Katter + råttor
Är de någon som har katter och råttor tillsammans hemma? =) Tänkte kolla hur de går för er.
Jag har 4 råttor och 1 katt. Har bara haft katten i 1 månad än så länge men dom gör framsteg. Katten är rädd för råttorna men ändå nyfiken.
En liten Video
(Nu pratar jag om tamråttor)
ååh de är så sött när katter och råttor går ihop! =) mina kommer göra de förr eller senare. Dom har gjort stora framsteg. I början va råttorna LIVRÄDDA för katten, våga knappt röra sig i buren. Nu har dom vågat röra sig i buren, utanför och nu vågar dom till o med jaga katten och attackera henne haha. Men de tar ett tag tills dom kommer överrens. Katten är bara en kattunge så nu vill hon bara leka med råttorna, kommer gå bättre sen när hon bara ser dom som kompisar och inte lekkamrater. Såg du min video btw?
Japp kisse var vansinigt söt! =)
hihi tack =)

Nu har jag ingen råtta men hoppas en buskråtta aka Degu duger.
Mina katter och degu går jätte bra ihop, dock har degun fått lite personlighetsstörningar och förstår inte att hon är en gnagare utan hon tror att hon är en i kattflocken.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
haha aww va sött!! :)
Jag har det men jag brukar inte rasta råttorna bredvid katterna. Dom är rädda för råttorna, men instinkterna finns ändå kvar.
Så hur bra det än verkar gå så ska man aldrig börja lita på att det alltid kommer att gå bra. Det kan gå bra i flera år t.o.m och sen kan kattens instinkter ta över ändå.
Det räcker att det går fel en gång så kanske man har en död eller skadad råtta. Och det kan gå fort.
Och utifrån videon så måste jag säga att du bör se upp. Katten verkar spana lite väl intresserat på råttorna.
Sen för kattens skull kan det nog vara bra att kolla så inte råttorna biter på katten.
haha jag hålller alltid koll o skulle aldrig lämna dom. klart hon är nyfiken, är ju bara en kattunge. Dom vänjer sig till slut. Och de är bara bra om råttorna biter henne en gång så hon faktiskt lär sig att man inte ska vaara för nära dom. Och sen har dom aldrig bitit henne men om dom skulle göra de nångång så lär hon sig bara.
Jo men akta så inte nyfikenheten tar över. Eller jaktinstinkten för den delen.
Jo katten lär sig säkert. Men det är fortfarande inte tillräckligt säkert för att katten kommer låta bli råttorna heller.
En kompis fick avliva en råtta. Dom hann inte ens reagera trots att råttan var just bredvid dom. Katten hoppade upp och bet råttan i ögat. Och det var en katt som varit runt råttor i flera år. En katt som lärt sig att råttorna kan bitas osv. Och olyckan hände ändå.
ja jag är medveten om att sådant kan hända. Var de inne eller ute katt
Innekatt