Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 2048 ggr
irma
0

Hittade...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

,,, en bok från 1911 som heter "veterinären, boken om våra husdjur". Boken är efter min farfar som älskade djur, särskilt hästar. Den är på 1 384 sidor! Alltså väldigt tjock…
I den står det om hästar, nötkreatur, grisar, åsna, fjäderfä, hund, katt, får, get och kaninen. Det står om skötsel, sjukdomar och åtgärder… och anatomi på alla dessa djur finns,,
Den har även sidor om fiskodling, biskötsel, avelskalender, ladugårdsapotek, receptformulär, slakt m.m
Jag är totalt stum, boken är tryckt 1911 och dom hade redan forskat fram mycket om våra djur. Den har illutstrerade bilder på djur m.m
Bifogar här illustrerade teckningar på dom tre kattraser som boken tar upp.
Katterna från vänster är:
Svart Huskatt
Fläckig Huskatt
Angora katt

Är det inte fantastiskt att dom redan 1911 kunde så mycket om våra husdjur?

nån som är mer intresserad av boken och se illustrationer från den?

Pia
0

Åh, jag tycker det låter jättespännande! Den fläckiga huskatten ser ut som en liten hund:)

Finns det fler intressanta bilder? Är det bara dessa tre katter de tar upp?

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 tyvärr finns det inga fler bilder..inte ens en illustration på kroppsdelarna.. står minst om just katten. Men det står om skötsel och hur man botar olika sjukdomar som katten kan få som typ diarré, skabb, rabies m.m står även om mat och avel.

Om den svarta huskatten står det "Vackrast är den helsvarta katten med gula ögon,, vars skinn är omtyckt och står tämligen högt i pris" (förr i tiden hade folk kattskinn som dom hade på sej när dom hade värk, en gammal myt där det sägs att katter drar ut det onda, vet ej om det ligger nått i det men antagligen så är det själva skinnet som det blir väldigt varmt av)

Men hundar står det mycket om,,, t om olika raser som finns.. här en illustration i  färg..dom olika hundraserna står nedanför bilden..

Även hästar står det om..och illustrationer på olika hästraser.. finns även illustrationer på häst tänder…vilken ålder hästen har och hur tänderna ser ut då.. för dom tittade på hästens tänder på marknader hur gammal en häst var så dom inte blev lurade.

Pia
0

Usch ja, det minns jag att min mormor hade, kattskinn för att bota…:( Själv föredrar jag då kattskinn med en liten katt kvar i skinnet, det botar ganska bra det med tycker jag!

Tänk så dessa hundraser utvecklats genom åren också, på gott och ont… Måste vara en upplevelse att hitta en sådan bok!

irma
0

Skrattande#3 hittade faktiskt en likadan på nätet..för 200:-..bok antikvariat,, såg där att det skulle finnas utvikbara planscher också..men dom saknades i både min och det antikvariatet hade… mamma ska försöka leta och se om dom ligger kvar någonstans i farfars lägenhet (min farmor och farfar bodde i samma hus som oss och deras lägenhet står tom),,,,

Håller med…kattskinnet hälper mycket bättre om katten är kvar i det… men som det var längre tillbaka så slängdes det inte någonting i onödan.. slaktade man ett djur så tog dom reda på i princip allt efter det… dels för att det inte fanns att köpa, dels för fanns det att köpa så var det dyrt…kommer ihåg en gammal kompis,,dom sparade skinnet efter katten..och då var det på 70-talet… jag tyckte det var fruktansvärt… 

det som är så intressant är just alla raser som fanns redan då när det gäller hästar och hundar… även några kanin raser..har inte bläddrat igenom hela boken ännu…

men boken är helt klart intressant…som t ex detta:

Binnikemask hos katter fördrives medelst det inre av nypon, pulveriserad arekanöt och kussoblommor. Katten måste först ha fastat, ty medlen verka endast på fastande mage.

Ohyra fördrives lättast gneom borstning med en borste, vilken fuktas med några droppar terpentinolja. För övrigt iakktages den största renlighet.

Om diarré står det: "….i mycket häftiga fall hjälper ofta ricinolja, som kan blandas med ett par droppar opium"
ska katten vara hög? blir  roligare med diarré kanske Skrattande

Om kattsjuka står bl a "…. behandlingen är fåfäng" tror det är s k kattpesten som dom menar…