Mager...
Våran katt har blivit väldigt mager nu på senaste.. Han äter nästan ingenting heller. Något tips på vad man kan ge honom? Vet inte hur gammal han är men kanske 10 år eller något sånt, har tyvärr ingen aning.. Kanske man ska avmaska honom?
Medarbetare på Sphynx iFokus
Då är det dags att ta en hälsokoll hos veten. OCh visst avmaska det kan du göra, men i samråd med vet, anser jag för han verkar inte kry…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hur länge har han ätit dåligt?
Jag tycker man kan åka till vetrinären för i den åldern kan det tyvärr gå ganska snabbt. Har du tittat på hans tänder? Kan var en dålig tand som gör livet surt för han med. Går han ut? Så är itne avmaska helt fel, jag håller med 1 en hälskoll hos vetten :)
Jaa, vi får nog ta honom till veterinären.
#2 I några veckor kanske..
#3 Jag har kollat hans tänder och tyvärr är dom flesta i ganska dåligt skick, om inte alla 
åk till veterinären så fort som möjligt för man ska göra en hälso kontroll på äldre katter så man kan mota olle i grind men eran verkar ju redan vara sjuk.
Då förstår jag inte varför du inte åkt med kissen för länge sedan till veterinären.
4 Är alla tänderna dåliga lr iaf många av dom? Och du har vart tidigare hos vetrinären pga tandproblem? Om inte är det någ dags för herrn att åka och få iordning på gaddarna o dra ut de som behövs.
#6 Jag har aldrig åkt till vett med honom för jag har inga pengar.. Sen har jag inget att ta honom i.. Och att åka tåg+buss är jag inte så sugen på att göra. Dåliga ursäkter kanske för jag inte tagit honom till veterinär men så är det faktiskt..
#7 Kanske inte alla men ja, många av dom. Jag har iallfall aldrig varit med honom hos vett och jag vet inte ifall någon annan har det.. Men jag tror inte så.
Det kostar att ha djur, synd att du inte har ett kattkonto. Då blir det för dej att låna av någon vänlig människa.
kanske du ska önska i julklapp av de dina en slant till bidrag för kattens veterinärvård.
Din katt har talat om för dej att han inte mår bra genom att äta dåligt och då är du skyldig att hjälpa honom, så han kan börja äta igen. Det är faktiskt ditt ansvar att hjälpa kissen.
8 Jag vet hur det är att vara lite dålig på pengarfronten, har själv haft tufft många gg med den biten. Jag har tur som har haft bra försäkring och en mamma jag kunnat få lite hjälp av vid aktuta behov. Och saken är den man sparar itne ett öre genom dra över tiden på tänderna tyvärr blir det bara dyrare eftersom det blir sämmre. Men jag hoppas att det löser sig och att du får lite hjälp med ta katten till vetrinären. Men du har väl iaf vacc katten varje år?
Så tragiskt det är när folk "skaffar" katt men inte ger dom det dom behöver, du lär väl inte ha någon försäkring på honom då? Om du själv hade ont i tänderna så att du inte kunde äta, hade du inte då gått till tandläkaren??? Fy skäms…
ja och en transportbur måste du ju skaffa dig så du kan få en arma kissen till vet. Den lider ju!!!!!!Djur kostar!!!! ska den ligga där hos dig och bara dö då? Tänker du inte ens förbarma dig och ge din kära katt en värdig död?
Ser att du är 16. Bor du då hemma hos dina föräldrar? Det är ju i såna fall deras ansvar att ta katten till veterinären.
Håller tummarna att kissen blir bättre
ja, då är det dina föräldratr som är bovarna. arma katt…..
Aha, varför tar inte människor sitt ansvar, jag blir galen. Hur kan man bara gå och se sin katt lida men inte göra något åt det????
Vi ska åka till veterinär!!! så fort vi fixat en kattbur………

attakera henne inte. man kan vara efterklok
Åk och köp kattbur och sedan till veterinären så fort ni bara kan.
