bröder letar hem, så ska jag titta åt ett annat håll! XD
Det blir ännu en Cornish rex hona, hon heter sookie och kommer nog fortsätta med det namnet då jag alltid döper mina djur till ovanliga namn. Så tösen här hemma heter Zaffie (heller Safir när vi hämta henne men det funkade inte för mig :P) sen har jag två bondkatter som tyvärr bor kvar hos mina föräldrar för deras skull och lite min då jag har allergi mot den ena. Dom heter Petite och Isola.
Men än är det inte klart om Sookies (ny katten) bror kommer följa med. Han är jätte stilig och ska gå i avel och ev utställning. Något jag är lite intresserad av men inte har ekonomin till skälv. så kommer jag och uppfödaren överens om ett foderavtal som känns bra för båda parter så kanske han följer med han också :)
Men jag blir lika glad för vad som än sker. Jag får ju iaf Sookie som jag först blev förälskad i och ska vara ett riktigt busfrö! :D
Bifogar bild på katterna :)
Stora bilden är Zaffie
Övre bilden är Sookie
Undre bilden är Hanen som ev. kanske flyttar med oss hem. Vi får se när uppfödaren bestämt sig och om det blir vi som ev får bli fodervärdar och om det är ett avtal som passa alla parter. Man han är så stilig att jag ville visa upp honom.
Kattungarna är S*Fort Knox katter och även uppfödaren som tagit dom små bilderna!
#18 Ååh, jösses………! Jag har aldrig sett så fina missar!! Nu är jag helt såld. Om jag skulle klara av Cornish Rex så är det en katt för mig! Så vackra katter har jag inte sett på år och dar… Då vet jag vilken ras jag ska börja med att allergitesta när jag väl kan. :D
Zaffie är min favorit, så vacker att det är olagligt! Vad är det för teckning/färg hon har?
Vad härligt om du skulle få bägge två. :) Håller tummarna för att ni kommer överens med ett bra avtal!
#19 hehe jag sa som du när jag såg en zaffie katt på youtube och sen dess har jag sagt att jag SKA ha en cornish som är Brunmaskad :)
Nu är bilden dålig just på hennes ögon. dom är verkligen BLÅ!
Men zaffies har även vitt under hakan och vita strumpor så hennes teckning blir då Brunmaskad med vitt :)
Det är rätt vanlig teckning ändå, många som efterfrågar maskade katter så det finns några per år ändå.
Vet inte vart du bor men på Nordiska rexringen kan du hitta uppfödare i din närhet att fråga om att få komma och nosa :)
Cornish rex katter är även lite speciella. Vissa kallar dom små adhd barn, just för att dom har lite samma sätt. Säger man ifrån får man räkan med att säga det 200gånger till innan det går in. Dom testar en till max! T.ex zaffie har den tråkiga egenskapen att hon klöser på soffan. Vart så lycklig när jag fick henne att sluta…trodde jag. Vaknar nu på nätterna att hon klöser för glatta livet. dvs hon har slutat kösa på dagen men inte natten. Dom är också katter som är överallt och ingenstans och otroligt sociala! :D
Svårt att beskriva, man måste nästan uppleva dom själva!
En fördel jag tycker med rasen är att de inte fäller som de flesta andra katter. zaffie släpper inget hår knappt mer än under årstider då pälsen ändras. och när hon väl släpper päls så är det fjunigt och lätt att bli av med.
Perfekt för mig som inger gillar att ha katthår överallt. nu tycker jag det är hemskt att hålla mina bondkatter som bor hos mamma just för att jag själv får en extra päls på tröjjan av dom ;)
Nått som även är bra vid allergi är att bada katten, men inte för ofta, dom kan då få hud problem. Jag tvättar henne något oftare nu under pollen säsong då jag är jätte pollen allergisk :)
Och så torkar dom fort :)
Men är du intresserad rekomenderar jag även Cornish rex iFokus. där håller jag till och det är jätte trevliga människor som ger mycket bra information om man har frågor. annars kan du sitta och dräggla på youtube o.s.v :D
#20 Jag fullkomligt älskar dom blåa ögonen, är det lika vanligt som teckningen? Brunmaskad med vit, det ska jag komma ihåg! Men jag är inte så kräsen med just färg och teckning.
