Anmäla en uppfödare?
Jag undrar vart/vem man vänder sig till när man ska anmäla en kattuppfödare? Jag tror ni har sett mitt tidigare inlägg "behöver hjälp med namn!" den katten som vi ska köpa visade sig vara endast 9 veckor gammal när vi får hem henne, och det accepteras ej.. hon hade 8 stycken ungar som kommer bli sålda vid den åldern, nu har hon 1 kvar.
I deras blocket-annons säger dom att dom säljer inga kattungar under 12 veckor, men då undrar man ju varför dom har så bråttom med att bli av med dom.. jag blir orolig när uppfödaren säger sig vara seriös, men hur seriös kan man vara när man säljer katter under 12 veckor när det är lag på att man inte får göra det?! Så jävla lågt 
Så hjälp mig gärna att stoppa detta, vem ska jag vända mig till om jag vill anmäla henne?
HÄR är länken till deras annons, katterna föddes den 24 mars, och dom vill bli av med dom innan den 28 maj så ni kan ju räkna ut själva hur fel dom räknat.. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Anmäl till Länstyrelsen.
Stolt ägare till tre La permer
Tack! Hon bor i Vetlanda, ska jag gå genom Länstyrelsen Jönköping då?

Japp det ska vara till den Länstyrelsen där uppfödaren bor.
Respekt till dig som vill anmäla, bra gjort. :)
Världen behöver fler som du!
Vissa ska inte föda upp katter :/ jag menar, föder man upp ett djur ska man ju följa reglerna. Dem finns ju av en anledning.
Bra att du anmäler
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mycket bra att du anmäler idioten.
Hon sa nåntgin om att hon försökt anmäla en som köpte en av hennes katter bara för dom plågade den typ eller nåt jag minns inte, men så som hon håller på är väl fan minst lika mycket plågeri 
#8 Håller med, en kattunge är inte mogen att lämna sin mamma vid 9 veckors ålder.
Har fått förklarat för mig varför hon säljer dom så tidigt. Hennes egen mammakatt blev uppäten av räven när hennes ungarna var tio dagar gamla. Som vanligt en dåre som släpper ut mamman när ungarna är små. Då tog hon hem en annan mamma som hade ungar för att hennes egna skulle få dia. Men nu orkar hon inte med dom längre och vi fick gärna komma och hjälpa henne klockan fem på morgonen för att ge alla katter mat och tömma lådorna 
men herregud !! hade inte ens kallat henne uppfödare. anmäl genast !!!
S*Winsnes Wilda

Meeen sikken människa!!! Usch o fy för sådana! Kastrerar man inte sina katter får man stå sitt kast o ta hand om de små som man skall o inte klaga på att det är jobbigt! =(((
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har anmält händelsen till Länstyrelsen nu, jag gjorde det anonymt så jag hoppas dom kommer att kontakta henne och eventuellt kanske få tag på dom som redan köpt kattungarna… för köparna borde fan ha minst lika mycket vett i skallen som henne, för dom borde veta om att man inte ska köpa en katt som är under 12 veckor.
Jag läste blockets "trygga köp" och där stod det klart och tydligt att man FÅR inte köpa en som är yngre än 12 veckor, och jag tyckte blocket va oseriöst, men till o med dom vet ju fna mer än en uppfödare.. sinnesjukt 
#13 Ja köparen har lika mycket ansvar som säljaren att se till att kattungen inte lämnar mamman före 12 veckors ¨lder.
Man blir lessen av att läsa sånna här trådar om hur tidigt de säljer kattungar men samtidigt blir jag själaglad att läsa vilket civilkurage du har visat som anmält. All heder åt dig halli.
TS: Köper man en huskatt kan man inte räkna med att "uppfödaren" är seriös. Hoppas inga fler kattungar blir tagna från sin mamma för tidigt.. :(
protesterar fortfarande mot att du kallar henne uppfödare!! detta e ingen uppfödare,ger lite fel syn på själva ordet o vad det innebär. småsaker kanske många tycker men vi som är uppfödare o tar det seriöst har en stolthet i det och att bevara "vår" ras.
S*Winsnes Wilda
När TS nu anmält till länsstyrelsen, hur stor är risken att de tar tag i det?
Faktum är att dom egentligen måste kolla upp alla anmälningar men hur ofta det sker vet jag inte.
#16 Så kan man inte säga.
Vet en som var med om en som födde upp raskatt, som ville sälja vid 8 veckors ålder! Så finns oseriöst där med!
#20; men du har en att jämföra med. Vi kan nog nämna otaliga oseriösa huskatt"uppfödare". :)
#21 Jo men man ska inte dra alla huskattuppfödare över en kant, som jag har märkt att många gör här inne.
Kan ju bero på att vi (många) inte vill att huskattavel ska förekomma, det är oseriöst i sig. Men nu ska vi inte prata om det.
ALLA huskatts"uppfödare" är oseriösa!!
#24 Nej verkligen INTE! Alla uppfödare som ser till att ens kattungar får ett bra hem, sköter dem bra osv är seriösa, spelar ingen roll om det är renrasigt eller inte!
#22 Jag sa inte att alla är oseriösa, jag sa att man inte kan räkna med att de är seriösa. Sen vad seriös innebär är en tolkningsfråga. De flesta anser att en seriös uppfödare följer sveraks eller någon annan organsiations regler för uppfödning. Huskattuppfödare gör inga tester på sina katter och de stambokför inte. Sen har jag inte hört om en enda som id-märker och vaccinerar sina kullar.
#26 Ja vet dem som har vaccinterat och id-märkt sina huskattkullar, min var bla det.
#25: Håller INTE med. Det är egoistiskt i min mening att hålla på att ta kullar på huskatter hela tiden.
#28 Nej men JAG tycker så, och det är INGET fel med det!
Huskatter är lika mycket värda på denna jord som raskatter!
#27 Jasså du. Så kattungarna sövdes vid märkningen då? 

