Kattbråk
Hej
Vi har problem här hemma med våra två katter. En steriliserad katthona på ca. 2år och en okastrerad hankatt på 7-8månader. De går inte ihop alls, de jagar varandra, fräser och spottar så fort de ser varann. Ibörjan var det honkatten som jagade den lilla, men nu är det tvärtom. Vissa gånger har det gått så långt att de kissar på sig. Jag tror inte att de skadar varandra, det ser inte ut så i alla fall. Vi måste ha ena katten ute på natten, annars jagar de varandra större delen av natten.
Vi kan inte förstå varför de är så emot varandra! Kan ni hjälpa oss? Kan det hjälpa med kastrering på hankatten?
Kan tillägga att de är både ute och innekatter.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Självklart ska hankatten kastreras och det är JÄTTEVIKTIGT eftersom han är ute.
Sedan kan det absolut hjälpa deras beteende mot varandra.
/Maria
Samma som #1 sa så är det JÄTTEVIKTIGT att man kastrerar båda sina katter (oavsett kön) om de är ute och innekatter.
Du riskerar att låta andra okastrerade katthonor utomhus att bli dräktiga och familjen som äger katten kanske inte har råd med oönskade kullar.
Man måste tänka på de andra också innan man släpper ut okastrerade djur.
Kastrera hanen och använd Feliway i varje rum, har inte använt Feliway själv men många säger att den är bra.
200 kronor eller något sånt på Apoteket.
Kan det inte vara så att hankatten börjar bli könsmogen och därför är på flickan?
Och för att lägga till lite mer varför det är så viktigt att kastrera är att det finns sjukdomar hanen kan få när han parar sig.
Så kastrera honom på en gång. Det kan mycket väl hjälpa "problemet"
För det låter ju inte så bra att en katt inte får komma in till sitt hem som kanske är den enda platsen där en katt kan vara riktigt trygg.
#4 "Könssjukdomar"? 
#5 Mm. FIV borde väl kunna smitta på det sättet även om det kan göra det via andra sätt också. Och det är ingen sjukdom man vill att katten ska få 
#6 Ingen vill ha könssjukdomar iallafall 
Besvärligt!

Tack för era svar! Vi ska kastrera honom så snabbt vi kan. Det är nog så som #3 säger. Att jag inte tänkte på det innan! Hankatten försökte även på vår löptik här hemma. Så här ska kastreras fort. Tack
//BrightGloria
- Hemsida

Hej igen!
Nu var det länge sedan vi kastrerade honom, men det är fortfarande massa bråk. De vaktar varandra och sen bara flyger på varandra och skriker och fräser.
För övrigt är både hur underbara som helst, gosiga och sällskapliga. Vissa dagar är det lungt. De äter bredvid varandra, sover nära varandra men sen kan de bara helt plötsligt hoppa på varandra. Förstår inte…
//BrightGloria
- Hemsida
Är det inte bara lek tror du?
De verkar ju uppenbarligen gilla varandra då de äter och sover ihop.
Mina två hanar "bråkar som tussarna ryker" emellantåt men aldrig att någon blir skadad utan de mer lurpassar på varandra och jag ser det som en slags lek. De jagar varandra runt huset. Den ena skriker alltid högre så det låter ganska illa. Nästa stund kan de ligga på fönsterbrädan och tvätta varandra.
/Maria