Sväljer torrfoder hela
Min hona på snart 6 månader, som var vanvårdad när jag fick hem henne, har haft ett komplicerat förhållande till mat sedan dess.
Nu har jag de senaste två månaderna äntligen kunnat ha torrfoder framme hela tiden, vilket är skönt för då kan de ju äta när de känner för att äta.
Problemet är att hon "hetsäter" när hon väl äter. Ingen finsmakare här inte utan "maler" in en (eller flera?) torrisar i munnen och sväljer. Väldigt sällan hon tuggar. Upptäckte det nyligen, hennes mage och bajs ser normalt ut. Skönt med tanke på att hon hade en sån dålig mage tidigare.
De äter RC Kitten. Ska jag börja blötlägga det för att underlätta för henne? Så att hon inte riskerar att sätta en torris i halsen?
Säkert ett självklart svar på denna frågan, men vill ändå dubbelkolla med folk som har bra koll på kattungar och beteende…
Ge henne fri tillgång till blötmat. Hon ska väl kastreras vilken dag som helst så då är blötmat bra för henne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min ena hona slukade i många år torrisarna hela, nu tuggar hon ibland. Enligt veterinären var det ingen fara att hon åt så. Jag var tvungen att fråga då jag som du var lite orolig hon skulle sätta i halsen
RC Kitten är ett väldigt "hetsätarvänligt" foder eftersom det är så otroligt små kulor! Blötlägga är vansinne, då kan du lika gärna ge bra blötmat.
Jag skulle rekommendera, om du vill fortsätta med torrfoder, att du ger något med större kulor och kanske sprider ut dom lite på ett fat.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag skulle rekommendera att du ger blötmat eller blötlägger om hon äter så. Jag känner till två fall då katter har kvävts av att torrfoder tagit sig ner i luftstrupen. Hetsätning ökar risken för det.
#1 Nej, inte vilken dag som helst.
#2 Det är ju det, jag vill ju inte att hon ska sätta i halsen.
#3 Jag vill ha torrfoder som bas, de får Mjaus blötfoder några gånger i veckan också, men det är enklare att hålla torrfoder fräscht och ätvänligt än blötmat. Detta enligt mig, sen kanske inte andra håller med mig.
#4 Det låter nästan som min lilla hona.
#5 Jo, jag tror faktiskt jag kommer göra det, då jag fortfarande vill ha torrfodret som bas.
Tack för hjälpen!
Om du vill undvika hetsätningen kanske du kan lägga upp torrfodret på att sånt sätt att hon inte kan slänga i sig maten. Du fick ju tipset om att sprida ut det på ett fat. Kanske kan man lägga mat i äggkartonger så hon får pillra ut dem ur groparna.
Vi brukar sätta fram en sån äggkartong i plast som har kommit på senare tid, den går ju att diska =)
Om torrfodret blötas upp så blir det väl ännu lättare att slänga i sig men å andra sidan kanske det slinker ner lättare och alltså inte fastnar i halsen.