Hudcancern var bara foderallergi :)
Tråden jag startade är låst av naturliga orsaker, så jag svarar med en ny tråd & hoppas på trevligare bemötande av de som inte var så trevliga ;)
Ifredags var det dags för veterinärbesök på förmiddagen. Efter en jobbig stund att försöka få in min Lakrits i den lånade buren, fick jag ringa veterinären & omboka tiden. De var så snälla & sa att jag skulle ringa när jag fått in henne.
Hon fick panik, mjällade som en tok, skrek & tappade päls, så jag tog undan buren, lät henne vara medan jag & sonen skyndade till affären för att köpa grillad kyckling. Hon älskar bröstköttet, så det blev hennes muta en stund senare. Försökte prata med min fröken (hon är en oumbärlig tröst om man mår dåligt, då kommer hon & försöker trösta, så jag tror hon snappade upp mina känslor) & lovade att det inte skulle vara farligt & att hon skulle bli bättre efter.
Till slut lugnade hon sig iaf & jag fick in henne i buren & kunde ringa veterinären. Med tanke på att hon bara varit ute i koppel 1 gång, så var hon jätteduktig i buren, både ute & på bussen, men bäst var hon hos veterinären :)
Fick en underbar veterinär & djurskötare. Det togs lite skrapprover på halsens sår & i nacken & det visade sig vara allergiceller. Veterinären kammade för att se huden under pälsen, men den var så fin så :)
Hon tog inga flera prover utan sa att det med största sannorlikhet är fiskfodret som ställde till det för Lakrits. Allergin kom ju efter att jag bytt till fisk, så jag skulle byta tillbaka till kött eller kyckling. hon ansåg inte att jag behövde byta till dyrare foder, då Friskies är det hon ätit sen hon flyttade hem till mig för 1½ år sen, men att båda katterna ska hållas från fisk & skaldjur, för säkerhetsskull.
Lakrits fick även kortisontabletter. Eftersom hon kliar sig & har slickat sig, men eksemet satt så dumt till på halsen kunde hon inte få tratt, så jag fick tipset att klippa till en sportsockas resår & trä på.
Kortisonet hjälper & hon mår redan lite bättre, vad jag märkt. Hon vill vara med lite här ute, men inte leka med "lillebror" utan sätter sig gärna högre upp än honom så hon har koll, men hon sover & äter inne i dotterns del av lägenheten.
Hon kommer få hålla sig där tills jag ser att hon börjar leka eller vara mer aktiv här ute & eksemet börjat läka.
Att ge henne kortisonet var ingen lek.. Tack & lov att den smälter snabbt i munnen, men aj vad ont det gjorde första gången… Hade en klo i långfingrets fingertopp :( Fick ta hjälp av handduk sedan i lördags & igår & kladdade ner tabletten med smör & kyckling.
Har hon inte blivit bra inom 8 veckor, så ska vi tillbaka. Kräkningarna hon haft beror säkerligen på effekten av p-pillrena & den ökade aptitien, eftersom torrfodret kommit upp tuggat men inte ens halvsmält & hon inte varit dålig i magen. Kan inte vara lätt att vara hungrigare än vanligt & ha en mage som inte hunnit med aptiten :/
Ska alltid be om att få just den veterinären hädanefter, för hon var så himla trevlig & lugn :)
Tänkte bara uppdatera, eftersom jag antog att någon var intresserad av att veta :)
Vad skönt för dig att ha fått besked! Tack för uppdatering, och lycka till i fortsättningen!

Skönt att det "bara" var foderallergi!
Hoppas att hon blir bra av att slippa fisken fodret.
Jag har inte läst kommentarerna i andra tråden så med risk förupprepning (men utan att vara otrevlig) så tycker jag ändå att du bör byta foder eftersom det är för låg fetthalt och taurinhalt i Friskies.
Jag skulle göra en liten "helrenovering" genom att byta till ett bättre foder nu i samband med att bli kvitt med besvären från fiskallergin - slå två flugor i en smäll :)
Ska du köpa ifrån mataffär är Mjau och Bilanx klart bättre. Att hon har tjaskig päls med Mjäll kan nämligen bero på att det är för låg fetthalt i fodret hon äter.
Lycka till! :)
Mjällen beror på att hon ju inte mått bra senaste veckan & förmodligen varit stressad, mer än vanligt nu. Veterinären tyckte dock inte att jag skulle byta fodermärke i dagsläget, men efter att ha läst lite i trådar, så kommer jag göra det snart. Känner att jag itne vill att det ska bli för mycket förändringar, iom att det redan har varit en stor förändring i hemmet & hon ska kastreras nästa månad, sen att jag vill se om hon blir bättre övh.
Mjau får de redan i burkmat. Måste dock in & läsa på Mjaus hemsida om de tar bort burkarna helt nu eller om det bara är butikerna som väljer det själva?
Läste i broschyrer på djurkliniken om allergifoder, men de innehåller ju just fisk, men de innehöll tydligen omega-3 & 6, vilket tydligen är viktigt. frågan är ju om man inte kan ge tex rapsolja blandad i blötmaten till katterna?
Hon har i övrigt blank, tjock & halvlång päls, men hon skulle behöva gå upp i vikt tycker jag. Veterinären sa dock inget om hennes 3,3kg, men jag tycker att hon är för smal & definitivt om jag jämför med lillebrorsan Kiwi.
Vad skönt att det inte var livshotande :) Förhoppningsvis går väl allergin/utslagen att hålla i schack med ett foder utan fisk bara :)