Sedan får du börja spara ett kattkonto där du lägger undan lite i månaden om det skulle hända något med kissen.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jaha, bor du hemma
Då är var du väl inte själv 6 år gammal när du skaffa en katt, även om katten är din så är det föräldrarnas ansvar. Tips ta en titt på blocket brukar finnas många fina transportburar o köpa beg :)
Men vilken otrevlig ton, det blev här inne! Jag tror inte att tjejen var ute efter att få skäll av er andra, utan ville ha ett råd. Precis som #17 skriver är det lätt att vara efterklok.
Bra att du uppmärksammat att din katt har magrat och jag är säker på att du gör det bästa för din lilla kisse!
Nu är ts bara 16 så det är föräldrarna jag är förbannad på. Dom visste om sedan en längre tid att katten såg förskräcklig ut i munnen och katten magrar av. Då kan jag tycka att man inte ska behöva be om råd här inne utan omedelbart ta katten till vet. för länge sen. Åter igen, det är föräldrarna som beter sig jävligt dumt!
Nu tycker jag att ts är väldigt klok som faktist ens har uppmärksammat att hennes katt verkar dålig, okloka föräldrar eller ej det kan ingen hjälpa förutom dem själva men ts ska ha en stor puss på pannan för att ha reflekterat över att katten är dålig och faktist frågar om råd från andra som har erfarenhet av katter, många speciellt i den åldern tänker inte ens på sånt. 
#21 Jag håller med dig att det är bra att ts frågar efter råd från andra kloka människor som kan det här och har erfarenhet av ett liv tillsammans med katter. Som jag ser det är det ju trots allt ägaren som känner sin katt bäst och vet hur den brukar vara 
Stackars Ts som har så dåliga målsmän att de inte ens kan åka och köpa en ynka transportbur för en hundring….Finns jättebra på ÖB även Rusta har som inte är dyra….
Har katten halsband kan du lika gärna fästa ett koppel eller göra ett koppel av ett snöre och transportera den så.
Illa att dina föräldrar inte tar sitt ansvar, dock är du 16 år så igentligen skulle du kunna säga till dina föräldrar "ge mig 150 kr så åker jag och köper en transportbur nu, och sen vill jag ha xx kr för bussen och sen tar jag veterinär räkningen på faktura" (ring och kolla hos veterinären först om du kan ta den på faktura)
Det jag vill få fram är att DU kan göra nåt för du är gammal nog för det.
Eller säga till din mamma "jag ringer och bokar tid hos veterinären nu, tänkte bara kolla vilka tider du kan?"
Men stopp nu. Hon kan väl inte åka buss och tåg med katten i bara ett koppel??? Dumt förslag tycker jag. Självklart ska katten sitta i en bur.
#25 behöver katten vård snabbt och dem inte bara kan springa ner till affären och köpa en bur idag tex så ser jag inge fel i koppel. Katten hälsa känns viktigare än sättet den fraktas på.
Jag skulle t.o.m kunna vara så elak att min katt skulle kunna åka i en väska (lite öppet så hon får luft) om vi måste akut till veterinären och verkligen inte har några andra alternativ.
När min katt hade svårt att inse att vi flyttat några hus längre bort på gatan bar jag henne i min famn kopplad hem, även gjort så med en katt som "flyttade" hem till oss, halsband och koppel och sen gå och knacka dörr i omgivningen(vi fick tips som hjälpte oss hitta ägaren)
Och när min katt gick vilsa och jag cyklade och letade efter henne hittade jag henne, dock hade jag inget att bära henne i så fick kasta cykeln i diket och tvångs hålla katten och bära henne hem, aj vad hon rev mig då hon tröttnade på att bli buren ganska tidigt, men jag var ju tvungen att få hem henne och hade ingen som kunde hämta oss med bil.
Nu pratar vi om en katt som ska åka buss och bil!
#27 dem kan åka tåg i halsband/sele och koppel? Jag har dock aldrig behövt åka med min katt så för vi har alltid åkt bil, men har stött på endel katter så när ja åkt i djurvagnen med min hund. Och det verkar bli vanligare.
