Svart Ragdoll?
Jag är lite nyfiken. Det är så att för cirka två år sedan så ringde socialtjänsten till oss och frågade om vi ville vara jourhem för en katt under två veckor ungefär.
När de här två veckorna var slut visade det sig att ägaren inte längre ville ha katten och vi fick den om vi ville. De sa att det var en raskatt, en ragdoll och att det fanns stamtavla men den har vi inte fått för de hittar den inte.
Jag som har lite koll på läget började såklart kolla upp rasen för skoj skull och insåg att helt solida svarta ragdolls finns det inte många utav, särskilt inte här i Sverige. Katten var inte id-märkt heller för den delen.
Jag har också kontaktat några få uppfödare utav ragdoll för att kolla om det sålts någon solid här i sverige under 2007, vilket det inte hade gjorts.
Han har flyttat runt cirka 4 gånger under sitt första år, han verkar inte ha blivit väl omhändertagen och den eventuella stamtavlan är borta. Jag tvivlar starkt på att det kan vara så att han faktiskt är en ragdoll men tänkte om någon tycker om lite detektivarbete eller vet något som jag inte vet så skulle det ju vara kul och se.
Han har bott i dalarna under en period och bor nu i Örebro. Kan hända att han kommer ifrån dalarna ifrån början men det är ingen garanti.
När man läser om ragdolls så stämmer pälsen (förutom färgen) och delar av beteende/humör in på hur en typisk ragdoll är. Jag vet inte hur det är med utseende i övrigt. Det är jag för dålig på tyvärr.
Finns det en chans att han kan vara ragdoll ändå? En solid ragdoll.
För mig spelar det för övrigt ingen roll, han är lika underbar vår Bruce ändå. :)
Jag är 99% säker på att det inte är en ragdoll för då skulle den vara maskad.
Antagligen är det en huskatt som någon gjort "lite finare" genom att säga att det är en ragdoll
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag misstänker det också, men eftersom de var så tvärsäkra på att det var en ragdoll och sa att det skulle finnas stamtavla så blir man ju osäker. När jag läste på så läste jag att det finns solida ragdolls, alltså helfärgade men att de inte är godkända ännu. Jag har ingen aning men kom på det nu när jag satt här igen och nyfiken som jag är och uttråkad så funderar man ju. :)
Men jag håller med, jag tror heller inte att det är en ragdoll utan att någon fått för sig att det är en "finare" katt.
Rainbowdolls kallas de nog till och med.
Finns det svarta ragdolls? Aldrig hört utan de ska väl vara maskade o alltid med blå ögon.
Rainbowdolls är inte gokända som ras i Sverak så då skulle isf katten vara importerad eller från ett annat förbund (om det finns något som godkänt dem som ras)
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja precis. Det är ju det som är det svåra, där kan man aldrig veta säkert. Frågan är dock vilken idiot som lägger ut en himla massa pengar på att importera en katt som sedan vandrar runt till missbrukare. En katt som såvitt jag vet inte blivit vaccinerad eller id-märkt på något sätt.
Han är chippad nu och veterinären kollade upp det innan så han inte är dubbelchippad.
Man kan ju inte låta bli att fundera faktiskt hur det faktiskt ligger till. Jag vet ju att det finns de såkallade rainbowdollsen men ingen ifrån sverige hade fött upp en under 2007 så då borde han vara importerad men det låter mer otroligt faktiskt med tanke på omständigheterna än att han skulle vara en vanlig gatukorsning. :)
Det hade varit kul att få veta hans ursprung. När det gäller de andra katterna så vet vi ju vart de kommer ifrån. Har fått träffa åtminstone mamman och syskonen och ägarna. Nu vet vi inte när han är född till hundra procent och jag vet heller inte om han faktiskt är född 2007. Det känns lite trist. Kanske är det egentligen det jag är mer nyfiken på än något annat..
läste på en sida att 2005 importerade tre uppfödare i sverige varsin icke maskad ragdoll
Okej, ah. Jag tror inte att han är så gammal men jag kan tänka mig att han kanske i så fall skulle kunna vara en avkomma i så fall. Vet att det finns några som i alla fall har fött upp solida ragdolls /rainbowdolls här i sverige. Nu minns jag inte hur många jag kontaktade men i alla fall en fick jag svar ifrån som sa att hon inte hade sålt någon svart ragdoll eller importerat en heller. Hon visste heller ingen annan som hade fött upp svarta ragdolls och trodde precis som jag att det var någon som förfinat katten genom att säga att det var en raskatt.
Hittade förövrigt sidan och ska läsa lite mer. Jag är väldigt nyfiken även om jag förstår att jag aldrig kommer få något vettigt svar. Han kan vara men är mest troligt inte en ragdoll.
Folk är dock knäppa när de frågar om rasen och man svarar att han är en huskatt som de andra tre. De tror en inte och envisas med att det är en skogis eller en maine coon. Då kan man ju undra om folk verkligen har koll på hur dessa raser ser ut…

