Bästa näten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla !
Jag är på¨jakt efter det bästa nätet jag kan finna för det uterumm "voljär" jag ska bygga uppe vid sommarstället. Helst vill jag att det är ett svetsat nät där varje "ruta" är kvadratisk. 50mm x 50mm känns som ett bra mått. Så stort som möjligt utan risk för att de får igenom huvudet känns som rätt… och stabilt nog att klättra på.
Behöver lite tips på vart jag ska kolla någonstans. Jula och ÖB har jag kollat så här långt. Sen är det bra/viktigt om man kan köpa längre längder då det kommer att gå åt någonstans runt 35-45m. Sannolikt blir det 250cm i höjd för att funka även om det är 10m-rullar men den faktiska höjden kommer att vara mindre och variera efter naturen som är lite upp och ner…
Medarbeterare på Kost
Bästa nätet är en kostnadsfråga. När jag köpte kycklingnät för mina katter fanns det också ett mycket stadigare nät som var 1 m brett men det var väldigt dyrt så kycklingnät fick duga hemma hos mig.
50 mm x 50 mm tycker jag låter lite mycket. En katt kan nog få in huvudet i en så stor öppning.
Jag skulle råda dig att se till att du längst ner sätter brädor så att kanten där nätet ska fästas blir vågrätt del för del. I vilket fall som helst måste du ha något att fästa nätet i mot marken annars går katterna ut. Katter är rätt finrliga nämligen.
Som exempel kan jag berätta att jag köpt en kattlucka som kan ställas in så att man kan gå både ut och in, antingen ut eller in eller stängt från båda hållen. Minst en av min katter har räknat ut hur man ska göra för att gå ut även om jag ställt in luckan så att det bara ska vara möjligt att gå in. Han har dessutom släppt ut ett par andra.

5x5cm får dom inte in huvudet i iaf… Jo det blir en bräda nere och uppe. Stolparna kommer dock bara att vara nerstuckna med stoplskor.
http://www.joma.se/index.php?action=prodinfo&id=25&/Stolpspjut
Helst skulle jag vilja ha uterummet på en annan plats med en liten gång till en kattlucka in till mitt lilla tillhåll. Tyvärr går det inte då marken är arrenderad och man inte får bryta en kvist… typ. Så nu får det bli fristående och mer att betrakta som ett partytält !
Medarbeterare på Kost
Ett tips. Kolla på blocket hundgrindar-gallersektioner och sätt ett stabilt nät som tak.
Rådjursnät har kvadratiska rutor men är helt i plast. Jag gillar det då det är både prisvärd och starkt.
Klipp ur en hål 50 cm x 50 cm i en stadig pappbit och se om de kan få den över huvudet på dina katter. Tänk också på att om det är nät, oavsett sort så kan katten böja ut trådarna så att hålet ändrar form och vips har katthuvudet gått igenom nätet. Men värre är att få ut huvudet utan hjälp av en människa med sax eller tång.

Den typ av nät jag tänker mig är svetsat och väldigt styvt. Men visst får man prova. Får en katt panik kan den definitivt skada sig själv. I går lyckades ena kissen få in huvudet mellan spjälorea på en stol. Det jar bredare upptill sen kom han inte ut längre ner… ledsen blev han :-)
Medarbeterare på Kost