Men är halsband/sele och koppel så hemskt, så kan man ringa och fråga någon man vet har katt/hund/smådjur och fråga om dem har en transport bur man kan låna, eller ta en bra kartong och göra lufthål, eller ringa katthemmet i närheten, tycker bara att skylla på att man inte har bur är dålig anledning, då får man ju se till och lösa det och ge djuret vård.
ja til och med en kartong är ju att föredra nu…. Som sagt dålig ursäkt för en sjuk liten kisse, för när ska den trransportburen inhandlas? OCh som sagt i värsta fall en väska där man ser till att katten inte kommer ut. givetvis med andningsmöjligheter. sele är väl det allra sista alternativet. Usch. sån dålig planering och arma katt. en transportbur har man alltid nånstans tillhands, antingen hos vänner eller en egen. Så nu ligger den arma katten och plågas medans föräldrarna segar och drar sig för att köpa en bur… Förlåt, du ska alltså vara Medarbetare på en kattsida, TS??????
#29 den där sista meningen kändes väl en aning onödig? Vad har det med saken att göra?
kan tyckas, men är man medis på en sida som främjar katter och dess skötsel oavsett ras,så ska väl inte en sån här sak ens förekomma…….Som Medarbetare på en sida ska man väl vara ett föredöme även utåt.
Är hon det? Och tar inte sin katt till veterinären för årliga vaccinationer ens?
TS, i din presentation har du en mycket inspirerande text som handlar om människor som bara snackar och människor som faktiskt gör någonting. "…det är handlingsmänniskorna som förändrar världen." skriver du och det stämmer!
Ta tag i det här nu och gör det bästa för kissen, du har fått massvis med bra råd och uppfinningsrika lösningar på transportbursproblemet, nu är det upp till er att se till att katten får vård.
Jag önskar lycka till och håller tummarna för att er katt kryar på sig! 
#32 du har pm
Men man lär sig ändå nya saker hela tiden. Kanske tänkte inte TS så långt att katten kanske har ont eller är sjuk. Att en katt magrar kan vara pga många olika saker.
Och nu är det fortfarande föräldrarnas ansvar och TS har skrivit att dom ska till veterinären så fort dom fixat en kattbur. Och då ska vi väl inte sitta och förvänta oss att dom segar med det.
Jag vet inte hur det var för alla andra när ni bodde hemma, men inte har man väl koll på allt vad föräldrarna gör eller inte gör. Och då även vaccination.
Sen vet jag inte hur många som lyckas övertala när man har en annan åsikt än sina föräldrar. Och då bland annat vaccination. Finns ju tyvärr människor som inte ser någon mening med det.
Vi har inte tillräckligt med fakta för att sitta och göra såna här gissningar.
Och angående forumet så kan man ju i många fall ha olika uppgifter och behöver inte nödvändigtvis sitta på all information om djuren.
Jag hoppas i alla fall TS vågar sig tillbaka till forumet för råd osv.
TS hur har det gått? har ni köpt transportbur ännu? har ni vart hos veterinären eller bokat tid eller ska ni boka tid på måndag?
Uppdatera gärna :)
Om jag har förstått det rätt så är det TS föräldrar som har det ekonomiska ansvaret för katten, då TS är omyndig.
Då vore det väl mer rätt att halshugga de som är ansvariga, inte TS.
Sedan huruvida Ts är Medarbetare på en kattsajt och hur TS föräldrar vaccinerar katten är väl inte relevant i detta fallet.
Förhoppningsvis kan hon visa tråden för sina föräldrar.
Nu har jag fått tag i en kattbur, som Imasy säger så är det min pappa som har det ekonomiska ansvaret över katten.
Jag vill och försöker övertala honom att ta katten till veterinären, och kommer inte sluta försöka förrens det är gjort.
Sen undrar jag som Imasy, är det något fel med att jag är Medarbetare på en kattsida???
Nej, det är inte fel. MEn är man Medarbetare på just en kattsida, så bör man jobba för att höja statusen på alla katter. Det gör man knappast genom att inte ha kattbur inte vaccinera och underlåta att gå till vet med en sjuk katt. Hälsa din pappa, att det faktiskt är ett lagbrott att underlåta att ge ett sjukt djur få vetvård.