Det finns solida dvs omaskade Ragdolls men den bör vara registrerad någonstans och eftersom det skulle vart en solid Ragdoll med stamtavla bör den ha vart ID märkt.
Det luktar lurendrejeri där.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Javisst gör det… Något är det ju som inte stämmer i alla fall. Konstigt bara att säga att det finns en stamtavla (vilket också låter konstigt) som tappats bort och sen är katten inte id-märkt eller något heller. Jag har dessutom svårt att tro att en seriös uppfödare låter katterna vandra runt hur som helst. Denna katten har så vitt jag vet bott på flera ställen under sitt första år i livet. Det var en av anledningarna till att han fick stanna hos oss. Han är en underbar katt också såklart men vi ville inte att han skulle behöva flytta något mer. Det räckte med de gångerna han fick byta familj innan oss.

Det kan lika väl vara en Ragdollblandis och därför diverse likheter men sålänge det inte finns en existerande stamtavla är det bara en underbar huskatt!
Om inte uppfödaren är oseriös bör uppfödaren ha någon koll på sina avkommor speciellt solida Ragdolls då det inte finns så många här i Sverige. Men har du gått till en veterinär för att kolla om han är ID-märkt eller vet du att han inte är ID-märkt?_
Registreras inte omaskade dvs solida Ragdolls för Ragamuffin inom utländska rasförbund?_
Ja han är ju verkligen idealisk och underbar. Är det så här en ragdoll är så är den en sådan vi kommer skaffa oss när vi inte har de här katterna längre. Eller när åtminstone två eller tre har gått bort… En till nu skulle bli lite för mycket.
Han fäller i princip inte alls. Vi får rycka pälsen på han eller karda bort pälsen. Han är väldigt lugn även om han får sina ryck ibland. Väldigt kärvänlig och gosig, pratar en himla massa.
När han flyttade till oss så kunde han inte hoppa. Då hoppade han rakt in i soffan och låg helst på golvet. Nu kan han hoppa upp på en hög bokhylla utan problem och ligger gärna där men föredrar fortfarande golv och låga soffor och sånt. Han gör så som det sägs att ragdolls gör, blir lealös i famnen. Nu tror jag dock inte att kanske är förbehållet enbart ragdolls att bli trasdockor men det är lite gosigt faktiskt.
Annars är han ganska liten. Han väger nog kring fyra kilo och är helt kolsvart.
För mig får han vara vad han vill för ras så länge han är våran Bruce. Det är struntsamma egentligen, det är bara jag som är fruktansvärt nyfiken och skulle vilja veta mer men i det stora hela så bryr jag mig inte. En sak som skulle vara bra är att få veta hans ungefära ålder. Nu tror jag att han är född hösten 2007 men det är mest vad jag har fått gissa mig till då han sas vara kring ett år när han flyttade till oss hösten 2008. Han kan ju lika gärna vara fyra år eller kanske till och med fem…