Jag bor nära Stockholm, så jag kan alltid kolla. Brukar finnas rätt gott om uppfödare av det mesta häromkring så har jag tur finns det någon.
Åh, en utmaning! Tur att jag är likadan. Jag kan säga till 300 gånger och ändå ha energi att fortsätta. En smart liten tjej, hör jag! Hon lyckades vända till det där ganska bra. "Jag får inte klösa när matte ser, så då är det helt okej att klösa som en tok när hon inte ser!" XD
Låter spännande, men ska höra efter med uppfödare och se om det är en katt för mig.
Hår är inget problem egentligen. Jag har en Golden Retriever och därmed en hel del hår redan. Det vore trevligt om katten inte lade till extra hår, men hur mycket jag än städar och dammsuger så är det alltid hår här hemma…
Jag är också extremt allergisk mot pollen, så det får jag tänka på.
Jag ska tjuvkika in lite där och se, men det är farligt… Jag ska ju inte skaffa katt än på ett tag. Och jag tittade på videon med Yuki och jag DOG! Så sinnessjukt fin… :D
Nu tillbaka lite till tråden i sig…
Twiggy verkar fastna ganska enkelt med en av klorna på sin ena tass i tyg och leksaker. Jag har klippt klor på hund, marsvin och råttor, men aldrig på en katt.
Borde jag försöka klippa dom yttersta spetsarna på hennes klor? Både för att hjälpa henne att inte fastna så enkelt och för hanteringsträningen.
#21 Menar du om det är vanligt att brunmaskade katter har blåa ögoen? Isf är svarat ja, alla maskade katter får blå ögon :)
Både jag och nej, lite farligt men det är alltid bra att börja i tid och lära sig om rasen och speciellt om man ska allergi testa o.s.v tar ju gånga långt innan man får kanske låna en katt och kan kan få åka och hälsa på många gånger och bara umgås med katterna. Därför är det ju ganska viktigt att man hittar en uppfödare som man själv känner känns bra. :)
Jag börjde redan för kanske 5-6 år sedan och kolla runt och drömma. Då viste jag ju att jag inte kunde skaffa en pga att jag bodde hemma. men så fort jag flytta in med min pojkvän (som tack och lov också älskar katter) så börja jag söka runt som en galning på forum och blocket o.s.v för att egentligen bra drömma lite till. Min sambo kalla dom aliens o.s.v sen hitta jag zaffie på blocket och maila att jag var intresserad av henne utan min smabos vetskap haha
Sen när vi skulle åka och kolla på henne så blev han också kär! :D
ja det är bara bra att klippa klorna, så hon blir van och inte tycker det är obehagligt i framtiden. Ta katten i din famn så hon sitter stadigt i ditt knä och så trycker du lätt på tassen så kommer klorna fram. Där efter tar du en klotång och klipper av spetsen. Inte för långt då kan det börja blöda. Man ser ofta pulpan i klon. Den ska man inte klippa eller kommer för nära.
#22 Ja, det var det jag menade! Härligt, jag älskar blåögda katter.
Jag har inte haft chans att provklippa klorna på henne, då min klosax mystiskt har försvunnit. (Jag hatar den här lägenheten, tre rum och allt lyckas ändå försvinna, från klosaxar till pärmar!) Men tack för det jättebra tipset för hur jag ska gå till väga! :) Låter väldigt likt som att klippa klorna på hund/marsvin/råtta.
Nu är jag både orolig och frustrerad över den här kattungen.
Hon har varit här i en vecka nu och gjort både framsteg och baksteg. Hon lyssnar till sitt namn, Twiggy, och kan nu faktiskt reagera när man försöker ta kontakt med henne. Något hon inte gjorde tidigare. Hon fortsätter att vara duktig med lådan med bara en enda miss, då hon kissade på täcket i den uppbäddade bäddsoffan. Hon är nu jättebra kompis med hunden, som hon hade blandade känslor för i början. Råttorna har hon inte skadat och dom har inte skadat henne, vilket är glädjande.
Men…!