#40 "Det gör man knappast genom att inte ha kattbur inte vaccinera och underlåta att gå till vet med en sjuk katt"
Jag har sagt att jag inte har det ekonomiska ansvaret över katten……..
Om jag haft en egen katt och egen inkomst skulle jag ha en kattbur, vaccinera årligen och gå till veterinären…….
#39 Låter jättebra. Sätt press på din pappa så kissen får åka till veterinär :)
jaja kattstackarn bor ju bara under samma tak som du….ingen empati här inte…. du skulle inte kunna tänka dig att kanske offra lite av dina egna pengar på familjens katt?

#43 Du vet väl inte något om hur ekonomin ser ut. Hon försöker ju så mycket hon bara kan! Det är väl bra att hon gör det

#41 Kan du inte prata med en veterinär och få råd därigenom? Om vetrinären säger att katten måste komma och få vård (som h*n mest troligt kommer säga) kanske det hjälper i övertalningen. En veterinär är ju kunnig på sin sak och din pappa kanske respekterar den kunskapen :)
#43 Man kan inte begära att ett barn ska kunna betala veterinärskostnader åt sina föräldrar. Hon gör antagligen allt hon kan för att katten ska få komma till veterinär.
ja det är bra att hon/han försöker. MEn nota bene, en ungdom får trots altl sitt studiebidrag och kanske kunde offra en liten del av det på familjens katt, som antagligen gett många goda stunder. Att bara rycka på axlarna och säga att det är inte min katt så jag kan inte göra något, det är ju bara relevant om det verkligen inte är en katt som inte finns i min familj…..sen finns det faktiskt fonder att söka ur. gå in på hittekatter och sök bland länkar. Vill faktiskt göra alla som försöker ursäkta här uppmärksamma på att en katt som behöver vet vård och inte får det, det klassas som vanvård av djur.
Det spelar ingen roll om TS inte haft en transportbur eller ej, nu har hon rättat sin pappas fel och skaffat en transportbur och tar mer ansvar än hon faktist ska då det är hennes förälder som ska ta hand om sånt här och vara så pass påläst innan han skaffar katt så sånt här inte kan hända.
Jag tycker i alla fall att hon är guld värd som faktist försöker så gott hon kan att hjälpa sin katt i vanliga fall om ett barn är uppväxt i ett hem där man inte går med katten till vet. så tänker inte de unga i familjen på det heller. Det hjälper inte att klaga och säga dumma saker, det hjälper att hjälpa för det var väl det som TS kom hit för, hjälp.
Och angående vaccination har de kommit fram till att vaccinet håller i sig i drygt 3 år och att det är inte bra att pumpa i våra katter massvis med vaccin varje år så igentligen ska man vaccinera var annat år.…
jAG ANTAR ATT STUDIEBIDRAGET ÄR PÅ SAMMA SUMMA SOM BARNBIDRAGET, DVS 1050KR/ BARN.
Sorry, caps lock. Hur som haver räcker inte den summan långt, och vi vet ju inte om TS får hela den summan. Och det är inget vi ska spekulera i heller.
ja att diskutera vaccinering är ju fullständigt värdelöst vetande. Nu tycker jag bara, att är man Medarbetare på en kattsida, så får man faktiskt visa att man vill lite mer än bara detta och inte skylla på att det är inte min katt. Att vara Medarbetare på en sajt då är man faktiskt sajtens ansikte utåt. Man säger inte att det är inte min katt.

#50 Fortfarande är personen inte myndig och ekonomin vet vi ingenting om och har inget med att göra. Hon har ju iaf försökt få hjälp med vad det kan vara och där visar hon ju att hon inte blundar för kattens mående.
Tycker att det är väldigt onödigt att gå på som du gör. Jag tror då att man vinner på att vara vänlig.
#50 håller med dig lite där, dock spelar det inte roll att hon är Medarbetare enligt mig, alla djurvänner bör ju göra det dem kan för dem djur som behöver det?
