Katter är läskiga
Första gången jag är här! Jag är nog hellre "hund"människa än kattmänniska, men vi har haft katter i familjen och dem har varit ganska roliga men läskiga.
Någon som kan förklara lite saker? (A)
1. När jag var ca4år hade vi två kastrerade siameser, en pojk och en flicka. Flickan "Bonita" brukade lägga 4-5 döda möss på rad utanför ytterdörren och stirra hysterisk på mig och Mjaua. Varför då? Skulle hon ge dem till mig? xD Efter ett tag när jag stått och stirrat på henne så gick hon alltid iväg och mamma slängde bort mössen in i buskarna.
2. På natten vaknar min syster upp av att hennes sambos katter mjauar, hon smyger ut och tittar och ser katterna sitta i en ring och titta på varandra och mjauar. Varför gjorde dem så?! Planerar något onskefullt?
3. När jag bodde med min mamma i en lägenhet hade hon två kastrerade perserkatter, Lusifer/Ballen & Murran. Jag kom på dem flera gånger i mammas säng ligga och gosa lite konstigt (kolla bilden.) Det ser ut som dem försöker para sig, men dem låg bara så och blev livrädda när jag kom in i rummet. En gång låg honan på rygg och hanen över och såg ut som när människor gosar, och när jag kom in fick dem panik och slängde bort sig själva. Vad håller dem på med?!
Det är svårt att förklara beteende när man inte ser själv, men jag tar emot alla tankar och funderingar :D
1:an kan jag svara på. Dom ville visa hur duktiga dom varit på att fånga mössen. Det är många katter som kommer in för att visa och få beröm. Det gjorde mina katter också som vi hade när jag var liten. Dom la gärna näbbmössen i våra skor också.
#1 Jaha okej :D Gulligt
Haha älskar punkt 2
Dom kanske satt och diskuterade vad dom ska göra med oss människor egentligen så dom kan ta över världen. Vem vet
Förlåt, jag kunde inte komma på ett seriöst svar.
I nr 3 skulle jag bara gissa att dom blev rädda av en fullt naturlig anledning. Dom är ju inte alltid beredda att någon dyker upp. ;P
Om honan låg på rygg kanske dom helt enkelt hade brottningsmatch.

3:an: Jag tror som #3 skrev, att de nog haft en brottningsmatch som helt enkelt rann ut i sanden och blev mys istället, det har jag sett hos två hankatter som är bästisar. De brottas, men det slutar alltid med att de ligger och tvättar varandra.
Det kan också vara så att de helt enkelt gillar varandras närhet, och den som kom sist valde helt enkelt att lägga sig på den andra (hur denne än låg, på mage, på sidan eller på rygg) eftersom det var mysigt så.
Ja det första är ju, att katten anser, att vi är så dåliga jägare, så de måste skaffa oss mat. de tar en mammaroll där. Så såra aldrig kattens känslor genom att skälla på katten när den kommer med mat till dig… Tacka så mycket och släng liken är katten inte ser det….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Aha, är det därför de kommer med råttor, möss och harungar (Mina föräldrars katt hade dille på sånt) för att sedan vägra äta upp de utan lite fint placera de strategiskt runt i huset och sen sitta och skrika allt hon pallade så man skulle komma? Hon ville att jag skulle äta med andra ord. Fräschigt. Katter är konstiga ibland jag håller med. :) Fast det är ju det som är charmen med att ha just katter anser jag.
just det. det enda tillfället. där katter anser att du är bebis… Här får du mat lilla gossebarnet mitt… hahahaha
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmm, då kanske man borde lära de vad exakt det är man vill äta egentligen… :)
Har en kompis vars katt apporterar fjädervippor. Han kommer alltså tillbaka med de, det är väl enbart ett beteende som består av lek eller har det något med matandet att göra också?
Ja, man bör då verkligen vara vaksam om de börjar ta hem harungar
Djur- och fågelungar är ju "fredade" enligt lag från hundar under den tid de föds och är som minst, och även om de inte enligt lag är det från katter tycker i alla fall jag att de borde vara det även från katter och andra husdjur.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tror att det hände en gång som hon tog hem en harunge. Det konstiga var att vi hade kaniner och kaninungar under den perioden som hon aldrig rörde. Lite konstigt egentligen. Den stackars harungen släpade hon in efter visandet i en trapp och åt upp… Hemskt egentligen.
Det finns ju många hundar som är likadana. De går utmärkt ihop med familjens katter, men andra katter är fritt vilt och de kan de både jaga, döda och äta upp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
När vi hade utekatter brukade dom släpa hem byten både till oss och varandra. Vi hade 2 kattungar som brukade få sitta i sele och koppel på baksidan någon timma om dagen (med möjlighet att gå in om dom ville) och då brukade hankatten komma med lite allt möjligt till dom. Det var inte hans ungar, han var kasterard, men han verkade tro det. När dom vart lite större brukade han t.o.m. komma hem med levande smådjur…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?