Fortfarande är hon inte särskilt kontaktbar. Hon verkar alltid instängd i sin egen lilla värld och man har tur om man lyckas få hennes uppmärksamhet en längre stund. Detta kanske är normalt? Jag har aldrig haft katt, som sagt. Det är frustrerande, eftersom att då kan jag inte heller markera för henne att hon gör något fel eller gör något jag ogillar. Hon konstaterar att jag bär bort henne eller rör vid henne, men inte mer än så.
Det andra stora problemet är hennes envishet. Jag kan lyfta bort henne från någonting 15000 gånger och hon går genast tillbaka till det. Jag överdriver inte, jag spenderade nästan en timme med att sitta och lyfta undan henne från sladden till min 3DSoch försöka markera med skarpa ljud, men hon bara gick tillbaka så fort hon fick tassarna på golvet igen. Det slutade med att jag stoppade undan allt och Twiggy övergick till att gå på sladden till den bärbara hårddisken istället…. Hon vägrar också acceptera att hon INTE får vara på skrivbordet, vilket driver mig till vansinne. Jag kan inte ha en katt vandrandes där. Datorn är alltid på och hon älskar att kliva/ligga på tangentbordet och stänger då ner eller förstör mina arbeten.
Mitt värsta problem med den här kattungen måste nog vara att det inte går att leka med henne. Eller, okej, det går. Men då måste man anstränga sig så man blir blå! Återigen, hon verkar ha uppmärksamhetsproblem. Jag kan sitta och pingla med en boll på snöre, dra ett snöre längs golvet, prassla med en papperstuss eller försöka handbrottas och hon bara sitter och tittar på mig. Som sagt, anstränger jag mig tills jag blir blå så börjar hon eventuellt leka och kan göra det i alltemellan 10-30 sekunder, innan hon slutar och bara sitter där och tittar igen. Jag måste anstränga mig tills jag svettas för att kunna engagera henne i leken. Brottas med handen funkar bäst, men på grund av sår och allergi kan jag inte göra om det på ett par dagar… Är det så här att ha kattunge? Är det normalt och jag oroar mig i onödan?
På grund av att jag inte kan hjälpa henne att göra sig av med energi så är hon ett hyperaktivt litet monster. Vilket gör att jag inte får någon sömn, vilket i sin tur inte gör mig till en så tålmodig människa…
Vad ska jag göra? Alla tips och förslag är välkomna, för jag blir inte klok på missen…
Verkar katten frisk i övrigt? bara dig den inte vill leka med?
Alltså oavsett ålder kan ju katter vara mer eller mindre lekfulla och vissa är sina egna att dom leker med sig själv. verkar ju som om hon vill leka med sladdarna? biter hon på dom?
kanske kliar i munnen på henne? testa att ge henne nått hon kan bita på t.ex en RÅ kycklingvinge.
Annars så kan det ju vara så att leksakerna du valt ut inte är av intresse. Min katt leker bara med ett par tygmöss jag sytt själv och vippor samt laserpekare. Laser pekare kan jag verkligen rekomendera, då kan du sitta och ta det lungt medans katten får jaga pricken.
Kattmynta kan också få fart på kissen.
Hur länge ska hon stanna hos dig? Hon kanske behöver lite sällskap, av en annan katt?
#24 Jag tror verkligen att hon behöver sällskap av en annan katt… Hon vill leka med sladdarna, oavbrutet. Bita, dra, slå, "jaga" och smyga på dom. Vilket är både farligt för henne och även dyrt om någonting skulle gå sönder.
Rå kycklingvinge? Ja, det är alltid en idé, men hur ska jag få henne att ha den för sig själv med hunden? Han tar alla hennes saker och vise versa, hon tar alla hans saker.
Leksakerna som jag försöker leka med är dom som hon själv leker med på egen hand, så dom är åtminstone intressanta då. Hmm, jag har alltid menat att skaffa en laserpekare. Tycker dom är roliga själv, nämligen. XD Tror min lillebror har en, kan fråga om jag får låna hans.
Jag har inget behov av att få fart på henne, snarare tvärtom.. Jag behöver hjälpa henne bli av med energi så hon inte är igång och lever rövare hela tiden.