Sen behöver man ju inte ha kattbur osv för att bry sig om katten, men man måste ta den till veterinären om den är sjuk ;)
men snälla, en äldre katt som har magrat kraftigt och som har tappat en massa tänder. och är man 16 år, så bör man ju ha lite mer empati än att bara säga att hade det varit min katt så…. Då erbjuder man sig att exempelvis hjälpa till med betalningen från sitt studiebidrag eller feriejobb. Och jag vidhåller, att man gör ingen god reklam för sin sajt som man är Medarbetare på om man yttrar sig på detta vis. jag har visserligen bara en sajt om Svensk Natur, men hade någon av mina medisar yttrat sig på detta vis och hade haft sån djurhållning, så över och ut och visa dig inte hos mig igen.
#53 Alla har inte pengar att hjälpa till med. Tycker du inte att du dömer lite väl hårt för att hennes pappa inte tagit katten till veterinär?
Hon säger ju att hon ska försöka tills pappan tar katten till en veterinär. Hon har fixat en transportbur. Hon gör ju allt hon kan.
Och vaddå yttrat sig på detta vis? Att säga sanningen? Att hon inte har pengar till det? Att det inte är hennes katt?
en katt som är familjens är väl lika mycket hennes katt emotionellt? och jag går inte på tjejen för hårt anser jag. Det är bara kommentaren att det är inte min katt… som får mig att se rött. Det är total brist på empati. Och jag vidhåller, har man en sån syn på sin familjs djur, så är man en väldigt dålig annonspelare för den sajt man representerar utåt.
#55 Efter att faktiskt ha uppmärksammat att något är fel. Efter att ha konstaterat att han nog borde tas till veterinär.
Efter att ha fått försvara varför hon själv inte tagit katten till veterinär redan. Och att hon alltså inte har råd.
Och hon har så vitt jag kan se inte sagt något om att det inte är hennes katt förrän i #39 där hon beskriver att pappan har det ekonomiska ansvaret. Och inte ens då skriver hon att det inte är hennes katt.
Du såg rött långt innan dess verkar det som och sa kommentaren angående hennes medarbetarroll redan i #29.
Tycker hon visar genom att ens skriva här att hon bryr sig om katten. En som inte bryr sig skulle inte ens ha frågat om råd.
Så en aning för hårt är det väl ändå.
Bor man hemma och inte har ekonomin att hjälpa till så kan man inte göra mer än vad TS försöker.
ja vi tycker olika. Jag godkänner i alla fall inte såna åsikter hos en tonåring.
#57 Men vad för åsikter? Hon vill ju att katten ska till veterinär.
vill och vill……man får väl visa framfötterna lite också
#59 Och hur skulle hon göra det i ett sånt här fall?
Hawknestgrove, jag börjar bli lite trött på att du skriver saker jag inte ens sagt…. Vadå tappat tänder? Att katten inte är min, vart har jag skrivit det? Nu är han ju inte bara min men inte har jag skrivit att han inte är min heller. Och om jag inte skulle bry mig skulle jag nog inte ens tjata på min far och jag skulle inte fråga er om råd.
Sen, visst, jag kan faktiskt ta lite pengar från mitt studiebidrag.. Men jag har en hund också som är helt mitt ansvar.. Och vi har inte direkt mycket pengar. Det skulle inte räcka att betala hela men då slipper ju pappa betala allt.

#59 Du känner väl inte den familjen och vet väl inte vad hon sagt och gjort hemma för att hjälpa katten.
Och du ska ju inte fostra någon här, så det är väl bättre att argumentera vuxet och sakligt?
#61 läs ditt inlägg nr 4 så säger ju du tydligt att troligen är kattens alla tänder dåliga…..så stå inte här och ljug. dessutom i samma inlägg, så säger du också att katten ätit dåligt i NÅGRA veckor!!!!! Är du medveten om hur dålig katten är? Den är troligtvis döende! Om min katt äter dåligt i ett par dagar, så går jag till vet med en gång!!! Man skaffar sig inte djur som man inte har råd att sköta om. MEn det är klart hunden går före. Vad spelar det då för roll att katten är sjuk?
