Byta foder?
Hej
Jag har en kattunge på 5 månader. Som jag fick för en månad sedan. Hon äter Friskie Junior torrfoder.
Jag känner att jag skulle vilja ge min kattunge ett bättre kvalité foder. Men har hört av en vän att man inte ska byta torrfoder till kattungar?
För att kattungen kommer bli dålig i magen för att dom är så känsliga. Och att jag borde vänta tills hon är ca 1 år.
Stämmer det verkligen?

Byt foder till ett foder som är anpassat för katter.Det du ger nu skulle möjligen kunna passa till grisar som är allätare.En katt behöver ett foder som innehåller kött.
Jag skulle rekomendera dig att sakat skola över katten på ett blötfoder.
Ta det sakta och ge bara i msk åt gången till en början.
Stolt ägare till tre La permer
Kunde kanske ha skrivit det innan. Men jag ger henne redan blötfoder 2 grr om dagen. Ca 2 tsk åt gången. Borde jag ge henne bara blötfoder och sedan gå över till ett nytt torrfoder?

Mina katter får öht inte torrfoder.Ge blötmat och servera sen en rå kycklingvinge en till två gånger i veckan så får hon använda tänderna också.Torrfoder är mest för bekvämligheten hos tvåbeningar och inte alls någon bra mat till katten.
Stolt ägare till tre La permer
Skippa Friskis och ge bara blötmat. Finns allt en katt behöver i blötmat.
Om du vill ge torrfoder rekommenderar jag ekanuba. Det ligger i princip högst upp på alla tester av kattmat. :)
Jag brukar köpa 10 kilo för 700 kronor, och det räcker ca 3-4 månader till mina kissar
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag rekommenderar också Eukanuba! Inköpspriset skrämmer ofta bort många men om man räknar på hur mycket mindre portioner man ger (för att katten blir mätt på grund av kötthalten) så skiljer det inte mycket jämfört med att köpa ex. Friskies eller Whiskas. Det är så mycket bättre för din katt dessutom!
Du kan fortsätta ge både blötmat och torrfoder men vad gäller torrfoder så blandar du ut det sakta men säkert tills enbart det nya fodret fungerar. Det kan ta olika lång tid! Vi behövde inte ens någon "invänjningsprocess" med våra utan de blev helt lyriska av smaken på Eukanuban :)
Medans alla mina katter ratade eukanuba. Så be och få en provsmakpåse. Annars har alla stora märken smakgaranti så gillar inte katterna det så kan man lämna tillbaka det.
Tack så jättemkt för alla svaren. Ska gå till djurafären imorgon och köpa en provpåse eukanuba
Har tänkt på det fodret tidigare. Så vi får se om min kisse gillar det
Lycka till! Tänk bara på att byta torrfoder lååångsamt. Introducera lite utav det nya tillsammans med det gamla och öka gradvis. Fasa ut det gamla fodret.
Härligt :)
När jag börjar byta foder brukar jag blanda i en tredjedel av det nya i det gamla, sen tar det ungefär en månad innan jag har bytt helt :)
Har eukanuba kattunge foder då? Tycker alla verkar ge Royal canins kattunge foder till kattungarna? brukar ju rekomenderas här också.
Det har dom, och det har inte varit populärt.
Uppfödaren till min kommande kattunge ger RCs kattunge foder o hade tänkt fortsätta med det ca 1år men givetvis ge blötfoder också . Blir splittrad med alla bud på foder,vill ju bara ge det bästa.
Eukanubas kattungefoder är jättebra
RC:s kattungefoder är jättebra.
#15. Haha försökte inte utmana dig eller nåt. Berättar bara eftersom hon skulle köpa eukanuba
Var hos en veterinär i morse med ett gäng jourkattungar och vi diskuterade faktiskt det här med att RC har fått dåligt rykte. Hon säger att det är obefogat och att alla aspekter tex upptag av vissa ämnen inte var med i detta testet. Hon har gått utbildningar just för att lära sig mer om foder och hon tycker absolut inte att RC är ett dåligt foder.
Jag ger RC bebisfoder till alla mina jourisar och det är mycket populärt.
Jag köpte eukanuba kattunge foder i fredags och hon tycker det är jättegott
… Hon får som sagt bara lite grann av det nya i början.
Vad bra, sedan slänger du det andra hemska fodret långt långt bort
Det lovar jag
#16 Försökte inte utmana dig heller, vi skrev bara samtidigt hahaha…
#21 haha så kan det gå!
#17. Det var ett vågat uttalande av din veterinär tycker jag.
De allra flesta vanliga kattfoder vägrar ha arsenik i sina foder iaf, vilket Royal canin gladeligen tillsätter. Fråga mig inte varför… men det skulle ju vara en lämplig fråga att ta upp med tillverkarna annars.
#17. Det var ett vågat uttalande av din veterinär tycker jag.
De allra flesta vanliga kattfoder vägrar ha arsenik i sina foder iaf, vilket Royal canin gladeligen tillsätter. Fråga mig inte varför… men det skulle ju vara en lämplig fråga att ta upp med tillverkarna annars.
#23 Det är inte direkt så att de tillsätter arsenik bara för att det finns i deras foder. Snarare är det så att arseniken finns i råvarorna. VAr har du förresten fått höra att de tillsätter arsenik i fodret?
Här är en förklaring från Royal Canin om arsenikinnehåll i fodret.
#25. Det var en intressant länk, den har jag inte sett förut.
Alla gör självklart precis som man vill. Men eftersom råvaror, precis som royal canin också beskriver, kan innehålla spår av tungmetaller beroende på var de skördats och vilka djur de väljer att ha till foder - så är jag av den åsikten iaf, och den är högst personlig, att jag per automatik försöker se på de fodren som har ett lägre innehåll av tungmetaller, där arsenik är en av de absolut värsta och kan ge skador, upphov till cancer, hjärnstörningar, missbildningar på ev avkomma mm.
Jag formulerade mig klantigt. Mitt tidigare inläg kan tolkas som att de har en säck med arsenik som de rör ner i maten. Problemet ligger snarare i att de väljer råvaror från sämre kontrollerade och dokumenterade platser för att det ska bli så billigt som möjligt och förtjänsten ska bli så stor som möjligt.
# 14 o 15 Det där blev jag inget klokare av:)
#25 det låter ju inget vidare,suck . Är det bara RC som har det av alla foder?
Vad ger du dina katter då?
# 17 Dom där utbildningarna brukar oftast vara sponsrade av foderföretagen. Självklart får dom det att låta riktigt bra 
Tyvärr är kunskapen om vad katter mår bäst av att äta väldigt dålig hos veterinärer just för att dom "utbildas" av foderföretag..