Åh vilken härlig text.
Jag förstår verkligen att du är nyfiken, det hade jag också vart.
Jag har själv en Ragdoll, dock maskad och med alla papper i behåll och de är verkligen härliga så även om han inte är en Ragdoll kan jag varmt rekomendera en om de är dom egenskaperna ni letar efter.
Storleken är olika beroende på vad uppfödare har för avelsmaterial så det kan lika gärna vara en "riktig" Ragdoll du har där men sålänge för du njuta och nöja dig med att enbart ha en Trasdocka. 
Ragdoll betyder just trasdocka på engelska.
Haha, ja eller hur. Han är världens finaste och verkligen sin husses katt. Vi har fyra stycken här hemma och även om han är helt underbar så är det husse han tyr sig mest till.
Ja jag tror också att det är en sådan vi vill ha när det är dags för att införskaffa en ny katt längre fram, i framtiden. Med fyra katter på fem och tre år så har vi inte så stor plats här hemma på ett tag. Vi tycker nästan att det är på gränsen till en för mycket men det kan nog bero på att den andra hanen tar lite för stor plats.
Ja han är vår lilla trasdocka vår Bruce (förövrigt döpt efter Bruce Willis, har lite samma attityd ibland).
Om han nu skulle vara ifrån en seriös uppfödare, id-märks katterna då? Jag tänker att om jag skulle ha en uppfödning så skulle jag vilja id-märka, avmaska, vaccinera och kanske till och med se till att vissa katter blev kastrerade innan jag sålde de. Gör man det eller är det jag som överdriver? För i så fall så är han verkligen ingen ragdoll utan på sin höjd en blandras…
Haha, ja eller hur. Han är världens finaste och verkligen sin husses katt. Vi har fyra stycken här hemma och även om han är helt underbar så är det husse han tyr sig mest till.
Ja jag tror också att det är en sådan vi vill ha när det är dags för att införskaffa en ny katt längre fram, i framtiden. Med fyra katter på fem och tre år så har vi inte så stor plats här hemma på ett tag. Vi tycker nästan att det är på gränsen till en för mycket men det kan nog bero på att den andra hanen tar lite för stor plats.
Ja han är vår lilla trasdocka vår Bruce (förövrigt döpt efter Bruce Willis, har lite samma attityd ibland).
Om han nu skulle vara ifrån en seriös uppfödare, id-märks katterna då? Jag tänker att om jag skulle ha en uppfödning så skulle jag vilja id-märka, avmaska, vaccinera och kanske till och med se till att vissa katter blev kastrerade innan jag sålde de. Gör man det eller är det jag som överdriver? För i så fall så är han verkligen ingen ragdoll utan på sin höjd en blandras…

En seriös uppfödare ska:
* Avmaska tre gånger
* Grundvaccinera två gånger mot kattpest och kattsnuva
* ID-märka
* Registrera i ett kattförbund där rasen är tillåten
* Veterinärbesök
* Doldafelförsäkrad
* Se till att kattungen är van vid allt som har med en vanlig vardag att göra och lite till om möjligheten finns.
Vissa uppfödare kastrerar kattungarna vid 12-16 veckors ålder om de ska säljas som enbart sällskapskatter eller sälja med ett avelsförbud och de kattungar som säljs som avelsmaterial säljs endast till registrerade uppfödare.
Sen gör vissa uppfödare mer eller mindre av det som räknas upp men *-listan är någonting alla seriösa uppfödare gör. Men det kan likaväl vara en förymd eller okastrerad ragdoll som fått en kull med en huskatt och därav har han fått sitt fina beteende och delar av sitt utseende. 
Ja det var väl som jag tänkte då vad gäller uppfödarna. Det känns som att det i så fall här kan vara någon gatukorsning som med våra andra katter och inte någon seriös avel med stamtavla och grejer.
Då behöver jag nog inte rota så mycket mer i det. Jag kommer ändå inte få veta vart han befunnit sig under det första året i livet, tror inte socialtjänsten lämnar ut några uppgifter om den riktiga ägaren bara för att jag är nyfiken. Inte heller vet jag om jag skulle vilja kontakta den förra ägaren bara för att ta reda på vart stamtavla och allt är som de sa skulle finnas. Tusen spänn på att det är ett papper bara med föräldrar och lite annat, eller kanske vaccinationskortet eller nå sånt. Stamtavla kan man väl inte få på en oregistrerad omärkt katt? För omärkt var han ju helt klart.
Det luktar båg lång väg tycker jag. Aja han är ju vår katt i alla fall och eftersom han tack och lov kom över sin rädsla för människor, fötter, lärde sig att hoppa som en katt och blev av med den äckliga stanken ur pälsen så är jag nöjd. Dessutom är han nog ganska glad över att han har kompisar här. Har en till svart men korthårig katt, de gillar varandra. Ligger bredvid varann ofta och busar lite emellanåt. Kör race upp och ner i trappen. Ser kul ut. :)

Det är nog omöjligt att fåtag på stamtavlan av en oregistrerad omärkt katt. Vad sött att han hittat en riktig kompis i samma färg som hansjälv :)
Ja det ser lite kul ut när de ligger och gosar. Den halvnakna katten (som dessutom har tagit bort delar av sin päls nu när vi flyttat och fått nya lägenheten tapetserad, det växer tillbaka nu) och den jättepälsiga katten ligger och gosar.
Tänker detsamma med stamtavlan.
Aja, men då får jag nog helt enkelt se mig själv besegrad. Så kan det va. :)

