Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3769 ggr
Draksak
0

Smittsam spysjuka?

Finns det något som smittar mellan kattor som gör att de spyr upprepade gånger och vägrar äta? Min sjuåring (ovaccinerad, går ute) och min fem månaders (vaccinerad, har ej varit ut än) har nu ätit dåligt och spytt sen i helgen. Stora har legat inne med dropp och de gissar på hårboll, men de säger att det är svårt att veta.

Lilla skickade de hem igår eftersom jag då ännu inte sett honom spy (även om jag hittat väldigt många spyor) och för att han fortfarande gick att truga i godissaker, som grädde och äggula. Han har dock ätit väldigt lite mat och idag har allt kommit upp igen.

Till saken hör också att grannkatten, grannhunden och grannillern också haft nån sorts spysjuka de senaste två veckorna. Jag tycker det är underligt att det blivit så populärt med spyor mitt i allt. Jag vänter på ett samtal från veterinären, där jag ska säga att jag nu även sett lilla katten spy. Men jag undrar, finns det någon som varit med om något liknande?

Josefa
0

Katter kan också få maginfluensa. Fast här hemma har den gått över på en dag.

Mask kan också få katter att äta dåligt och kräkas.

Draksak
0

Jo, stora har inte fått maskmedel på ett tag. Men veterinären sade att han i så fall borde vara mer hungrig, inte mindre. Lillkissen däremot har fått medel mot alla sorters maskar och öronskabb två gånger, så han borde inte ha något.

Jag frågade om det kunde vara något som smittar, men hon sade att sånt inte brukar sätta sig i magen. Jag vet dock inte vad hon menade med "sånt". De tog blodprov på stora kissen igår och sa att det inte syntes något, vilket betydde att han inte hade någon infektion. Men jag vet inte om det betyder att han inte kan ha magsjuka? Om de kan få det, varför har hon då inte nämnt något om det, med tanke på att båda kissorna mår dåligt, undrar jag.

[Emma--]
0

Hoppas du får ett svar i alla fall vad det beror på.

Sen kan det ju vara bra att vaccinera den andra katten också. 

Sen kanske det inte är så bra att ge grädde när katten redan är dålig i magen.

Draksak
0

Visst kan det vara bra, men jag vaccinerar inte en sjuk katt. Grädden är laktosfri.

[Emma--]
0

Nej det förstår jag, men sen när katten är frisk igen.

FruFilur
0

Pja, vi hade ett utbrott av "vinterkräksjuka" hos våra två killar för lite knappt ett år sedan, där först Jansson blev sjuk, spydde, matvägrade och blev uttorkad. Först misstänktes stopp i mag/tarmkanalen, men vanlig röntgen och kontraströntgen visade inget.

Söndag : Jansson började må dåligt, kräktes på em/kväll, och sedan minst 3 gånger under natten

Måndag : Till veterinär, vanligt röntgad och uppvätskad

Tisdag : Kräktes inte under natten, men mat&vattenvägrade totalt. Tvångsmatning med spruta resulterade enbart i nya kräkningar

Onsdag : Tillbaka till vet., nu för blodprov, dropp och kontraströntgen. På kvällen åt han självmant lite granna, men kräktes upp det. Pejst kräks också.

Torsdag : Tillbaka till vet. för uppföljande kontraströntgen och mera dropp. Under torsdagen fortsätter Pejst att kräkas. Jansson åt självmant hos veterinären, och fick behålla det.

Fredag : Jansson piggelin, medans Pejst fortsätter att kräkas, och börjar kräkas blodblandat

Lördag kväll : Pejst frisk och sitt vanliga matvrakiga jag igen

Så ja, även djur verkar kunna få magsjukevirus… Hoppas att dina missar kryar på sig

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Draksak
0

Ja, jag har ju hört det men veterinären verkar inte tro att det är något smittsamt…

Jag funderar på blodprovet som hon sa att visade på att han inte hade några infektioner, är infektion samma sak som virus? Togs det blodprov på dina kissor?

Grannkatten som var sjuk fick ju antibiotika, men jag vet inte hur de kom fram till att han behövde det… Men han blev bra snabbt. Antibiotika är väl inte mot virus dock, det är väl mot bakterier? Eller är det tvärtom?

Jag frågar mycket som ingen kanske vet, men jag är förvirrad… Jag försöker samla tankarna tills jag ska prata med veterinären om en timme.

AgnetaB
0

Om bägge katterna har samma symtom så borde det ju höra ihop på någotvis.

Antibiotika ska ej ges mot virus.  Man ska också vara försiktig tycker jag med all medicinering för  till slut så finns ingen medicin som tar när man verkligen behöver det. Detta gäller ju även människor förstås med dessa multiresistenta bakterier o de hade väl hittat sådant på djur också nu. Känns läskigt tycker jag.