Jag har kollat hans tänder och tyvärr är dom flesta i ganska dåligt skick, om inte alla,
så står det faktiskt. Och dåliga tänder är lika med tänder som måste dras ut i så fall.
Jag argumenterar vuxet och sakligt. En person med såna åsikter är inte värd fem ruttna lingon i mina ögon.Låter man sin katt lida i flera veckor, så är man i mina ögon en djurplågare.
#63 Ja, men han har ju inte tappat några tänder!! Sen om du läser inlägg nr 8 så skrev jag ''Kanske inte alla men ja, många av dom'' men ''många av dom'' kanske är alla för dig, inte vet jag. Döende? Han äter lite dåligt, han är ju pigg i övrigt…
Men ''många av dom'' låter som om typ alla är dåliga…
Förlåt såå mycket ifall jag uttryckte mig fel!!!!
#64 men för guds skull åk till veterinären!
Har ni dålig ekonomi i familjen så ni för tillfället inte har råd med veterinär nu när det ät jul och allt så bara avliva den, men att låta den gå med dåliga tänder, äta jätte dåligt och magra under en lång tid klassas faktist som djurplågera och det är lag på att ge vård om djuret behöver det vilket ni inte ger!
Jägare avlivar gratis och även bönder kan avliva vid akut behov då det fortfarande kostar endel att avliva hos veterinären.
Till alla andra: jag förstår att alla inte har ekonomi att kasta ut x antal 1.000 lappar om man har tajt ekonomin och speciellt runt jul har många familjer det tajt, men det gör det inte okey för djuret att lida. Så antingen fixar man pengar, tar från nåt sparkonto eller t.o.m lånar från en släkting/bekant och ger katten det den behöver och SKA ha enligt lag.
Jag ska åka till veterinär! Ska faktiskt ta och ringa dom imorrn, eller ja, egentligen idag om vi ska vara noga.
Men jag ber om ursäkt för att jag frågade er här inne om råd. Det var dumt gjort.. Jag hade inte räknat med att få så mycket skit, självklart respekterar jag alla era åsikter bortsett från Hawknestgrove som bara ljuger en upp i ansiktet. Jag ville bara kattens bästa.
Denna tråd kan låsas.

#66 Du har ingenting att be om ursäkt för. Du har gjort rätt som vänt dig hit för att få råd och tips. Jag förstår dig om du är ledsen och besviken på vad en del har skrivit. Jag är själv tonårsförälder och naturligtvis är det dina föräldrar som har ansvaret för katten precis som jag och min man har. Jag skulle aldrig lägga det på mina barn att ta katten till veterinären, såvida den inte blev akut sjuk och vi inte var hemma. Nej, det är dina föräldrars ansvar att fixa detta. Du ska ha en eloge för att du ringer till veterinären idag.
Jag håller tummarna för dig och katten!

#66 Jätte bra att ni ska åka till vetrinären och göra en liten koll på herren där hemma, jag ska hålla tummarna för att allt är bra :)
Och som #67 skriver, du har ingenting att be om ursäkt för, det är bra att du bryr dig om missen :)
#66 Jag håller med dig. Det är inte första gången som det har blivit en otrevlig ton här inne på iFokus (olika sajter) och personer angriper någon som ber om råd eller säger vad den personen tycker, istället för att visa sin medmänsklighet. Du har inget att be om ursäkt för TS, du handlar utifrån omtanke om din katt. Jag tycker att vi andra här inne ska visa respekt för TS!
Jag låser denna tråd då den inte längre håller sig till sitt ämne.
TS starta gärna en ny tråd där du berättar hur det har gått med katten.
Hoppas du ringer veterinären idag, tänk på att när ett djur visar så tydliga tecken att inte må bra om det så är bara en tand som ska avlägsnas bör den få eran hjälp fort.
En katt visar sej pigg ända fram tills den ligger av utmattning, det går på ett dygn från det stadiet. Som du vet vill de inte bli ett byte.
Ju närmare jul-nyårshelgen blir kostnaden för kissen dybbelt så dyr med att få uppsöka veterinären akut.