Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4204 ggr
halludu
0

Foder

Hej! Som sagt är jag ny på katter.ifokus. Jag fick hem min katt i lördags. Vi har gett henne torrfoder (jag har förståt vad ni tycker om det här inne redan, så inga komentarer om det, tack på förhand (: ). Det står på paketet att hon ska få ½dl morgon och kväll. Är inte det sjukt lite? Hon mjauar ofta och ställer sig både vid matskålen och skåpet där fodret finns. Ska man ge henne mer eller är det lagom?

Tacksam för svar :)

[Maine]
0

Mina har fri tillgång till torrfoder, du kanske kan prova det?

halludu
0

Finns det inte risk för övervikt då? Vet att nästan alla vetrinärer klagar på "hästfolket" för vi övergöder våra hästar. Finns inte risken att övergöda katten också?

Men kanske.. eller om man kan öka till 1 dl morgon och kväll..

MonicaLagerquist
0

Vad för torrfoder är det?Hur gammal är katten?Är det samma mat hon fått tidigare?
Det är ju lika med katter som med människor.Själv kan jag äta när som helst och hur mycket och vad som helst jag går inte upp i vikt.Sen finns det andra människor som bara behöver titta på en kaka så går de upp två kilo.Väg katten regelbundet ,ge till en början samma mat som hon ätit tidigare.Är det ett dåligt foder skola över till ett vettigare efter ett tag då katen bott in sig hos er.Det finns som sagt torrfoder som är riktigt riktigt dåliga och sen finns det torrfoder som är hyfsade.

Stolt ägare till tre La permer

halludu
0

Det är Mjau tror jag, från granngården, eller granngårdensfoder. Daisy är 13-14 veckor. Dom vi köpte henne ifrån hade gett henne allt möjligt, verkade inte som dom hade haft samma foder nån gång. Hon hade fått vanlig mat, kladdfoder och torrfoder.. Så jag kan ju inte ge henne samma som innan för jag vill inte att hon bl.a. ska äta vanlig mat.

Vilken vikt bör hon ligga på vid denna åldern?

Tack för svar!

Destany
0

Jag ger oxå maju till mina och av de 3 så är det bara 1 av dem som är lite överviktig och de har fri tillgång så jag hade nog provat o låta henne ha fri tillgång =)

halludu
0

Okej, då testar jag på det. Vill ju liksom inte svälta henne, men samtidigt vill jag inte låta henne bli överviktigt x)

Tack för all hjälp :D

oh-la
0

om hon är en liten kisseunge tycker jag absolut att du ska ge henne fri tillgång. det skadar inte de små. kattungar kräver mer näring eftersom de växer, och då kan de gott få äta när de är hungriga istället :)

IceJossan
0

½ dl låter väldigt lite :S

Unga katter behöver ju massor med mat för att utvecklas ordentligt, och så mycket osm de far omkring så gör de av med energin. Vuxna katter är det ju lite annat med, men då får man se till att motionera dem ordentligt om de inte far runt själva.

Josefa
0

1/2 dl torrfoder morgon och kväll till en 14-veckors kattunge är inte lite. Testa hur stor volym det får om du låter det svälla i vatten, som det faktiskt gör i magsäcken. Tänk sedan den maten i kattungens magsäck.

IceJossan
0

Ah, jag läste bara ½ dl, inte att det serveras 2 ggr om dagen.

Jourhemmet
0

Fri tillgång och sedan tycker jag att du ska köpa ett kattungefoder och ffa ett bättre foder.

[Malin]
0

Fri tillgång om det fungerar, annars tycker jag inte alls det låter lite med ½ deciliter.

Fortsätt med det torrfodret du har om det passar dig!

halludu
0

Tack för alla svar!! :) Vi testade och öka, men hon åt inte upp det så hon ska äta ½dl morgon och kväll nu tänkte vi :)

Jourhemmet
0

Fri tillgång som sagt till en kattunge, så skippa dl-måttet.

cillisw
0

Jag har fri tillgång på torrfoder till mina katter och har alltid haft och det fungerar utmärkt! :) Sedan skulle jag rek dig att köpa ett kattungefoder, tex RC - kitten torrfoder då kattungar upp till 1 år behöver få i sig lite extra. :)

halludu
0

Hon får kattunge mat, vill gärna slippa låta det stå mat ute. Maten blir ju dålig då. Det finns ju en anledning att det är en återförslutad påse.. :P :)

cillisw
0

#16 Hela påsen ska ju inte hällas upp i en 10 liters hink precis då är det klart att maten inte blir lika bra efter ett tag. Men jag antar att du har en liten skål till din katt och häller du upp mat i den så äter hon upp efter ett tag och sedan fyller du ju på, blir ju inte dåligt då. Du skrev att hon inte verkar bli mätt på den mängden torrfoder hon får nu så det är nog bättre att hon får fri tillgång på torrfoder. Har Mjau kattunge foder? det visste jag inte..

MonicaLagerquist
0

Fri tillgång på mat behöver ju inte innebära att katten har mat framme jämt utan att den får äta så mycket den vill vid de måltider som serveras.Mina småkattungar (under tolv veckor) får mat fem-sex gånger per dag.Mina vuxna katter får mat tre gånger per dag.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Torrfodret blir inte dåligt av att stå framme.