katt nr 3?när skaffa?
har lite funderingar på det här med att skaffa en tredje katt, något jag väldigt gärna vill. tar tacksamt emot tips, för och nackdelar med att ha tre katter i hushållet osv. Bor idag i en trea på 79 kvm, här bor två hanar, kastrerade, 1 & 2 år gamla. Är det bäst att skaffa en ny medan de är unga så att de orkar busa med den lille, eller det spelar ingen roll? Hur är det med kattlåda? Båda gå nu på en låda, behövs det fler när de är tre då kanske? Jag tycker att alla goda ting är tre ;) men gäller det även i en katt -flock?
Dela gärna med er av era erfarenheter angående katttrios!
Ingen som har några tips att ge? Jag vill hemskt gärna veta hur jag ska tänka för att det ska bli så bra som möjligt!
Vad som kommer räknas som nackdelar kan nog bara du bestämma.
Men det kommer ju att gå åt mer mat, du kommer behöva minst 1 till låda. Beroende på hur katterna är kan det behövas fler. Och just ja, det blir ju ännu en katt till som ska försäkras osv.
Själv ser jag inte det som nackdelar, men man ska väl ha det i tankarna i alla fall 
Tack för svaret
Haha, nä jag vet inte riktgt vad jag menade med nackdelar faktiskt
Fel ordval helt enkelt. Tänkte väl mer på det du nämde om kostnader, vilket ju inte är en nackdel om man vil lha en tredje katt, det är något man får räkna med! men det är bra att ha in tanken innan man tar det slutgiltiga beslutet om en ny familjemdlem.
Ok, tack för tipset ang lådan. Dessa två har inga som helst problem med att dela iaf, aldrig varit något "lådtjafs" här inte
men den ev nya familjen kan ju ha andra åsikter!
Jo precis.
Det om kattlådorna går även att läsa om här. Minst en låda per två katter.

Jag har också funderat på en tredje, eller snarare att vara jourhem åt en kull, vilket nog kommer att innebära en tredje :-)
Nackdelarna för mig är väl just en till låda som jag inte vet var jag ska göra av, en till transportbur vilket kanske inte alltid får plats i bilen om man är flera som åker, att kattvakter får ännu en katt att ta hand om, att man bara har två händer om man behöver bära, osv. Men fördelarna är mys gos och så, och att ena katten som har svårt att sitta still kan få en till lekkompis när syster bara sover :-) Två är bra, tre börjar bli många :-)
#4 tack för länken!
#5 Vad kul att vara jourhem åt en kull ! då är det ju givet att det blir en tredje katt ja
Jo det är lite så jag tänker också. var ska låda tre stå? Står mamma och syster ut med tre katter att vakta? osv
Men det är som du säger, det finns alltid en lekkompis när brossan bara vill vila eller ägna sig åt sina bollar och inte åt brottning. och vi människor får ju en gosekorv till att ösa kärlek över och få kärlek från!
det tåls att tänka på det här!