Perfect fit?
Hur bra är det?
Jag vill att mina katter ska ha optimalt bra mat, jag har bara svårt att ta mig till djuraffär för att köpa RC och liknade foder..
Är perfect fit ett alternativ? Jag har använt det hittills och det har varit bra, men på senare tid har jag bara velat veta hur bra det är i förhållande till andra foder.
De förtjänar ju bra mat här hemma.
~ Ysmn
Hittar ingen innehållsdeklaration på deras hemsida.
Däremot tycker jag det är väldigt dyrt. Har du svårt att få hem mat, men vill ha ett större utbud att välja mellan, kan du gå in på foderbilens hemsida. De levererar varorna till dörren för en mkt låg fraktavgift.
Jag har ingen koll på hur bra perfect fit är men däremot är det många som tipsar om foderbilen. Tror det finns andra liknande sidor också.
Eller så får du göra som vi gör. Vi ber en vän att köpa mat åt oss och så kör han hem det åt oss eftersom vi inte har bil. Då är det ju 10 kg och räcker ett tag. Då kan vi även vara ute i god tid för att be om en ny säck =)
Har inte koll på hur bra den är. Men När pappas katt gick över från friskis till perfect fit så blev hans päls (och vikt) bättre. Där var en klar förbättring. Så tror den är bättre än de billigare märkena i mat affären iallafall. Mina tycker den är löjligt god så den är lite av mutmat här hemma :P kan köpa en påse och ge den som godis lol
Helt klart är det bättre än Friskies. Friskies är ngt av det sämsta du kan ge din katt. Många menar att Mjau håller en hög kvalite för att vara matáffärsfoder. Mina katter tål dock inte mjau, utan blir dåliga i magen av torrfodret. Däremot burkmaten fungerar bra.
Okej, tack så mycket för alla tips! Jag ska definitivt ta en titt på foderbilen :)
~ Ysmn
Är det torrfoder du vill ha så skulle jag rekommendera Olivers, Eukanuba eller Orijen, de har alla ett högt köttinnehåll.

har du svårt att ta dig till djuraffär eller så kan du ju köpa storpack? jag köpte Rc´s största säck och nu har jag mat i 150 dagar till min katt =D

#8 Fast jag tror att torrfoder ska användas inom ca 3 månader efter man öppnat förpackningen, sen börjar fodret bli sämre - tappa näring och fettet härsknar. Det känns ju inte så stor idé att köpa en stor säck om fodret har sämre kvalitet när man har halva säcken kvar…
# 6
Tack så mycket 
# 7
Jo jag har tänkt på det, men precis som # 8 säger så var jag lite orolig för det. Jag kommer snart att flytta från Skövde till Örebro och det här finns det ju djuraffärer mitt i stan och så 
~ Ysmn
Perfect Fit är Royal Canins "lillebror", samma tillverkare men sämre innehåll.
Köp via en webbhandel om du har svårt att komma iväg för att handla?
Vänliga hälsningar
Cindy
Vad menar du med sämre innehåll? Är råvarorna av sämre kvalitet, eller är det alla %-satser som är sämre? Har inte så stor koll på Perfec Fit.
#11 Ärligt talat var det tillverkarens representant på en utbildning som berättade detta. Jag kollade innehållsförteckningen och tyckte det var lite väl mycket vegetabiliska proteiner, men det var nåt år sedan. Ska ta och kolla upp det mer noga!
Vänliga hälsningar
Cindy
Ah okej. Tänkte om det var jämförbart med RC, fast kanske till ett lägre pris. Fast PF kanske inte är så billigt det heller / kg?
#13 Både RC och PF innehåller ju spannmål och veg proteiner, så helt olika är de ju inte. Priset tror jag beror helt på vilken förpackningsstorlek man väljer, men såvitt jag vet finns PF bara i mindre påsar, så jag gissar att det är dyrare.
Vänliga hälsningar
Cindy

hmm, jo det kan du nog ha rätt i! jag har turen att joba i en liten köttbutik, så jag har vakumpackat det i mindre påsar!
#8 Förvarar man fodret i orginalsäcken (ordentligt stängd) eller en lufttät fodertunna, och öppnar bara engång i veckan för att lyfta över det man behöver till en mindre behållare, så håller fodret längre.
Vänliga hälsningar
Cindy
Från Perfect fit Junior: Dehydrerat fågelkött med minskat fettinnehåll (min 21% kyckling), Majsmjöl, Dehydrerat animaliskt priotein, Animaliskt fett, majs, sojamjöl, ris (min 4%), Leverhydrolysat torkad benmassa(min 2%), salt, jäst, Kaliumklorid, fiskolja, ringblomsmjöl. Enligt mig så är PF det som är bäst från matvaruaffär.
// Pabblo