Det blir minst en vecka till, då det tydligen visade sig att hon varken är avmaskad eller vaccinerad. Jag avmaskade henne i förrgår och hon ska vaccineras i början av nästa vecka. Då ska hon även besiktigas, öronmärkas och chipmärkas.
Jag fascineras fortfarande över hur jag hamnade mitt i det här, men det är åtminstone lärorikt om det nu blir så att jag skaffar katt om ett par år.
#24 Glömde säga att hon äter normalt, avföringen ser helt okej ut och hon verkar frisk. Hon har äntligen börjat gå upp lite i vikt också, vilket är skönt då hon varit ett riktigt benrangel. Inga nysningar (någon enstaka efter att ha vairt under min säng) eller något annat tecken på sjukdom.
Vet ju inte hur kattungen är. får ju bara en egen bild utifrån dian ord. Jag är ju även van med Cornish rex katter som är som kattungar som man måste säga till en miljongånger innan dom slutar testa en….för en stund och dom har ju en hel del energi! ;)
Men upplever du att det är ett problem att hon inte får ur sig det är det säkert de så jag misstror dig inte. Men kattungar är ju oftst "jobbiga" precis som hundvalapar. det ör gulligt men det är ju ingen semester vecka direkt ;)
Hur man får hunden/katten att inte äta upp respektives mat? tja.. fantasin sätter gränser. Ge dom varsin RÅ-kycklingvinge, sära på dom, ge vingen när du tar ut hunden på promenad,
#25 Du kan inte öronmärka en vaken katt, det får du göra när hon kastreras, dvs när hon är runt 6 månader.
#27 En hundvalp vet jag precis hur jobbig den kan vara, fick ju min när han var 8 veckor och uppfostrade honom nästan helt på egen hand. Han slet upp tapeten, tuggade sönder ena vägghörnet, var inte 100 % rumsren förrän han var 8 månader och förstörde ett antal värdefulla föremål.
Men i det fallet så hade jag läst på om hundar och vargar i drygt ett år innan samt jobbat som hundrastare sen jag var 6 år och dagmatte sen jag var 14. Så jag hade en hel del bakom när jag skaffade hund. Katter har jag en del bakom, men det var länge sedan och jag har aldrig bott ihop med en kattunge på det här sättet..
Min hund vågar inte ta något som katten har, även om det är en av hans egna leksaker, så om Twiggy skulle äta sin kycklingvinge på en gång så borde det inte vara något problem heller.
Nya ägaren har varit och hälsat på här flera gånger och tycker faktiskt att Twiggy är fruktansvärt jobbigt, påstridig, hyperaktiv och störande för en kattunge. Hon föreslog att jag skulle använda vattenflaska, då dom hade gjort det på sina katter då dom var ungar. Jag är fortfarande skeptisk, dock. Jag använde aldrig såna metoder på min hund, men till skillnad från Twiggy så sökte ju han kontakt med mig hela tiden och ville kommunicera med och förstå mig.
#28 Förlåt, såg själv vad jag skrivit nu. Är så förvirrad av sömnbrist att jag inte riktigt tänker klart. Hon ska självklart inte öronmärkas då, utan som du säger, vid steriliseringen.
kan ju hända att hon aldrig äter upp den och bara leker med den. katter kan ju göra så med möss dom fångar. så bli inte upprörd om hon börjar leka med den tidsnog kanske hon äter den iaf :)
Det tar ganska långtid att tugga i sig en vinge med alla dessa ben och brosk. sen kanske hon inte vil äta upp dom största benen. Men det är toppen med rå kycklingving för kattens munhälsa :)
Ja man gör ju som man vill, men jag uppmuntrar mina katter till att tycka om vatten. så blommspruta skulle inte funka för mig som metod. Men det är inte jag som bestämmer :)
#31 Det känns bara som om mycket kan bli fel med en sådan metod, det är allt. Jag vet inte hur känsliga katter är för såna signaler, men jag oroar mig att hon ska misstolka varför jag sprutar vatten på henne. Att hon inte ska förstå varför.
Så fort hundens leksaker har torkat efter tvätten igår ska jag prova lite olika saker att leka med henne med och se om hon gillar dom bättre. :) Tack så mycket för alla dina råd och tips! :D:D