Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5639 ggr
PumpkinQueen
0

Chip eller tatuering?

Är det bättre att chip-märka eller att öronmärka katter?

Min erfarenhet är att öronmärkningen brukar bli svår att läsa ut efter några år. Kan man göra både och? Eller är risken att folk struntar i att kolla om katten är chippad om de ser att den har öronmärkning?

EvaSe
0

Jag skulle önska att det skulle räcka med chip-märkning, då det är enklare för katten (behöver ej sövas) och den håller sig i många år.

Tyvärr är det nog många som inte vet att man ska kolla efter det.

Mina katter är bara chipmärkta

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

MonicaLagerquist
0

Om jag mot förmodan någonsin skulle skaffa utekatt så skulle jag chippmärka vid andra vaccineringen och tatuera i samband med kastrationen.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Fördelen med öronmärkning är att det SYNs att katten är märkt. Det är fortfarande förhållandevis väldigt få som tänker på/vet att katten de hittat kan vara chippad och tror därför att den inte är märkt om den inte har synlig märkning. Nackdelen är att tatueringen kan bli mycket svåravläst. Det kan dock hjälpas lite om man håller örat ihoptejpat första dagarna så att katten inte kan klia bort färgen innan den torkat ordentligt.

Föredelen med chip är att det är lätt att läsa av och att det inte försvinner. Nackdelen är att chippet kan vandra och det är inte säkert att veterinären/polisen upptäcker det då. Den andra nackdelen är ju det att allt för få vet om/tänker på att katten kan vara chippad.

Tatuering OCH chip är en bra kombination. Och halsband om katten ska vara utekatt.

tessa
0

Tycker att det är ett stönigt dilemma, detta =)

Ett tips är i alla fall att sätta en namnbricka på kattens halsband, där det står graverat att katten är id-chipmärkt. En fördel är ju om man även anger telefonnr.

Risken finns förstås att katten tappar sitt halsband, men brickorna brukar inte vara alltför dyra.

Mina hundar har sådana brickor, och det känns bra ifall de skulle springa bort.

GoneRaven
0

Jag var förr väldigt oroad över det här med chipmärkning. och jag tror det finns fler som känt mer oro inför det än för tatuering. dock vet jag inte vilket som är att föredra i längden.

att göra både ock som folk tipsar om gång på gång i forumet känns dock mest säkert.

pebb
0

Jag har gjort båda delar på min katt eftersom det var svårt att se öronmärkningen, dessutom är den inte registrerad då hon är före detta försökskatt så därför fick det bli chip också, även om hon är innekatt.

IceJossan
0

#6 Försökskatt??Förvånad

ala02
0

Mina är både och, öronen för syns skull och chippet för kattluckan.

Maria
0

Mina innekatter är båda öronmärkta av den anledningen att det är liten risk att de ska rymma och att det i såfall syns att det finns en ägare så att säga.

Hade de varit utekatter hade jag nog gjort båda delarna.

/Maria

pebb
0

#7 Jupp, betendeförsök

IceJossan
0

#19 Aha, vad var det för typ av ställe då?

Cheapo
0

Min innekatt är både öronmärkt och chipmärkt. Öronmärkningen gjorde jag i samband med kastrationen av honom, så det blev två flugor i en smäll Flört Känns bra att han är både chip- och öronmärkt eftersom öronmärkningen syns om han skulle ringa och då ser man ju att han inte är hemlös!

AgnetaB
0

Om katten redan är chipmärkt o man vill ha en sådan kattlucka. hur göra då?

ala02
0

Man behöver inte göra nånting, bara låta katten passera luckan och godkänna katten så är det klart. Den har plats för drygt trettio nummer.

AgnetaB
0

Så man kan alltså ha 30 katter då i samma lucka?

Jag trodde att om jag köpte en lucka så måste man typ registrera kattens chipnummer så luckan känner igen nummret?

GoneRaven
0

#14 så himla häftigt! snacka om att man lär sig nya saker här :D

ala02
0

Den läser av nummret och man får godkänna katten. Sen får man tala om att inga andra ska passera.

ala02
0

Länkar till den jag har, ni får ta bort om det inte är ok.

http://crtzoo.jetshop.se/kattlucka-med-chipavlasning-n-6.aspx

AgnetaB
0

Det var ju smart, kanske ska köpa en sådan men ioförsig så har ju jag luckan

i husväggen till utegården som är inhägnad(när den nu byggs). Sådan med

chip är väl mest för man ej vill ha andras katter att komma in?

Ska kolla på din länk, tack.

[Norrbysa]
0

Har för mig att tatueringar ska slutas att göra på katter och att endast chip skall finnas i framtiden. Vet inte vart jag läste det tyvärr.

Jag ser gärna att mina katter har både chip och tatoo. :-)

AgnetaB
0

Jag har också läst det from i år (tror jag) men kollade på importregler då så ev gällde det bara importer.

[Liinda]
0

Jag har valt att både chip märka och tatuera. Chipet görs vid första vaccination och öron märkningen vid kastrering när dom ändå är sövda.