Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4921 ggr
Cazzos
0

Rengöring av sandlåda

Hur ofta städar ni eran sandlåda? I genomsnitt per månad..

Jag städar lådan 1 gång per månad.. men det kan hända att jag gör det 2 ggr.

Silvestris
0

Ca 1 ggr/månaden. Har 2 lådor på 3 katter. När jag hade 4 katter blev det städning oftare.

oh-la
0

1 gång per månad? vi tommer en gång om dagen på två katter.

Tasspuls
0

#2 Tömmer ni lådan på sand varjr dag och fyller på ny sand?

Själv städar jag ca 1gång i månaden till en katt.

Silvestris
0

Lådorna rensas såklart varje dag, men städning (skurning och nytt strö) sker 1 ggr/mån.

noir
0

total rengörning med vatten, skurborste och såpa en gång i månaden + nytt strö.

Annars gör jag och pojvännen rent i lådan varje gång vi själv går på toan, eller om man springer in och ser att det ligger nått i lådan

Zorbaaa
0

hmm, varför tömmer/slänger alla bort rent strö? tror katten gillar när det luktar "den". det där måste ju bli skitdyrt.. jag fyller bara på med mer pellets typ 2 ggr i månaden. har peewee.

noir
0

Jag är allergisk mot kattlådan. Så jag måste ha den så ren som möjligt. därför slänger jag bort strö :/

[Thiah]
0

Jag städar kattlådan när det börjat lukta om den. Det blir ungefär en gång  var6-8 vecka. Under dessa veckor brukar jag fylla på med ren sand och blanda upp den med den gamla. Detta funkar bra hemma hos oss.

Silvestris
0

Av hygieniska skäl. Även om ströet ser rent ut och luktar OK kan det finnas kvar smittämnen (tex. coronavirus som i flerkattshushåll ofta är en endemisk smitta som kan utvecklas till FIP). Jag har visserligen bara 3 katter och löper ingen större risk att få något stort sjukdomsutbrott, men eftersom jag har kattungar ibland och det då blir fler katter hemma och stressnivån höjs lite har jag gjort till rutin att rengöra lådorna ordentligt 1 ggr/mån.

Dessutom tycker jag att allt strö, oavsett sort, brukar börja bli ofräscht efter ungefär 1 månad.

Zorbaaa
0

min låda luktar aldrig.. och har bara en katt.

noir
0

Har läst på flera ställen att man bör tömma hela lådan ca 1 gång i månaden så jag ser väll inget stort fel i att tömma allt

Zorbaaa
0

jo fast jag undrar just varför, jag gör iaf ingenting utan ngn anledning.

noir
0

Det är just för att få bort alla gammal avföring som ananrs ligger kvar och det är inte så bra att det bara ligger och blandas runt.

men alla gör ju de som känns bäst, så vill inte du göra så är ju de upp till dig. kommer inte med nån pekpinne :)

Elin8
0

Vi har speciell sand där det står att man kan byta varannan till var tredje mån, den sanden är verkligen jättebra, luktar ingenting och det blir sälla kladdigt i båtten och så. Så vi byter vår låda efter 2-3 månader.

Tasspuls
0

#14 Vad är det för sand då?

dagdrivarn
0

Jag tömmer lådorna 2 gånger om dagen, skurar dem en gång i veckan men byter sanden helt en gång i månaden.

Men så har jag många katter också, har man mindre så blir ju inte behovet alls lika stort.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Cazzos
0

Så att alla inte missförstått mig så menar jag när ni rensar HELA lådan och gör rent baljan och byter sand och så! :)

esthibett
0

Vad lyxigt det låter med de de flesta skriver med en gång i månaden. Jag har pee wee med pellets och fyller på med pellets nån eller några gånger i veckan, och tömmer underdelen på lådan och skurar typ en gång i veckan, max varannan vecka, och då luktar det säkert lite illa redan. Trodde det var sällan, men icke! :) Skulle gärna byta ännu mer sällan.

Cazzos
0

Alltså, jag rensar bara lådan när det är så låg sandnivå så att kisset fastnar i lådan.

Brukar lämna lådan i ca 24 timmar innan jag rensar den, då katten fyller upp lådan med mer kiss så på så vis slänger jag inte för mycket av den "rena" sanden.

Jag fyller alltid upp lådan med 5 kg Kattsand, det är därför det räcker så länge. Skulle aldrig hälla på halva och sen fylla på lite då och då.

Jag vet inte varför men jag vill bara inte göra det på det viset.

Zorbaaa
0

#18 ja, alltså underdelen tömmer jag en gång i veckan. jag har plastpåse så behöver inte skrubba. va konstigt att du måste fylla på med pellets flera ggr i veckan, jag gör det bara nån gång i månaden. fast jag har nog rätt mkt pellets också.

Scully
0

Då jag bara har en katt så blir det sällan jag rengör botten på lådan. Jag har ett väldigt tjockt lager med strö hela tiden. Dock så händer det att hon krafsar och gör så det fastnar urin i botten och då måste man ju rengöra. Men blir inte ofta alls. Sanden klumpar ordentligt så är ju perrans Glad

[the-mobe]
0

Jag resnar varje dag men tömmer och skurar lådan 1ggr/vecka just pga coronavirus.

esthibett
0

Jag har inte så jättetjock lager med pellets så det är nog därför. Mina katter är lite dåliga på o skrapa i lådan, de skrapar mest utanför, så har jag för mycket så ramlar inte spånen ner ordentligt.