Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1886 ggr
Lusthan
0

Är kattvakt

Vi har fyra stycken katter hemma som är vana vid att träffa andra katter och människor. Nu är vi kattvakt åt grannen och har därför katten här eftersom det kändes mest snällt då han annars är ensam. Vi har introducerat de för varann innan dels i somras när våra katter sprang in till de när dörren var öppen och dels två gånger nu innan de åkte iväg på resa.

Nu är mitt "problem" att han verkar skrämma slag på våra katter fullständigt för de gömmer sig och blir helt livrädda för han när han kommer i närheten.

Jag tolkar den andra kattens signaler som att han är socialt kompetent och vet hur han ska möta andra katter förutom det faktum att han låter väldigt konstigt. Han jamar inte, morrar inte utan har nått konstigt läte som jag inte hört förrut. De låter som att det kommer djupt ifrån magen och ja nä jag kan faktiskt inte förklara hur han låter.

I vilket fall som helst så har jag nu fyra stycken katter här hemma som normalt är vana vid att träffa nya kattkompisar men som gömmer sig trots att jag har gjort precis så som vi brukar göra när vi introducerar nya kompisar. Stänga alla dörrar in till sovrum och dylikt, begränsa ytan men se till att de ändå kan komma ifrån varandra och sen bara släppa in han. Det har alltid fungerat bra innan och man kan ju tycka att det är grannens katt som borde gömma sig men det är tydligen han de reagerar på av någon anledning.

Verkar det vettigt att låta de vara bara eller ska jag backa några steg och börja om på något annat sätt. Jag vill inte gärna gå med katten till grannen eftersom att jag inte vill att han ska vara ensam men det känns ju inte bra när min hane på 8 kilo ligger och tokgömmer sig under bordet och leker staty när den grannkatten kommer och går förbi. Han är förvisso feg för nya människor den katten men det har aldrig varit något problem med andra katter innan. Jättekonstigt det där…

Kronängens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan ta lång tid att introducera vuxna katter för varandra. De måste göra upp om en inbördes rangordning innan de kan fungera lugnt tillsammans. Det kan ta allt från en vecka till flera månader. Under tiden kan katterna känna sig stressade och oroliga.

Det hade aldrig fallit mig in att ta hem grannens katt till mig själv, förutom om jag hade katten i ett eget rum. Om inte grannen skulle vara borta i ett halvår eller så förstås. Då hade jag väl funderat, men jag hade antagligen inte tackat ja till att passa en främmande katt så länge, om det inte var en jag själv fött upp.

Det är ju liksom grannens problem att katten är ensam, inte ditt. Om grannen tycker det är OK att åka bort med en kattvakt som ser till katten, så är det grannens ansvar. Så tycker jag. Skulle grannen vara borta länge hoppas jag att han/hon ordnat någonstans för katten att bo under tiden. Jag antar att tanken här var att du skulle besöka grannens katt och mata den.

Sedan är det ju jättegulligt att du hjälper grannen med katten, men jag hade inte försökt få ihop vuxna katter som inte ska bo ihop sedan.

Vill du ändå göra det är det bara att fortsätta som du gör och gärna mata dem tillsammans. Du kan stryka grannens katt på kinderna och sedan göra detsamma med dina katter och sedan grannens katt igen för att blanda lukterna. Du kan också köpa Feliway och sätta i elurtagen. Det är ett lugnande ämne, som katternas egna Feromer. Du får i så fall stå ut med att vissa av dina katter är rädda och stressade ett tag. Det går förhoppningsvis över så småningom.

Lusthan
0

Tack för svar och jo jag förstår hur du tänker. Min tanke var att eftersom att vi bor på en gård tillsammans som är sluten så katterna inte kommer någonvart så tänkte vi att det kan vara smart att försöka introducera de hemma hos någon eftersom att annars finns risken att de kutar in hos någon annan granne nu i sommar och gör upp där istället. Eftersom att vi antagligen kommer bo så här ganska lång tid och de flesta katterna på gården (finns ungefär 11 katter på gården, vi står för fyra av de elva) går fritt ute här. Vi känner dessutom varann sen tidigare. Sambon jobbar på samma jobb som grannen.

Sen trodde jag inte i min vildaste fantasi att det skulle bli så här. Det har ju aldrig varit nå problem innan. Jag har introducerat det här gänget flera gånger om för olika katter och aldrig innan har jag stött på det här. Jag har haft de två äldsta i 5,5 år och de två yngre i tre respektive två år.

Nu har vi nyckel in till grannen så jag kan ju kasta in han där om det krånglar. Ska fixa deras post och lite sånt också när de är borta.

Fördelen med att vara snäll och vara kattvakt är ju att man kan få hjälp om man själv åker bort över en helg eller dylikt. Sen är det klart att eftersom de är borta "bara" en vecka så skulle han väl kanske kunna gå själv hemma medan vi såg till han men det kändes lättare så här.

Aja, ena honan börjar nu att trippa runt lite i alla fall. Men jag har tre till fegisar som knappt rör sig… Förhoppningsvis blir det bättre under natten.

Jourhemmet
0

Det verkar vara en högrangad kisse Skrattande

Lusthan
0

Väldigt högrangad. Helt galet högrangad då min högrangade hona på 3 kilo som spöar vår hane på nästan 9 kilo går och gömmer sig. Den här hanen är väl ungefär lika stor som hon men tydligen i en annan liga. Han försöker ranga sig över mig också märker jag. Vilket är mycket mindre bra.

Jourhemmet
0

Har du testat att plugga in en Feliway?

Lusthan
0

Nej, jag vet att man kan göra det. Tänkte köpa en sån innan när jag hade problem med ena hanen (börjar misstänka att hans beteende berodde på flytten eftersom han har lugnat sig nu. Både med hjälp av mig och antagligen för att han har vant sig.)

Hade jag haft Feliway hemma så hade jag satt i den men att betala 400 kr för det när jag kan bära över katten om situationen inte lugnar sig här hemma gör jag nog inte.

Dessutom börjar jag märka att läget är lite bättre just nu. Istället för att ligga platta på marken så börjar mina katter att röra på sig lite. Efter att ha läst på lite om kattbeteende igen så ser jag att grannens katt är antagligen dominant men ändå socialt kompetent. Det enda jag finner konstigt är det där konstiga ljudet han gör. Han har en lite annorlunda och dov röst över lag så det beror kanske på det. Vad vet jag. Min lilla hona är också dominant och hon är den som  jag märker att hon är den som säger ifrån. Det gör inte de andra katterna.

Aja, nu verkar det som att läget är mindre spänt så jag tror nog att det kan gå vägen den här veckan. Förhoppningsvis innebär det att vi inte stöter på patrull i sommar med lösgående kissar. Det här var nog den som utgjorde störst problem för sämjan.