Tack för hjälpen med att bena ut lite frågetecken. :) Det var uppskattat. Nu vet jag hur det ser ut och kan inte sitta och försöka lura mig själv att det faktiskt kan vara så som den förra ägaren sa. Jag misstänkte det redan då men nyfiken som man är så kan man ju inte låta bli att fundera på om det verkligen finns en möjlighet. :)

Möjligheten finns självklart men störst sannolikhet är väl att det är någon som har en okastrerad Ragdoll som haft lite kul med en huskatt eller annan kattras men man tycker ju att om det vore en renrasig solid Ragdoll bör det finnas mer om honom då solida Ragdolls är så få.
Men det är bra att katten har hamnat i erat hem då en hel del andra människor skulle kasta iväg honom när de får reda på att det förmodligen inte är en renrasig solid ragdoll men nu river illrar och katter hemmet så nu måste jag springa. 
Ja jag tänker så också. Det var en av orsakerna till att han fick flytta in till oss. Vi tyckte egentligen att det var mer än nog med tre katter men det gick inte att motstå han. Jag ville inte att han skulle bli en slit och slängkatt för att han inte är renrasig. Han förtjänar så mycket bättre. :)
Jag tycker det är ganska vanligt att folk kallar en katt för ragdoll eller perser bara för att en av föräldrarna är renrasiga. Norsk skogkatt, eller "norsk skogskatt" är ju ett vanligt förekommande namn bara de är långhåriga…
Däremot är det ju ganska stor chans att beteende och utseende ärvs, vilket säkert har skett med din vackra katt.
Jag har en katt som är väldigt lik en svart oriental. Pappan är dock bondkatt/ragdoll och modern är en blåmaskad siames.
http://brisingasmycket.se
Ja skulle man sitta och kolla rasstandard på alla raser så kan man nog se lite vad som helst i våra katter här hemma.
Vår minsta svarta tös påminner lite om en siames/oriental eller något åt det hållet förutom att hon är verkligen jätteliten. Hon väger mellan 2,8-3,5 kilo beroende på hur hon mår. (Har varit stressad ett tag i och med flytt men mår bättre nu.)
Vår hane vet vi att han har lite abessinier i sig och eventuellt skogis men han ser ut som en fet lantkatt…
Den andra honan är en avkomma av dessa två och har jordens kortaste ben men en stor kropp och ett stort huvud, jättekort svans och så är hon sköldpaddsfärgad och tickad i pälsen. Ser ut lite som en uggla i ansiktet. Vad hon skulle påminna om vet jag inte. :)
Sen är det Bruce vår såkallade ragdoll som antagligen är en vanlig huskatt eller en riktig gatukorsning. Jättefin och ser ut lite som en ragdoll men är det antagligen inte så mycket.
Sen är det nog rätt vanligt också att folk kallar djur vid renrasiga namn för att det ska se finare ut eller för att man helt enkelt är dum nog att tro att bara för att katten är långhårig eller råka likna en speciell ras så är det faktiskt så. Katter är ju olika personligheter och väldigt olika ändå men lika fina och goa för det. För min del spelar det ingen roll om det är en huskatt eller om det är renrasig katt. Det är ju om vi passar ihop som är det viktiga. I alla fall just nu när jag inte har några förväntningar på katterna. Hade jag betalat 6000 för något jag trodde var en renrasig ragdoll så hade jag nog blivit tokig om jag i efterhand insåg att de är inte svarta och han i "bästa" fall skulle kunna vara till hälften eller 75% ragdoll.
Inte för att jag har något emot att betala dyra pengar för en katt men då ska jag också få det jag vill ha. (Frågan är om jag skulle vara så korkad att jag gick på det, man läser ju på om de olika raserna men om vi bortser ifrån att jag faktiskt skulle läst på innan.)
Sicket rörigt inlägg, gick det att förstå vad jag menar?

