Syskonpar?
Hej. Jag brukar hålla till mest på keramik iFokus men har nu ett par kattfrågor.
Vi har tänkt att skaffa två kattungar och undrar nu om det är en fördel om det är ett syskonpar eller om det inte spelar någon roll. Kan de komma bra överens ändå? Är det fördel med samma kön eller olika. Vi har ju tänkt att kastrera dem så småningom.
Vi har tidigare haft en katthona i 14 år men tänkte att det skulle vara bra med två den här gången så de kan ha sällskap av varandra. Är det rätt tänkt? I och för sig är vi hemma mycket men det kanske är bra ändå.
Sedan har vi fått för oss att pojk-katter är mer keliga än flick-katter. Är det vanligt att det är så?
Tacksam för svar.
/Lenastina
Jättebra att ni tänker skaffa två kissar. Människor kan aldrig ersätta en kattkompis även om man är hemma mycket. Att kattpojkar skulle vara keligare?? har jag aldrig märkt. Två syskon är väl strålande, då känner dom sig mer trygga vid flytt till nytt hem. Kön har ingen som helst betydelse.
Det har med individ att gora. Vissa katter ar keliga medans vissa ar mindre keliga. 
Det enklaste är väl att ta två kattungar ur samma kull då dom redan känner varandra och får då med sig någon som de känner sig trygg med.
Har två syskonpar här hemma nu, de äldre systrarna är 3 år och dom yngre runt 5 månader och inte ens en vuxen katt kan ersätta en kattunge i samma ålder när det gäller bus och mys. Det är full fart här hemma säkert 3-4 timmar per dag, jag skulle aldrig orka försöka aktivera en kattunge så mycket varje dag så att ta två kattungar är helt rätt tänkt.
Kön tror jag inte spelar någon roll så länge de kastreras i tid så inga olyckor händer om man väljer en av varje.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Oj, det var snabba svar. Tack så mycket. Det verkar ju som vår tanke är rätt att skaffa två stycken.
Har faktiskt precis nu svarat på en annons på Blocket. Ska titta i morgon eller på fredag så får vi se om det blir dessa.

#2 Så himla sant! :)
Är det huskatter ni har tänkt skaffa? Då kan det ju vara värt att spana i katthem. 
Var bor ni?
Tycker det är kanon om man skaffar 2 kattungar då leker de med varandra och fördel är det ändå med kullsyskon. De känner redan varandra så man slipper detta fräs
Hoppas ni hittar era kissar och är det huskatter ni letar efter så tipsar jag om ta dig en till på hittekatter.ifokus eller omplacering.ifokus Lycka till! 
Rekommenderar hittekatter.ifokus så att det ges plats till att ta in fler katter som annars kommer att frysa ihjäl.
9 Håller med :) finns väl en drös med kattungar där som letar efter nya hem.

Det behöver inte vara en fördel om det är kullsyskon eller ifrån olika kullar. Mina två katter är bröder, men de skulle nog helst slippa varandra. Visst hade de himla kul ihop när de var unga, men knappt alls nu längre - de håller sig snarare oftast undan varandra.
Detta beror ju på katternas personlighet. Vissa blir typiska ensamkatter, och andra blir typiska flockkatter.
Kullsyskon känner ju varandra från start, så där vet man ju redan hur de trivs ihop (som små iaf), så där har man ju fördel. Det kan bli lite fräs och stöddigheter om man tar kattungar ifrån olika kullar - men det håller knappast i sig i mer än ett par dagar, så fulla i bus som kattungar är. De kan knappast motstå att busa med sin nya rumskamrat!
Vi bor i Jönköping och letar där i närheten.
Jag ska kolla hittekatter.ifokus. Det är huskatter vi vill ha.
Intressant det där med personlighet, men som jag förstår är det i princip omöjligt att veta om kattungar kommer att passa ihop eftersom de utvecklar sin personlighet senare i livet. Det blir ju lite av en chansning oavsett om det är ett syskonpar eller inte.

Precis, det är en chansning. Men det som är viktigt för många kattungar är att få ha sällskap av en likasinnad kattkompis så att de båda får utlopp för sin energi och sitt behov av sällskap även när man som ägare inte är hemma. Om de senare i livet blir självständiga så har de i alla fall troligen haft ett enormt utbyte av varandra under uppväxten!