Ingen här har sagt att huskatter är värda mindre utan att deras avelsvärde inte är lika som en raskatt.Sen finns det tyvärr raskattsuppfödare som inte heller är helt seriösa i mina ögon.
Vid chipmärkning behövs ingen sövning. Varken på raskatter eller huskatter.
Tycker faktiskt det är lika egoistiskt att ta kullar på raskatter hela tiden också!
#29: jag har väl tamef** aldrig ens påstått att dem INTE är det? Kan ju informera att jag har två helt UNDERBARA huskatter i mitt hem. De bästa katterna i världen.
Du kanske inte tycker det är fel alls med alla hemlösa huskatter då? Eftersom det är så "okej" att ta kull på huskatthonor?
#33: Det får stå för dig. Sjukt synsätt!
Nej vet ni vad. Jag tänkte aldrig starta en debatt av detta så jag dissar ämnet "raskatt vs. huskatt" då det inte rör huvudfrågan.
Hoppas att personen som sålde kattungarna till TS får något ont av det av anmälan.
#34 Tycker det är fel med alla sorters hemlösa katter.
Och varför skulle det vara ett sjukt synsätt?
#36 Jag tycker samma som du
#32 Jag tolkade id-märkning som tatuering i örat.
#38 Man kan både chippa och tatuera:)
Men det är inte alltid dem söver vid tatuering heller, vissa tar bara bedövning i örat.
Gjorde en veterinär jag var på.
Frida jag vet att det finns både chip och tatuering. Tycker det är djurplågeri att inte köra tatueringen i samband med kastrering.
#40 Ja jag tycker med att man ska göra det :)
om man nu ska välja att köpa raskatt eller huskatt så väljer jag huskatt
mina 2 katter blev märkta isamband med kastreringen igår
denena vart såld vid 10veckors ålder (fick födelsedatumet 2 månader efter att jag köpt honom)
men bra av ts att anmäla
#20,läs inlägg #10. väldigt seriös o omtänksam den där "uppfödaren"
S*Winsnes Wilda
#43 Jag har inte påstått att denna var seriös!

#33 Tar raskattsuppfödare kullar hela tiden på sina honor? Visst finns det säkert några få som gör det, men de flesta tar inte många kullar alls. In på min hemsida och se hur få avkommor mina katter fått!
håller med #45 du kan kolla min med !!
#44, detta är ju ingen uppfödare alls!!!
S*Winsnes Wilda
#46 Du behöver inte vara otrevlig,har jag inte varit mot dej.
Läste någonstanns, att en som tar mer än 2-3 kullar/år räknas som uppfödare, även om det inte är seriöst. Men har aldrig skrivit att detta är en uppfödare heller.
otrevlig ?? läs ditt egna inlägg nr 25…
S*Winsnes Wilda
#38 Ser inget otrevligt i det, blev bara upprörd men skrev inget otrevligt.
Du verkade idiotförklara mig
#49, det är ingen som idiotförklarar dig. Inte #48, 46 eller 45. Det är du som har ton och då får folk ton tillbaka, ganska uppenbart.
jag har inte ens påstått att du var otrevlig det var tvärtom.. suck…
S*Winsnes Wilda
Okej hur kunde detta spåra ut så mycket?
Håller med halli, åter till spåret/ ämnet och vänligen håll en trevlig ton gentemot varandra
#51 Bara jag som kanske är lite överkänslig idag…

Kontakta även blocket och upplys dem om att "användaren" inte uppfyller blockets regler/krav!