Varför ska man avmaska?Jag testar mina katter och kattungar.Den dagen då de har mask lovar jag att avmaska mina keter.Jag anser mig inte vara en oseriös uppfödare.
Om man väljer att ha dolda fel försäkring eller ej spelar ingen roll.Uppfödaren är skyldig att ersätta köparen oavsett försäkring eller ej.
Stolt ägare till tre La permer
Ja avmaska behöver man kanske inte göra om katterna inte har mask såklart. I mina ögon så är det mest seriösa att se till att katten mår bra. Testar man för mask så är det ju nästan snäppet bättre än att avmaska för då behöver man inte hjälpa till att göra maskarna resistenta. Att däremot fullständigt strunta i det där med mask känns lite sisådär kan jag känna men det är ju trots allt lättare att bota än andra sjukdomar som katter kan ha.
En av våra katter kom hem till oss och hade massor med mask. Det var så han blev riktigt sjuk utav det och kräktes mask och det kändes inte så kul. Då fick vi avmaska båda katterna bara för att. Kanske heller inte hade behövts i och med att man kan testa katterna för mask men det hade jag ingen aning om då. Var några år sedan. Jag har blivit lite bättre på att kolla upp saker sen dess…

Avmaska eller testa för mask spelar ingen roll, helt enkelt se till att kattungen inte har mask innan den lämnar sitt hem menar jag.
Det är sant men då bör det stå någonting sådant i köpavtalet i alla fall så uppfödaren helt enkelt inte struntar fullständigt i det.

#28 Självklart så skickar jag med testresultatet på maskprovet.Plus att det står i köpekontraktet datumet då katten är testad.
Stolt ägare till tre La permer

Undrar hur vanligt det är mask på kattter som ej är ute el har andra katter i hemmet som går ut? i huvudsak så är det ju de som har mask genom råttor antar jag.
Man brukar väl prata om risken finns att vi männsikor tar med oss mask utifrån genom skorna och sånt men det är kanske inte så vanligt det heller. Våra katter har inte haft så mycket mask. En katt kom med mask och det är nog den enda som jag vetat om har haft mask i alla fall två gånger under hans femåriga liv. När han fick mask så avmaskade vi båda katterna vi hade då. Annars så har jag faktiskt inte sett röken av någon mask.
Min skogis som går ut o tar någon råtta har ibland dessa små riskorn i rumphåret o då avmaskar jag mot band mask. Annars undrar jag varifrån katter får sina maskar? Hästarna får det ju mest på betet.

#33 Maskar kommer ofta från fångade djur. Hade en huskatt som var ute, hon fick mask ofta stackarn… Men avmaskades jämt när vi upptäckte det

Unga katter och utekatter med möjlighet att jaga får ofta
besvär med inälvsmask. Symptomen kan variera kraftigt
från katt till katt. Obehandlade kattungar får ofta tydliga
symptom av sina maskar, medan vuxna katter inte alltid
visar några direkta tecken.
I de flesta fall är mask hos katt ingenting att oroa sig
för. Du kan själv enkelt avmaska din katt vid behov
med någon av de produkter som idag finns receptfritt
på apotek.
**Hur smittas katten?
**
Olika masksorter smittar katten på olika sätt, men i princip
kan man tala om tre huvudsakliga smittkällor.
• Ägg och larver från andra katters avföring
• Ägg och larver från smittade bytesdjur
• Kattungar kan även smittas via modersmjölken.
Hur märks det om katten har mask?
En katt kan ha flera olika typer av mask samtidigt. De
flesta maskar syns sällan i avföringen och äggen kan
inte ses med blotta ögat. Bandmaskens äggpaket
kan dock upptäckas i form av korta, gulvita bitar runt
ändtarmsöppningen och i pälsen. Vid kraftig förekomst av
spolmask, kan katten även kräkas upp mask.
Andra tecken på mask kan vara:
• Viktminskning
• Glanslös päls
• Diarré
• Kräkningar
• Förstoppning
• Hosta
• Uppsvälld buk
Kattens inälvsmaskar kan i undantagsfall smitta till
människa.
Det borde vara tämligen lätt att ta reda på om det är en rainbowdoll eller inte. Det finns… en handfull(?) rainbowdolluppfödare i Sverige och de borde veta om de fött upp någon svart kattunge och sålt till de ni tagit över katten efter.
Du kan gissningvis hitta dem alla här.
Tack för länken. Hade kontakt med någon för två år sedan när han flyttade hem till oss och hon skrev att hon inte trodde att det kunde vara en rainbowdoll. Tydligen hade hon kontakt med de få uppfödare som fanns då och såvitt hon visste var det ingen möjlighet men jag ska göra en koll med de andra uppfödarna så får vi se vad de säger. :)

#35 himla fint skrivet. tack för informationen!

Jag fösöker dela och utöka mina kunskaper med andra kattägare för att hjälpa och lära andra och lära mig själv mer vad jag kan göra för att bli en bättre kattägare.