Vaccinera 1åring?
Jo, man ska ju vaccinera en gång per år.
Ska man vaccinera runt den dag när missen fyller ett år eller ett år efter att grundvaccinationen är klar, 3 månader efter i detta fall?
Ett år efter gruyndvacc
säker på det? det står nämligen på intyget lr vad man säger att de ska vaccineras vid ett års ålder..

Ett år efter grundvacc. Alltså ett år efter den andra av de två sprutorna som de brukar få som kattungar då. Så om katten är vacc. vid 9+12 veckor borde det bli revacc. vid ca 1 år och 3 månaders ålder.
Ja, jag är säker.
Då blev det fel vid mina katters första år då? Då stod det att dom skulle vaccineras nästa gång när dom blev 1 år. Och sen dess har det alltid varit ett år bort.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ringde djursjukhuset nu och de säger att man ska vaccinera vid ett års ålder, alltså i detta fall 9 månader efter grundvaccinationen.
Har dom fel då alltså? Verkar väldigt skumt.. (andra sprutan).
Vaccinatiionen gäller ett år
Nobivac Tricat, från FASS:
Immunitetens varaktighet: mot FCV och FHV: ett år, mot FPLV: tre år.
Grundvaccination: Två vaccinationer med en dos vardera med 3 – 4 veckors intervall. Den första vaccinationen kan ges från 8 – 9 veckors ålder och den andra från tolv veckors ålder (se även under Observera).
Revaccination: En engångsdos (1 ml) ges enligt följande schema: Revaccination mot felint calicivirus och felint herpesvirus typ 1 måste ges årligen (med vacciner som innehåller stammarna F9 och G2620, om tillgängliga). Revaccination mot felint panleukopenivirus ges vart tredje år (med stam MW-1 såsom i Nobivac Tricat Novum vet., om tillgängligt).
För mig är det då samma sak som för TS, det står i intyget vid ett års ålder. Och åren efter det har det alltid varit "om ett år".
Undra varför dom gjort så då.
Kanske för att det är meningen att kattungarna ska vaccineras när dom är jättesmå och inte när man fått hem dom då dom är tolv veckor gamla?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Första vacc brukar ske vid 8-9 veckor och andra 3-4 veckor senare.
Fast jag sa till djursjukhuset att de fick sista sprutorna när de var 12 v gamla, ändå skulle jag göra vid ett års ålder. Kanske inte spelar så stor roll eller?

#12 Ett år efter senaste sprutan är det som gäller, det kanske var det de menade.
Fast jag frågade ju om det var ett år efter sista sprutan eller när de är 1 år gamla, 9 månader gamla så det kan inte ha missuppfattats.
Får väl ringa runt till fler ställen helt enkelt. Men det är ju konstigt om flera vet säger fel, och som nån annan sa så står det att det ska ske vid 1 års ålder av papper man fått av vet i samband med grundvaccinationen.
Min katt fick tyvärr bara grundvaccinationen runt då hon var ett halvår. Fick den gratis genom skolan, men ut över det så är hon annars vaccineras i år igen, i början på året.
Min katt kommer vaccineras var tredje år eftersom hon går som innekatt. Men att jag skulle glömma bort ett års vaccinationen känns ju hemskt… fast hon är ju fullt frisk så ^^
Annars hittade jag en bra sida om kattvaccination som du kan läsa :)