Ris till katt?
Är det okej att ge ris till en katt? Katten har tydligen aldrig velat ha kattmat och hon får av mig kycklinghjärta, lever och mage. Har även givit henne en hel del köttfärs och äggula. Hon är extremt mager och har levt på tonfisk och skinka under sina två år. Hon älskar när jag blandar ris och kyckling.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När Sixten var sjuk fick jag rådet av veterinären att ge kokt ris som skonkost, så visst går det. Det är ju visserligen spannmål, så jag vet inte huruvida det är särskilt bra på lång sikt, men personligen skulle jag tro att det är bättre att se till att katten får upp hullet. De tacklar ju av så otäckt fort om de blir sjuka, när de redan är magra från början.
Ok, då fortsätter jag med det. Hon diar dessutom så hon är bara skinn och ben.
Då mina föräldrars kisse blev sjuk för många år sedan så fick hon specialfoder som vet sa åt dem att blanda ut med ordentligt kokt och osaltat ris. Skadligt är det ju inte men kanske inte optimal kisseföda i längden.
Äter hon inte allt det andra du gett henne?
Hon äter kyckling grejerna som jag kokar och kör i matberedaren om jag blandar det med ris. Ägaren ska ha tillbaka katten och jag har rekommenderat henne att börja barfa katten annars kommer hon inte överleva.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Uschdå, men är katten sjuk, eller hur har hon blivit så mager? Är det en unge?
Hon har fem kattungar som hon diar, och hon är två år. Hon är mager för att hon vägrar äta kattmat och bara fått tonfisk. Säkert krångel med njurarna pga det.
Har du provat att ge henne mjölkersättning? Enligt min veterinär kan kattmagar inte smälta ris.
Ja hon har fått lite. Ok för en tjej hade pratat med en vett som tyckte att jag skulle blanda i ris just för att hon är så extremt mager, endast som akut åtgärd medans en jag pratade med idag inte tyckte det. Som vanligt med veterinärer. Går man till tio stycken så får man tio olika svar 
Det är väl hursomhelst bättre att hon äter ris och kyckling än enbart tonfisk eller inget alls. Även om kattmagar inte fullt kan bryta ned ris så är det ju utblandat med annat och får magen att röra sig och arbeta. :)
Ok, jag fortsätter med ris och kycklinggeggan
Ris hjälper knappast katten att gå upp i vikt. Kanske kan katten tillgodogjöra sig lite kolhydrater men katter behöver inte så mycket kolhydrater. För att energiberika maten ska katten ha mer fett men då måste det vara animaliskt fett, laktosfri vispgrädde, rå äggula, saltfritt smör, fläskkarré med mycket fett mm. Får katten nästan bara ljust kött från kyckling får den blodbrist. Kycklinghjärta är ok. Värmer du köttet försvinner taurinet som är ett måste för en katt för att leva. Katten kan nog inte tillgodogöra sig järn från ris över huvud taget och katter har inte samma behov av fibrer i maten som människor.
Ja ni ser vad veterinärer kan om näringslära. Problemet är att hon äter mer om jag kokat det först. Nu köpte jag kycklinglever idag som hon älskar. Det är ett helsike att få i henne mat överhuvudtaget, envis som en åsna.
Kycklinglever innehåller mycket järn men du måste blanda det med annan mat för bara lever blir för mycket av en del näringsämnen så katten kan bli dålig. Men lever är bra som krydda i små mängder.
Kanske finns något näringstillskott för katter som innehåller taurin. Du känner säkert till att man inte kan ge katten annat än råa ben så komplettera maten med krossade Kalcipos-tabletter. Inte farligt med överdosering.
Bra att du försöker med det ena och andra och ta inte det som jag skriver som kritik för jag vill katten och dig gott.
Jättebra tips du ger. Katten ska snart tillbaka till sin ägare och jag har skrivit ner alla tips som jag ska ge henne. Har även tipsat henne om kista zoo som har gratis hemkörning av barfmat.