Öga som rinner
Hej på er!
Melvin är en kattpojke på 3 år som har haft lite problem med ett rinnande öga ett tag nu. Det har varit röd/brun vätska som rinner från ena ögat. Vi var hos veterinären i torsdags och fick en ögondropps salva. Som jag droppar i hans öga 3 gånger om dagen..
Själva röd/bruna vätskan har försvunnit men han kisar en massa och det verkar jobbigare nu än innan medicinen.. =( För innan verkade han inte bry sig om att ögat rann.. Kan medicinen irritera? Därför han blinkar och kisar..
Någon som har någon erfarenhet?
Hughs!
Det blir lite suddigt i ögat det är nog därför han kisar.
Hela tiden när man medicinerar? För han gör det hela tiden. Inte bara efter han fått dropparna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fortsätt med salvan-dropparna enl. ordination. De kan bli mer irriterade i ögonen av behandlingen till att börja med, oftast är det övergående
Okej, ska droppa en vecka så vi får se hur det är efter veckan gått. Han verkar inte må så dåligt av det, han är som vanligt, mammig, busig och matglad.. Bara det att han kisar och blinkar.
Cortison i dropparna-salvan ska inte användas till vissa ögonsjukdommar . kolla så den inte innehåller det ämnet.
Kollade veterinären så katten inte hadde något som sitter och skaver i ögat. tycker att din kisse skulle ha blivit betydligt bättre om han nu fått behandligen så pass många dagar.
Ja hon kollade i hans öga och använde någon vätska som var färgad så hon kunde som om det var skador på hornhinnan..
Medicinen han fick heter Terracortril med polyxin b
Jag ska vaccinera min andra katt i morgon hos samma vet. kanske ska ta med Melvin bara för säkerhets skull..
Haha, exakt den salvan har jag precis använt själv mot min ögoninflammation. Jag kan lova att den var irriterande att ha i ögat och allt blev väldigt suddigt. Vad lustigt att man använder exakt samma medicin till katt.
#6 Lite väl tuff salva tycker jag då. Det är en kombinations salva och ska inte användas mot svamp och virusar.
Ta med dej kissen på ett återbesök i morgon
Det är ett antibiotikum.
Ska ringa veterinären på morgonen och höra vad hon säger..
#9 Det innehåller även cortison.
Oftast brukar det skrivas ut enbart ett antibiotikum som första behandling
När min katt började kisa med ena ögat och det rann lite rostig/röd/gul vätska från ögat så använde jag faktiskt vanlig linsvätska och droppade det i ögat 3ggr/dag. Ögat blev faktiskt bra på några dagar bara och till slut så försvann det och ögat blev återställt igen.
Men din katt hade kanske lite allvarligare problem iom att veterinären skrev ut salva….