Lite oväntat...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Halloj
Idag så fick vår underbara lilla hon katt Nova sin första kull. Det blev tre små sötisar, två av dem är till sörsta delen svarta med något vitt inslag, en den tredje är naken… Dem två håriga verkar pigga och så, men den nakna verkar lite slöare, inte så mycket, men lite.
Nova har kommit till oss, så vi har ingen koll på hennes ålder och andra uppgifter, men jag skulle tvivla på att hon har nått sitt första år än…
Min fråga är, vad ska vi göra med den lille nakenfisen? Varken mamman eller pappan är nakna… Ska vi ge den en chans, eller är det bättre för den att bli avlivad?
Sedan en sak till som får mig att fundera lite, Nova har inte ätit upp moderskakan eller tvättat sig själv. Hon verkar inte må dåligt eller så, men jag vill inte heller att hon ska bli dålig så vill vara på säkra sidan.
Skulle bli tacksam för svar. :) //:Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Varför har ni avlat på henne om hon inte ens är ett år? :/
angående ungen kanske någon annan kan svara bättre.
#1 Det var vår hankatt som parade sig med henne, och när han gjorde det så var hon fortfarande vild, så att säga, så vi kunde inte göra så mycket…
Men om jag hade fått bestämma skulle hon såklart fått väntat.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Har hon fått ut alla bebisarna?
Varför skulle den hårlösa avlivas? Ni får ge bebisen den vården den behöver.
#2 Synd att ni inte kastrerade henne eller honom så hade det inte behövt hända. :( Hur har ni katterna nu så att han inte kan para henne igen?
Hoppas det går bra med ungarna nu. Och ni får väl hålla koll på mamman så att hon mår bra.
Ibland föds det nakna bebisar, det behöver inte vara mer fel på dem för det. Det kan till och med vara så att den pälsas senare, det får tiden utvisa. Det viktiga med en naken bebis är dock att den inte blir kall (slöhet kan vara ett tecken på att den är underkyld). Se till att kattmamma med ungar aldrig ligger i drag! Använd gärna en kartong eller liknande som bolåda så att det går att få upp värmen i den, om du inte redan har det.
#3 Jag vet inte, men jag tror att alla är ute, för hon var inte så stor om magen. Så att det kom tre ungar gjorde mig förvånad, för jag hade knappt förväntat mig två.
Jag vet inte, den är kanske outvecklad eller något eftresom den inte har fått päls… :S Men visst, hvis där är chans för den att klara sig så hjälper jag gärna till. :)
#4 Just nu vet jag inte alls var han är, han är väll ute och kontrollerar sitt revir antar jag. Men vi funderar på att kastrera honom.
#5 Ok. Haha, faktiskt så hade hon smugit in bredvid marsvins skåpet och lagt sig i en papplåda, så den punkten har hon själv tagit hand om. :P Men tack för tipset. :D

#/ Menar du på fullaste allvar att du släpper ut en okastrerad hankatt?
Stolt ägare till tre La permer
KASTRERA!!!
#8 Ja, det gör jag. Vi bor dock inte inne i stan precis, utan ute på en 'bondgård' där det inte finns så många katter.
Och jag är medveten om att det är ganska många här inne som inte tycker det är särskilt smart, men kan ni inte vara snälla och blunda för det och hjälpa mig med min lilla nakenfis istället…? :/
Ni som kan tala om konkret vad hon ska göra med den lilla kattungen nu istället.
#7 Det låter bra. Jag hoppas att ni har lakan eller annat tyg (inte av frotte´ dock!) i lådan, då den nakna bebben behöver både värmen och något mjukt mot kroppen.
Kom ihåg att väga dina bebbar varje dag så att du kan skapa viktkurvor - då ser du snart om allt ser bra ut med din "Skalle-Per". Diar han/hon?
(Självklart tycker även jag att kastrering från början av båda katterna hade varit det bästa, men kullen kan ju inte göras ogjord.)
Ni håller väl åtminstone mamman inne? De kan löpa strax efter en förlossning och bli dräktig igen.
Din hona kan ha haft en infektion under dräktigheten som gjort kattungen hårlös. Pälsen kommer växa ut igen. Under tiden se till att den får värme av mamman och syskonen.
Sedan är de viktigt att du väger dem varje dag för att hålla koll på deras vikt och ingripa fort om en kattunge rasar i vikt. några gram kan vara livshotande med så små kattungar.
blöder honan ännu? var förlossningen jobbig? äter/dricker hon? är hon frånvarande? fick hon ut alla moderkakor?
och kastrerar ni hanen så tänkt på att han fortfarande kan göra bebisar några veckor efter så ni måste hålla dom ifrån varann så hon inte blir dräktig igen.
#14, den uppfödaren var för det första inte riktigt ärlig om orsak m.m
1 av 5 finns kvar i livet. hon föder inte upp mer pga en massa saker som j inte tänker ta upp här då jag inte själv tagit del av info first hand..
vill eg bara att TS ska läsa med en nypa salt där…
S*Winsnes Wilda
Nova ligger hela tiden hos sina ungar just nu, så hon har inte ätit något (ser det ut som, då maten i skålen är orörd), men jag handmatade henne innan idag , då slapp hon i alla fall lämna sina ungar. ;) Och hennes aptit var det inget fel på. :)
Sedan har hon ätit upp allting och tvättat sig efter sin förlossning, så hon var kanske bara trött efter förlossningen. För hon ser ut att må prima nu. :)
Och den lilla nakenfisen diar som h*n ska. :)
Japp, men då får ta och börja väga dem då ;), så man kan få lite bättre koll på dem små pluttarna. :)
Super tack för tipsen! :D
#14 Aha, tack så mycket. :-)
#16 Ok, det var ju inte så många kvar. :-/ Men tack för infon i alla fall. :)
Hoppas allt går bra och att alla kattungarna klarar sig fint!
Tycker det är ide att kastrera alla era katter snarast möjligt det inkluderar kattugnarna (tidigast möjligt) så man inte fortsätter den onda spiralen så att säga.
Lycka till!
/Fridaybrew
#17 Allting låter ju normalt, det är bara att låta naturen ha sin gång. Fortsätt gärna att uppdatera oss (gärna med lite bilder såklart, det skulle vara kul att se dina små)! :)
En del väger sina kattungar 2 ggr om dagen - själv tycker jag att det räcker med en. Glöm inte att anteckna varje dag. ;)