kattsnuva/ kattpest
Får katterna alltid rinnig näsa och ögon vid kattsnuva och liknande??
har en katt som låter lite konstigt och hostar typ… men verkar inte dålig i övrigt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Nej det får dom inte. Vid tex Calici så har jag haft katter som enbart varit hängiga, feber och hälta. Är din katt avmaska? Har katten någon ampellilja eller kattgräs att tugga på ifall det är hårboll som vill upp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
katten är lika mkt ute som inne… så den äter gräs ute, har iaf inget inne…
Avmaskning är det nog dax för, menar du att det skulle kunna vara det?
Katten är inte hängigare än vanligt ( ligger mkt och sover inne normalt med)
~ Anneli ~
En katt ska inte avmaskas om man inte vet att katten har mask. Inget "i förebyggande syfte". Köp "kolla masken" på apoteket istället. Vi vill inte ha resistenta maskar i framtiden!
Om du är orolig över katten ring och rådfråga med en veterinär, de vet (oftast) bäst 
Men om katten inte är allmänpåverkad så kan du ju avvakta och se hur det tar sig.
#3 Jo veterinären kommer hit i morgon ( i ett annat ärende iof) Så jag tänkte mest bara fråga sådär iallafall..
Kolla masken är det bästa absolut… håller helt med där.
~ Anneli ~
Men vad bra. Hoppas vetten säger att det är lugnt med katten! Hoppasp å det bästa.
#5 Kan bli svårt att ta ett kolla masken då de inte går på låda under denna perod… nu vill dwe alltid ut för toa besök.
~ Anneli ~
Om katten springer ute och tar fåglar och gnagare, så är risken väldigt stor att den har mask. Och ja, katter kan hosta och harkla sig om de har mask.
#7 Jo det vet jag att risken e större då. Men jag menade bara att göra en kolla masken kan vara svårt då den inte gör på lådan inne.
Han hostar inte bara, det e när han andas det rosslar lixom..
~ Anneli ~
Jag tycker att det är självklart att man avmaskar sin katt ett par gånger om året om den går ute. Personligen hade jag givit den en Milbemax och skippat "kolla masken"
Kanske ett grässtrå som hamnat fel, och ligger och irriterar.
#9 Jo jag brukar vara noga med att avmaska, vid den här tiden brukar jag köra både mot fästingar och maska samtidigt.
Jag har aldrig haft någon katt med varken pest el snuva så jag vet inte riktigt hur det visar sig (mera än vad jag har läst) tänkte därför om det kunde vara något sådant. Mina katter e inte vaccinerade, men vi bor rätt långt från där det finns andra katter… men visst de kan kanske bli smittade iaf..
Nu kommer vet i kväll och får titta på kissen så får vi se.
~ Anneli ~
Rekommenderar dig att vaccinera katterna.
#12 Det är bara vi som bor här… många mil till närmaste.
Nu har vet varit här, han hade inget svar egentligen på vad det var med katten, men att den inte var allvarligt sjuk kunde han svara på iaf.
Vet tyckte inte att jag behövde vaccinera, men att det var nog dax att maska lite tidigare än vad jag gjort förut, då det varit varmare tidigare i år.
~ Anneli ~