Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 19844 ggr
Trassel9
2

Sår som varar

Upptäckte precis på min katt att han har ett sår på huvudet som varar en hel del. Hur ska jag göra för att tvätta rent det?

Jourhemmet
0

Koksalt, finns på apoteket. Blir det inte bättre gå till veterinären. Kan behövas antibiotika.

Trassel9
0

Finns det inget man kan tänkas ha hemma som kan funka att tvätta rent med? Apoteket är ju inte öppet nu. 
Och veterinär blir det självklart om det inte blir bättre.

Jourhemmet
0

Tvål och vatten.

viktoria91
0

Väteperoxid, bakteriedödande och torkar ut så såret inte vätskar.

Scully
0

Koksaltlösning gör du enkelt genom att koka upp en liter vatten och sen tillsätter du en matsked salt. Låt det svalna, sen är det bara att använda Glad.

Jourhemmet
1

Väteperoxid skulle jag inte rekommendera, katten kommer springa all världens väg. Då såret nu är öppet så lär det svida rejält.

AgnetaB
0

Den kan ju ha blivit biten av en annan katt o tar ett tag då innan det börjar vara som nu. Försök försiktigt trycka ur varet o rengör med koksaltlösning. Bra att köpa hem i små förpackningar o ha hemma. Det finns bäst före datum på dem nämligen.

Väteperoxid är rätt starkt så skulle använda sparsamt o bara om det är en ficka/sticksår som är svår att komma åt i. Det "kokar" rent såret.

Om det ej går åt rätt håll måste du till veterinären o kanske få antibiotikasalva.

viktoria91
0

#6 Men funkar gör det! ;)

Scully
0

Säger samma som #6

Däremot så kan jag rekommendera dig att efter du tvättat såret och torkat. Gnugga in lite potatismjöl, detta drar åt sig vätskan i såret och kan sen borstas bort Glad

viktoria91
0

Honung är också bra att ha på sår.

viktoria91
0

Honung är också bra att ha på sår.

Jourhemmet
1

Prova på dig själv om du har ett öppet sår så ska du få se hur ont det gör. Aldrig så starka saker på öppna sår.

viktoria91
0

#12 Det har jag gjort mänga gånger. Använder bara väteperoxid till mig själv.

Trassel9
0

Tack för alla tips! Har kokat vatten med salt nu och väntar på att det ska svalna. 
Ska testa med potatismjöl efteråt också =)

AgnetaB
0

#13 Har din veterinär sagt åt dig att använda det?

Min har sagt att man ska vara försiktigt  o tyckte vi skulle använda koksalt istället .

Aribigga
0

Ljummet vatten räcker, ta och spola en massa. Det gjorde vi när Satan hade sår på länden.

Att ha väteperoxid i ett sår skulle jag nästan klassa som djurplågeri, en människa förstår varför det svider men inte ett djur. Jag har också fått det i ett sår (av misstag) och det är inget jag rekommenderar svider som bara den!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Josefa
0

Annars finns ju klorhexidin och alsol också som inte svider.

Jourhemmet
3

Jag jobbar på akuten och vi använder ALDRIG spritprodukter på öppna sår så varför skulle man göra det på en katt??

Josefa
0

Alsollösning och klorhexidinlösning innehåller inte sprit.

Alsolspriten svider iaf inte i öppna sår.

Hawknestgrove
0

koksaltlösning är bra. Det har även en uttorkande effekt i sig och drar ihop. Tvätta gärna flera gånger om dagen och kläm ut varet. OCh ger det inte med sig utan blir större, så får du nog ta lille kisse till vet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gunlog
0

Alsollösning svider visst på öppna sår. Jag har tvättat mina kattrivna händer i det för att döda bakterier och det svider duktigt! Nej, det som tar allt är Helosansalva. Helosansalva drar ut varet och läker såret inifrån och ut.

Helosansalva kallas även för hästsalva, det är giftfritt.

Köp Helosan, det funkar! Helosan används även för att smörja in nygjorda tatueringar, delvis för att hålla fuktan i ruvorna, men främst för att hålla tatueringen bakteriefri! Det går till både djuroch barn…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Hawknestgrove
0

ja just det. helosansalva är också bra. men just helt vanlig koksalt är faktiskt det allra enklaste och det har man alltid hemma. Körde det på Arne en gång när han fått ett svullet öra. Blev bra på bara några dagar. MEn märker du, att det inte blir bättre utan sämre, så kontakta vet i morgon.

Josefa
0

Jag använder alltid alsolsprit när jag blir biten eller riven, och inte f*n svider det. Dränker in kompresser och lägger på såren. Använder det tom i ansiktet när jag har hm.. "opererat" finnar.

Hawknestgrove
0

det kan svida i ögonen om det hamnar där av misstag. Då svider inte koksaltlösning.

Josefa
0

OK i ögonen har jag inte testat alsolsprit.

Trassel9
0

Det blir veterinären imorgon. Fler öppna sår som det bara rinner ur. Måste ha blivit biten av något större djur.

Scully
0

Men huvva så hemskt Gråter

Ja då kan det vara bra att fara till farbror veterinären, han kanske behöver mer än bara få tvättat såren.

Hoppas det ordnar sig för din lilla telning

AgnetaB
0

Usch då men är lätt hänt när de går ute. Man tror alltid att en katt klarar sig men jag har sett hur en katt höll på att bli uppäten av en räv. Jag rusade ut o skrämde dem bägge men katten klarade sig den gången iaf.

Hoppas att veterinären kan behandla det iaf.

Trassel9
0

Det fanns inte så mycket att göra. Han fick somna in Gråter

Imasy
0

Nej men vad tråkigt :( Vad var det som felades att det var tvunget att låta honom somna in?

AgnetaB
0

Nej men vad hände?

Josefa
0

Va??? Vad var det för fel? Försökte ni inte ens med antibiotika?

line84
0

Gråter

Trassel9
0

I och med att han hade blivit biten i huvudet så var det mer skadat än bara såren. Veterinären tyckte inte det fanns något att göra. Hade bara blivit onödigt lidande för katten. 

Så han har det bra nu. Känns riktigt tomt utan vårat svarta lejon här hemma :(

Denna kommentar har tagits bort.
Scully
0

Beklagar verkligen Gråter

[Norrbysa]
0

Oj! Beklagar förlusten.

Hur kunde ni missa att han var så skadad? Mycket päls?

Trassel9
0

Tack, han är väldigt saknad :(

#37 Ja, han var långhårig, så det var först när pälsen blev väldigt kladdig som vi upptäckte såren.

Jourhemmet
0

Konstigt att det inte provades med att rengöra ordentligt och i med intravenösObestämd antibiotika

Gunlog
0

Mycket tråkigt att läsa om er lille vän!

Jag tror säkert att ni gjorde vad som var bäst för honom…

Det var kanske värre än "bara" några sår…

Nu har han det bra i Regnbågslandet.

Styrkekramar till er!

R.I.P. Lille vän!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.