Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3185 ggr
Ny på kanin
6

Hantering vid byte av hem

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi ska ta emot en katt som måste byta hem. Den är ca 8 månader. Hur länge måste den stanna inne för att "känna av var den bor" och kunna hitta hem igen när den väl är ute? Hur lär man katter använda kattlucka? Ska man låta katten vara i fred när den flyttar in eller ska man ge den mycket uppmärksamhet och omtanke för att den snabbast ska komma in i sitt nya hem?

[Gemm]
0

Är katten kastrerad kan du börja ta med den ut i sele så fort den känner sig någorlunda tillfreds med det nya hemmet, kanske efter en vecka, och efter några veckor kan du visa den kattluckan. Jag tryckte ut mina katter (försiktigt såklart, inte på ett otrevligt vis) genom den första dagen, efter det visste de hur man gjorde och behövde bara få in snittsen. Det gick fort eftersom de gillade vad som fanns på andra sidan =P

De ritar upp en karta i huvudet över området, så att säga, så att använda sele de första veckorna är bra för att katten ska kunna göra detta i lugn och ro. 
Om den sedan blir rädd när den är själv utomhus och tar till flykt vet den hur den ska orientera sig hem och risken för att flykten tas till skogs och katten tappar bort sig minskar.

Är katten inte kastrerad så bör detta göras innan allt. Efter kastration behöver den även vara inomhus en period för återhämtning.

[Anunnaki]
0

Om katten inte är kastrerad så gör det så snart som möjligt.

Om du har katten inne ett par veckor så vet den nog var den hör hemma.

Jag har lärt mina katter att gå genom kattlucka genom att putta dem genom luckan några gånger. En har lärt sig alldeles själv. Men passa dig för katter kan också lära sig att öppna en låst lucka om de bestämmer sig för att de ska ut!

Ge katten all den uppmärsamhet som den vill ha. Prata vänligt med den, ge den lite kattgodis då och då, kanske vill den leka med dig. Se också till att den har någonstans att lägga sig när den vill vara i fred, ett litet krypin, ett minirum som är kattens.

Lycka till!

Jourhemmet
0

Jag hoppas du bor kattvänligt om du ska släppa ut katten. Och den bör vara kastrerad, vaccinerad och försäkrad innan.

Imitra
0

#3. Och glöm inte bort idmärkt!!:D

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Såklart Flört